دنیای اقتصاد - گزارش‌های روز گذشته خبرنگاران از مراکز فروش ارز در خیابان فردوسی و چهار راه استانبول تهران، از کاهش قابل‌توجه صف‌های خرید دلارهای دولتی حکایت می‌کند؛ از اوایل ماه جاری و به دنبال شایعه بروز مشکلاتی در حواله‌های ارزی به کشور امارات و سکوت چند روزه بانک مرکزی بازار ارز ملتهب شد و افزایش تقاضای ارز به جو روانی خاصی دامن زد که قرار است قیمت دلار بالا رود که به نوبه خود باعث ایجاد صف‌های طویل برای دلار شد.با اعلام فروش دلار به قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت بازار آزاد، دلالان ارز و مردمی که شایعه افزایش قیمت دلار را باور کرده بودند، در برابر صرافی‌ها صف کشیدند تا از قافله خرید دلار دولتی عقب نمانند. بالاخره بانک مرکزی بنابه پیشنهاد مدیران صرافی‌های بانک‌ها، از روز پنج‌شنبه گذشته، فروش دلار به متقاضیان را به ارائه بلیت و پاسپورت مشروط کرد که همزمان با اعلام باز شدن مسیر حواله، التهاب تقاضا را در بازار ارز نسبتا فرو نشاند؛ اگرچه هنوز نرخ بازار آزاد نسبت به نرخ دولتی دارای فاصله ۴۰ تا ۵۰ تومانی است که جذابیت دلالی در این حوزه را افزایش می‌دهد. شرط بلیت و پاسپورت برای فروش ارز کارگر افتاد

کاهش چشمگیر صف‌های دلاری

گروه بازار پول- با اتخاذ تصمیم جدید بانک مرکزی برای فروش دلار به افراد حقیقی تنها در قبال ارائه بلیت و پاسپورت و گشایش جریان حواله‌های ارزی، به نظر می‌رسد بازار ارز کشور شرایط طبیعی خود را به مرور باز می‌یابد.

با گذشت تقریبا ۳ هفته از شوک ارزی ایجاد شده در بازار ارز کشور، بانک مرکزی بالاخره توانست با افت و خیز فراوان با حذف دلالان، پیاده‌روهای خیابان فردوسی و چهارراه استانبول را خلوت کند. فروش دلار با گذرنامه و بلیت، شرط موفقیت‌آمیزی است که در صف‌های خرید دلار، دلالان را از مسافران تمییز می‌دهد. البته به شرط اینکه مدرک‌سازی و بازار بلیت جعلی این بار محلی برای مناقشه در این بازار فراهم نکند. اخبار رسیده از گذر صرافان از پراکنده شدن این صف‌ها حکایت دارد. مدیر صرافی بانک ملی نیز با بیان این نکته که مسافران از بانک‌های مستقر در فرودگاه‌های کشور نیز می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته دلار فراهم کنند، از کم شدن قابل توجه مراجعه‌کنندگان برای دلار خبر داده است. یک کارشناس اقتصادی نیز تزریق نامحدود ارز را کار اشتباهی دانسته و افزوده این کار یک مسکن مقطعی است.

تب دلالی دلار در خیابان فردوسی فروکش کرد

با اجرای بخشنامه بانک مرکزی از روز شنبه مبنی بر فروش دلار تنها با ارائه بلیت و گذرنامه توسط صرافی‌های مجاز به اشخاص حقیقی، طی روز گذشته حجم صف‌هایی که پیش از این در خیابان فردوسی تشکیل می‌شد، به نحو قابل توجهی کاهش یافت.

به گزارش فارس، بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به صرافی‌های مجاز تاکید کرد، فروش دلار تنها باید با ارائه بلیت و پاسپورت صورت گیرد؛ این اقدام نظارتی - کنترلی بانک مرکزی تاکنون توانسته خیابان فردوسی را در قیاس با هفته‌های اخیر آرامتر کند، به نحوی که روز گذشته صف‌های خرید دلار دولتی که در مقابل صرافی‌های مجاز تشکیل شده‌اند، بسیار خلوت‌تر از روزها و ساعت‌های مشابه هفته‌های اخیر شده است. مشاهدات از صرافی‌های خیابان فردوسی حاکی‌است، صف‌های خرید دلار دولتی روز گذشته درحالی ادامه دارد که دیگر جمعیتی که پیش از این تنها با هدف کسب سود این اقدام را انجام می‌دادند، داخل صف‌ها حضور ندارند. اقدام ضربتی بانک مرکزی باعث شد تا هواخواهان دلار بازهم به سراغ یاران همیشگی خیابان فردوسی یعنی دلالان کهنه کار بروند و از این طریق به خرید و فروش دلار بپردازند.

