چرخش سپرده‌های ارزی به سمت بانک‌های داخلی

عکس: آکو سالمی

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر بلوکه نشدن منابع خارج شده از اروپا در داخل کشور از سپرده‌گذاری این منابع در بانک‌های خصوصی و دولتی داخلی خبر داد و گفت: هر زمان احساس کنیم که کشوری قرار است با ایران «خوب تا نکند» بلافاصله منابع خود را از آنجا خارج می‌کنیم. محمود بهمنی در گفت‌وگو با «فارس» درباره نحوه استفاده از منابع بلوکه شد‌ه‌ای که از بانک های خارجی بیرون کشیده شده‌اند، گفت: منابعی را که از بانک‌های خارجی بیرون کشیده شده در بانک‌های داخلی سپرده‌گذاری خواهیم کرد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: هر زمان احساس کنیم که کشوری قرار است با ایران «خوب تا نکند» بلافاصله منابع خود را از آنجا خارج خواهیم کرد؛ در عین حال این ذخایر را در بانک مرکزی بلوکه نمی‌کنیم، بلکه به بانک‌های داخلی می‌دهیم تا پروژه‌های ملی را اجرا کنند.

وی در مورد سپرده‌گذاری منابع ارزی بانک‌ مرکزی در بانک‌های دولتی و خصوصی، اضافه کرد:‌ هر بانکی که پروژه‌ای در داخل داشته باشد بانک مرکزی در آنجا سپرده‌های ارزی خود را متمرکز خواهد کرد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: برخی از بانک‌های دولتی از سپرده‌های بانک مرکزی در پروژه‌های پتروشیمی یا تکمیل پروژه‌های نفتی استفاده کردند.

به گفته بهمنی، پروژه پارس جنوبی به رقم قابل توجهی برای ادامه فعالیت احتیاج داشت، ولی هم‌اکنون رقم قابل توجهی به این پروژه‌ها کمک شده تا این فعالیت‌ها بتوانند به خوبی اجرا شوند.

بهمنی با اشاره به تاسیس صندوق توسعه ملی تصریح کرد: با تاسیس این صندوق منابع ارزی از ابتدای سال در این محل واریز خواهند شد و حساب ذخیره ارزی جای خود را به صندوق توسعه ملی می‌دهد.

بر اساس این گزارش طی هفته‌های اخیر محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از خروج منابع بانک‌های ایرانی در اروپا خبر داد و با بیان اینکه بلوکه کردن منابع برخی از بانک‌ها را توسط اتحادیه اروپا بی‌تاثیر دانست، گفته بود: بانک مرکزی از ۶ ماه قبل تمام این اتفاقات را پیش‌بینی کرده و اقدامات لازم برای مقابله با آنها را به اجرا گذاشته بود.

این خبر بهمنی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت تا حدی که بسیاری از خبرگزاری‌های تاثیرگذار دنیا به تحلیل گفته‌های رییس کل بانک مرکزی ایران پرداختند. اما سوالی که در داخل کشور مطرح بود نحوه سپرده‌گذاری این منابع در بانک‌های داخلی بود؛ به نحوی که بسیاری از فعالان بخش خصوصی معتقد بودند بانک مرکزی طبق روال گذشته این منابع را در بانک‌های دولتی سپرده‌گذاری خواهد کرد و توجهی به سپرده‌گذاری در بانک‌های خصوصی

نخواهد داشت.

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی یکی از مدیران فعال بخش خصوصی در شبکه بانکی است که با اشاره به لزوم افزایش فعالیت بانک‌ها در شرایط تحریم، به خبرگزاری فارس گفته بود: باید دولت نزد بانک‌های خصوصی نیز سپرده‌گذاری کند تا توان بانک‌ها را در شرایط تحریمی افزایش دهند؛ چراکه تجربه نشان می‌دهد دولت فقط در بانک‌های دولتی سپرده گذاری می‌کند و از این طریق توان مالی آنها را افزایش می‌دهد؛ درحالی که باید برای افزایش توان اعتباری بانک‌های خصوصی نیز سهمی را در این راستا قرار دهد.