مشاور رییس کل بانک مرکزی گفت: در سال‌های ۵۲ تا ۸۵ در ارائه تسهیلات بانکی برای ایجاد اشتغال سقف اعتباری لحاظ شده، این درحالی است که تنها در برنامه چهارم این سقف ۲۵ درصد بوده است. به گزارش ایلنا، محمدرضا شجاع‌الدینی در نشست بررسی تاثیر ارائه تسهیلات و سود بانکی بر اشتغالزایی بخش‌های اقتصادی ایران در سال‌های ۵۲ تا ۸۵ که توسط سید کمیل طبیبی،استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان و همکارانش تهیه شده بود، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اشتغال نسبت به سود بانکی در این سال‌ها چندان حساس نبوده است.

وی افزود: اگرچه نتایج تحقیق انجام شده توسط دکتر طبیبی و همکارانش نشان می‌دهد که تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌ها موجب رشد اشتغال شده است، اما این نتایج موجب شده که در سال‌های اخیر بانک‌ها تحت فشار قرار بگیرند.

شجاع‌الدینی با بیان اینکه این نوع جهت دهی‌ها مطلوب نیست، تصریح کرد: تجربه سال‌های اخیر در برنامه چهارم نشان داد که فشار بر بانک مرکزی، استقلال این بانک را به خطر می‌اندازد. وی با اشاره به سقف اعتباری ۲۵درصد در طول برنامه چهارم یادآورشد: تنها در طول برنامه چهارم سقف اعتباری به صورت ارشادی داشتیم، اگرچه این بررسی نشان داد که تسهیلات موجب رشد اشتغال شده اما این بدان معنا نیست که با سقف اعتبارات کنترلی برنقدینگی نمی‌شود و تعیین اعتبارات به نرخ سود محول می‌شود.

شجاع‌الدینی عنوان کرد: اگر اجازه می‌دادیم که سازوکار قیمت‌ها نقش ایفا می‌کرد مطمئنا سرمایه‌گذاری و تولید رشد بیشتری پیدا می‌کرد.

مشاور رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک‌ها در این سال‌ها از آزادی برای اعطای تسهیلات برخوردار نبودند که در جاهایی که سودآور بودند، وارد شوند، گفت: در این سال‌ها اغلب نوعی محدودیت اعمال شده است و در برخی سال‌ها هم حتی برای بانک‌ها نسبت‌هایی اعمال شده که بانک‌ها نیز آن را رعایت نکردند که برخی از دلایل آن انگیزه‌های سیاسی است.

او ادامه داد: بانک‌ها در سال‌های اخیر به دنبال متغیرهایی بودند که در آن انگیزه‌های سیاسی نقش زیادی را بازی کند و در نتیجه به توصیه‌های بانک مرکزی توجه چندانی نکردند.