مسافران از فرودگاه‌ها دلار بخرند

مدیر صرافی بانک ملی ضمن اشاره به اینکه نرخ فروش دلار به صرافان و مردم عادی مشابه روز گذشته است، از کاهش حجم تقاضا برای خرید دلار طی روز گذشته خبر داد و گفت: کسانی که قصد خرید دلار را دارند بهتر است از بانک‌های داخل فرودگاه‌ها که ۲۴ ساعته باز هستند، دلار بخرند. اسداله اسدپور در مورد وضعیت بازار خرید و فروش دلار طی روز گذشته اظهار کرد: به دلیل اینکه طی روز شنبه بازار ارز تغییر چندانی نداشت؛ روز گذشته دلار به صرافی‌های مجاز ۱۰۴۵ تومان و مردم عادی ۱۰۵۰ تومان فروخته شد. وی در مورد حجم تقاضا برای خرید دلار افزود: حجم تقاضا نسبت به روز شنبه کاهش یافته است؛ این صرافی از ساعت

۹ صبح فروش دلار را به صرافی‌ها مانند روزهای گذشته آغاز کرده است. مدیر صرافی بانک ملی از کاهش هجوم دلالان برای خرید دلار دولتی در مقابل سایر صرافی‌های فروشنده دلار دولتی خبر داد و گفت: فروش دلار در فرودگاه‌ها می‌توانند برای مسافران و مصرف‌کنندگان واقعی کاملا به صرفه باشد. اسدپور با بیان اینکه فروش دلار به مردم در فرودگاه‌ها پیش از این نیز رخ می‌داده است،‌ تصریح کرد: بانک‌های داخل فرودگاه‌ها به صورت ۲۴ ساعته به مسافران دلار می‌فروشند.

به گفته وی، درصورتی که تمامی مسافران از فرودگاه‌ها دلار بخرند، ارز به مصرف‌کننده واقعی می‌رسد و دست دلالان و واسطه‌گران از این بازار کوتاه می‌شود.

عرضه نامحدود ارز غلط است

یک اقتصاددان گفت: سیاست اخیر بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز و عرضه نامحدود ارز در زمان ریاست عادلی نیز اجرا شد، ولی این سیاست آن زمان نیز جوابگو نبود و در نهایت نیز به سهمیه‌بندی ارز و عرضه محدود آن متوسل شدند.

محمدعلی خطیب اظهار داشت: بررسی تحولات هفته‌های اخیر بازار ارز نشان می‌دهد که با افزایش ارزش دلار، شرایطی پیش آمد که بانک مرکزی کوشید تا به نفع ریال و به زیان دلار، در قیمت‌ها تغییر ایجاد کند.

وی افزود: لازمه این کار، وارد کردن دلار بیشتری به بازار در قالب یک سیاست مقطعی بود. در این شرایط بانک مرکزی تلاش کرد تا برای جلوگیری از افزایش نرخ دلار که به ۱۲۰۰ تومان رسیده بود، به میزانی که تقاضای بازار برای دلار می‌طلبد، دلار بیشتری را عرضه کند. این اقتصاددان اضافه کرد: این حرکت بانک مرکزی برای عرضه بیشتر ارز، همانند سیاستی بود که در زمان ریاست دکتر عادلی با هدف شکستن نرخ دلار در بازار در پیش گرفته شد.

وی با بیان اینکه در آن زمان نیز دلالان با بستن صف‌های طولانی مقابل بانک‌ها به ارز بیشتر دست یافتند، اظهار داشت: همین اتفاق نیز در هفته‌های اخیر رخ داد که طی آن، دلالان به ارزهای زیادی دست یافتند، آن‌هم برای فروش این ارزها با قیمت بیشتر به افراد نیازمند خرید. خطیب در ارتباط با علت افزایش نرخ دلار و میزان اثربخشی سیاست اخیر بانک مرکزی برای ایجاد تعادل در بازار ارز و برگشتن نرخ دلار به نرخ قبلی گفت: علت اصلی افزایش نرخ دلار را باید در اخبار مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، تقاضا برای کالاهای خارج از کشور و آثار بحران جهانی جست‌وجو کرد. مبتنی بر همین عوامل باید گفت، به نظر می‌رسد سیاست اخیر بانک مرکزی در حال حاضر چندان اثربخش نبوده و در درازمدت قابل تداوم نباشد.