معاون نظارت بیمه مرکزی با اشاره به آزادسازی بیمه‌های درمان از ابتدای سال آینده به تشریح تمهیدات بیمه مرکزی برای جلوگیری از نرخ‌شکنی‌ها در این زمینه پرداخت و گفت: در مواردی امکان سلب صلاحیت از مدیرفنی و مسوول ارائه نرخ‌های نامناسب شرکت‌های بیمه وجود دارد. رحیم مصدق در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به اینکه در برنامه آزاد سازی‌ها، بیمه مرکزی سیاست‌ها و خط مشی‌های خود را به شورای عالی بیمه پیشنهاد، ارائه و مورد تصویب این شورا قرار گرفته است، اظهار داشت: یکی از این برنامه‌ها تدریجی شدن آزادسازی نرخ‌ها در رشته‌های مختلف بیمه‌ای در کشور است.

وی در خصوص آزادسازی بیمه‌های درمان، افزود: بیمه مرکزی شرایط عمومی بیمه‌های درمان که نشان دهنده نوع خدمات شرکت‌های بیمه به مردم و بیمه‌گذاران است را پس از بازنگری به شورای عالی بیمه ارائه داده بود که با تصویب آن توسط شورا، تنوع خدمات این بیمه‌نامه تا حد زیادی افزایش یافته است.

مصدق اضافه کرد: تنوع خدمات این بیمه‌ها به نحوی است که سازمان‌ها و موسسات به آسانی می‌توانند این پوشش‌ها را از شرکت‌های بیمه دریافت کرده و حتی نیاز به بیمه پایه نیز نداشته باشند.

به گفته وی برخی از اعضای شورای عالی بیمه این نگرانی را دارند که اگر تعیین نرخ حق بیمه درمان به شرکت‌های بیمه واگذارشود امکان بروز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، بیمه مرکزی نیز در این راستا برای جلوگیری از این امر ضوابطی را در نظر گرفته است.

این مقام مسوول بیمه ضمن تاکید براینکه در آزادسازی تعرفه‌ها مسوولیت تعیین حق بیمه و نرخ‌های بیمه‌های درمان برعهده هیات مدیره شرکت‌های بیمه قرارگرفته است، خاطرنشان کرد: هیات مدیره‌ شرکت‌های بیمه باید با تجزیه و تحلیل ریسک، برآورد میزان تعهدات خود و با توجه به افزایش تعرفه‌های بیمه‌های درمان، نرخ‌های حق بیمه را تهیه و مورد تصویب برسانند، البته یک نسخه از آن را نیز باید به بیمه مرکزی ارائه کنند. مصدق در خصوص برنامه‌های بیمه مرکزی برای ایجاد یک ضمانت اجرایی در این طرح، گفت: بیمه مرکزی پیش‌بینی کرده است اگر شرکت بیمه‌ای در دو سال متوالی دارای ضریب خسارت بیش از ۹۰ درصد باشد، آن شرکت بیمه باید برنامه جدیدی را برای بازنگری در نرخ‌های بیمه درمان به بیمه مرکزی ارائه دهد.

به گفته وی در مواردی نیز از مدیرفنی و مسوول ارائه نرخ‌های نامناسب شرکت‌های بیمه سلب صلاحیت خواهد شد.

معاون نظارت بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی تمهیداتی را درطرح آزادسازی‌ها در نظر گرفته است، تصریح کرد: هدف از آزاد‌سازی تعرفه‌ها اجازه افزایش قیمت حق بیمه‌ها به شرکت‌ها نیست، بلکه هدف این است که شرکت‌های بیمه مجازباشند خدمات خود را پایین‌تر از حداقل نرخ‌هایی که در گذشته تعیین شده بود، به مشتریان خود ارائه دهند.

وی ضمن تاکید بر اینکه برنامه آزادسازی قدرت رقابت بیشتری را میان شرکت‌های بیمه به وجود می‌آورد، اظهارداشت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جامعه تحت پوشش خدمات بیمه‌های درمان مناسبی نیستند و فضای حاکم برارائه خدمات بیمه‌ای به ویژه بخش بیمه‌های درمان در انحصار سازمان‌های بیمه‌ای اجتماعی قرار داشت. وی افزود: بیمه مرکزی با این سیاست شرایطی را برای ورود شرکت‌های بیمه به فضای رقابتی به وجود آورده است.

به گفته وی رقابتی شدن بیمه‌های درمان جزو برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز محسوب می‌شود، البته به اعتقاد ما ورود شرکت‌های بیمه به بخش درمان نه‌تنها موجب رقابت بیشتر میان بیمه‌گران اعم از بیمه گران اجتماعی و بازرگانی خواهد شد، بلکه نتایج مفیدی را نیز برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

مصدق با اشاره به اینکه در اجرای طرح آزادسازی تعرفه بیمه‌های درمان، فرصتی به شرکت‌های بیمه داده شده تا در اوایل سال آینده شرایط خود را با طرح مذکور تطبیق و نرخ‌های مناسبی را ارائه دهند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های بیمه باید در این مدت احتمال افزایش خدمات پزشکی را نیز مدنظر قرار دهند؛ البته ما در بیمه مرکزی امیدواریم با اجرای هرچه بهتر این برنامه از اوایل سال آینده که اختیار تعیین قیمت‌ها در بیمه‌های درمانی به شرکت‌های بیمه واگذار می‌شود، کاهش حق بیمه‌های این رشته را شاهد باشیم.