دکتر بهرام غیایی

ماهنامه معتبر انگلیسی زبان و مرجع در صنعت بانکداری بین‌المللی، در شماره ماه جولای ۲۰۱۰ خود عملکرد بیش از ۴ هزار بانک مهم از بانک‌های برتر جهانی را در زیر ذره‌بین کارشناسان طراز اول بانکی مورد تجزیه و تحلیل قرارداده و از بین آنها یک‌هزار بانک برتر را برگزیده که در میان آنها نام ۱۳ بانک دولتی و خصوصی ایرانی به چشم می‌خورد.

نقطه عطف و برجسته این ارزیابی، موفقیت بانک پاسارگاد و مدیریت آن می‌باشد که دگربار نه تنها در این ارزیابی عملکرد مدیریت گوی سبقت را از دیگر بانک‌های خصوصی و دولتی ربوده، بلکه از نظر امنیت مالی و عملکرد در سال ۱۳۸۸ (Performance Soundness) جزو بیست و پنج بانک برتر جهان قرار گرفته و این توفیق بانک پاسارگاد رفته‌رفته نام و عملکرد آن را در سطح بین‌المللی مطرح و در رهگذر فتح موفقیت‌های مستمر از بدو تاسیس بر قله‌های صنعت بانکداری بخش خصوصی تکیه زده و جایگاه همیشگی خود را مستحکم‌تر نموده است.

قرار گرفتن بانک پاسارگاد در رتبه ۴۳۵ از یک هزار بانک برتر جهان امر ساده‌ای نیست و این موفقیت آسان به‌دست نیامده است. دیگر بانک‌های ایرانی مورد ارزیابی که به ترتیب پشت سر بانک پاسارگاد قرار گرفته‌اند و توسط بنکر معرفی شده‌اند، عبارتند از: بانک سپه (۴۳۶)، پارسیان (۴۹۵)، تجارت (۵۳۳)، مسکن (۶۲۹)، کشاورزی (۷۳۹)، اقتصاد نوین (۷۷۶) و بالاخره بانک کارآفرین با رتبه ۸۰۸ در لیست ارزیابی فعالان صنعت بانکداری ایران معرفی شده‌اند.

ناگفته نماند که عملکرد بانک پاسارگاد در سال مالی ۱۳۸۸، در قیاس با کلیه بانک‌های کشور (دولتی و خصوصی) با رتبه ۴۳۵، مقام ششم را کسب نموده که با توجه به عمر کوتاه و فعالیت بانک که قابل مقایسه با دیگر بانک‌های مورد ارزیابی نیست، این پیشرفت و موفقیت قابل تمجید و تحسین است؛ هرچند که وجود ۱۳ بانک ایرانی در ردیف یک‌هزار بانک برتر جهان به‌خودی خود افتخار آفرین و غرورانگیز است و نشان از اهمیت این صنعت و نقش آن در صنعت بین‌المللی بانکداری دارد؛ صد مرحبا و تبریک به مدیران مدبر و لایق صنعت بانکداری ایران.

ارزیابی بانک‌ها از دیدگاه امنیت مالی و نتایج عملکرد (Performance Soundness) علی‌الخصوص در این توفان و تلاطم اخیر بازارهای مالی و سرمایه جهان از اهمیت خاصی برخوردار است.

در این رابطه ساختار و معماری مالی بانک‌های ایرانی مورد ارزیابی و تحلیل نشریه بنکر قرار گرفته و با مقایسه ضریب سرمایه پایه به‌کار گرفته شده به جمع دارایی‌ها (Capital Asset Ratio)، بانک پاسارگاد در مرتبه دوم بانک‌های خصوصی و در ردیف چهارم کلیه بانک‌های ایرانی (خصوصی، دولتی) قرار گرفته است. نکته مهم و اساسی که قابل ذکر است، بانک پاسارگاد با ضریب ۴۲/۱۰ درصد، امنیت مالی و عملکرد (Performance Soundness) بانک‌ها، جزو ۲۵ بانک طراز اول جهان از جمع یک‌هزار بانک ارزیابی و معرفی شده، قرار گرفته است که این می‌تواند نشانه عینی و مثبت از اعلام شروع پرواز بانک (Take-off) در صنعت بانکداری جهان تلقی شود.

قدرت و رشد سودآوری بانک‌های برتر در سال ۱۳۸۸ نیز مورد تجزیه و تحلیل بنکر واقع شده و برای این منظور، سود ویژه قبل از کسر مالیات، حسب مورد در این بانک‌ها محاسبه و شناسایی گردیده و درصد رشد (افزایش یا کاهش) هریک از بانک‌های مورد ارزیابی نسبت به سال قبل (۱۳۸۷) با احتساب اثرات نرخ تورم، محاسبه و گزارش شده است. در این مسابقه بانک پاسارگاد همچنان با درصد رشد سود ۲۸/۴۳ نسبت به سال ۱۳۸۷، مقام نخست را کسب و با ارائه حدودا ۳۵۴ میلیون دلار سود خالص قبل از کسر مالیات، جایگاه دوم را به‌خود تخصیص داده است.

در ارزیابی قدرت سودآوری و محاسبه ضریب برگشت نسبت به کل دارایی‌ها (Return on Retail Assets)، همچنین محاسبه و معرفی ضریب کفایت سرمایه که یکی از معیارهای اندازه‌گیری قدرت، توانمندی و سلامت مهندسی و ساختار مالی بانک‌ها شناخته و قبول شده است، بانک پاسارگاد با ضریب برگشت ۸۹/۲ درصد و ضریب کفایت سرمایه ۲۷/۱۶ درصد، در جمع بانک‌های دولتی رتبه نخست و در قیاس با تمامی بانک‌ها در ردیف دوم قرار گرفته است.