بیمه‌گران، سرمایه‌گذاران محافظه‌کار
لیلا اکبرپور
عکس تزئینی است
گزارش مدیریت نظارت مالی برسرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های بیمه مرکزی ایران نشان می‌دهد که به‌رغم آزادی عمل شرکت‌های بیمه با اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری و تصویب آیین‌نامه 60، شرکت‌های بیمه بازرگانی در انتخاب مسیرهای سرمایه‌گذاری همچنان محافظه‌کارانه عمل می‌کنند.

ازآنجا که سود شرکت‌های بیمه را باید خارج از دایره عملیات بیمه‌گری و درنحوه سرمایه‌گذاری‌های آنان جست‌وجو کرد، بحث ابزارهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست.
آمارمنتشره ازسوی بیمه مرکزی ایران، حکایت از میل شرکت‌های بیمه به سرمایه‌گذاری‌های بی خطر (سپرده‌های بانکی و خرید اوراق مشارکت) دارد.
طبق آمارقابل اتکا شرکت‌های بیمه در سال گذشته ۵۳ درصد منابع خود را در بانک‌ها و خرید اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کرده اند. این رقم درسال ۸۷ بیش از ۵۷درصد و درسال ۸۶ نزدیک به ۵۹درصد بوده است.
این درحالی است که طبق آیین‌نامه 60، بیمه‌ها موظفند حداقل 30 درصد منابع خود را به صورت سپرده بانکی و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری کنند.
سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی درسال گذشته ۲۱درصد، درسال ۸۷ بیش از ۲۴درصد و در سال ۸۶ بیش از ۲۸درصد بوده است.
طبق ماده 3 آیین‌نامه 60 شرکت‌های بیمه مجاز به سرمایه‌گذاری حداکثر 40درصد منابع در شرکت‌های بورسی و فرابورسی هستند.
پروژه‌های ساختمانی
هرچند طبق ماده 6 آیین‌نامه سرمایه‌گذاری، موسسات بیمه می‌توانند حداکثر 25درصد منابع سرمایه‌گذاری را به صورت مشارکت در طرح‌ها، اجرای عملیات عمرانی و ساختمانی و املاک و مستغلات سرمایه گذاری کنند ، اما بیمه گران طی سال‌های 86 تا 88 به میزان 4درصد منابع را به سرمایه‌گذاری دربازارمسکن اختصاص دادند.
بازارمسکن درسال ۸۶ شاهد رشد ۸۰درصدی قیمت و رشد ۹۰درصدی صدورپروانه ساخت و ساز بود، قیمت مسکن درسال ۸۷ رشد نزولی پیش گرفت و ساخت و ساز تنها ۲۰درصد افزایش یافت.
اما سال 88 رکود کامل بازارمسکن بود، به طوری که بازار مسکن با 30درصد افت قیمت و کاهش 50 تا 60 درصدی صدرو پروانه ساخت همراه بود.
آمارهای قابل اتکا نشان می‌دهد بازارمسکن در ۹ماهه اول سال ۸۹ باردیگررونق گرفت و ساخت و سازدرمقایسه با سال ۸۸ از رشد ۵۰درصدی و قیمت مسکن از رشد بین ۸ تا ۱۰درصدی برخورداراست.
بازده سرمایه‌گذاری‌های صنعت بیمه کشور نشان می‌دهد که مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در سال 88 بیش از 15درصد است که این میزان در سال 87 معادل 7درصد و در سال 86 معادل 10 درصد بود. نرخ بازده 7درصدی سرمایه‌گذاری‌ها ناشی از رشد منفی 42درصدی درآمد سرمایه‌گذاری‌ها در سهام شرکت‌ها است. جدول فوق نحوه سرمایه‌گذاری و بازده آن را درسال‌های 86تا پایان سال مالی 88 نشان می‌دهد.