حرکت سه سال پیش در زمینه تبدیل ارز در کشور اشتباه بود، اکنون نیز؛ به هیچ وجه صلاح نیست ۵۰-۴۰ میلیارد یورو به دلار تبدیل شود، چرا که این حرکت اشتباه‌تر است. دکتر حمید رضا اشرف‌زاده، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: ‌یک بار می‌خواستند دلار را به یورو تبدیل کنند که همان موقع گفتم این کار اشتباه است و به هیچ عنوان نباید این کار انجام شود، چرا که خواه، ناخواه نرخ‌ها دوباره به سرجای قبلی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: باید توجه شود نوساناتی که نرخ‌های ارز نسبت به هم دارند، به زبان ساده، بالا و پایین رفته، حول یک روند حرکت می‌کنند. یک زمانی نرخ یورو نسبت به دلار بالا می‌رود و مدتی طولانی بالا مانده و دوباره کاهش می‌یابد و دوباره، دلار تقویت می‌شود. این نوسانات و چرخه‌ها، طبیعی و چرخه‌های سری‌های زمانی است.

وی با تاکید بر فریب نخوردن از افزایش یورو نسبت به دلار گفت:‌ این کار از اساس اشتباه بود. حال مدتی است که یورو نسبت به دلار تضعیف می‌شود و از روند ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹،‌ پایین‌تر می‌آید، بنابراین مسوولان به این فکر افتادند که برای کم کردن از زیان‌های ارزی، یورو را به دلار تبدیل کنند.

او ادامه داد:‌ گویا حجم ذخایر ارزی ۵۰-۴۰ میلیارد یورو است. به محض اینکه آغاز به تبدیل این مقدار ارز کنند، ‌اگر با این حجم بخواهند در بازارهای جهانی دخالت کنند و ۵۰-۴۰ میلیارد یورو برای فروش در مقابل دلار بگذارند، نرخ یورو نسبت به دلار به شدت سقوط می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر سقوط قیمت یورو و افزایش زیان تصریح کرد: ‌نباید فریب بالا و پایین رفتن سری‌های زمانی را بخوریم اگر به این روند نگاه کنید، می‌بینید که چند ماه دیگر یورو دوباره ارزش پیدا می‌کند و بالا می‌آید، بنابراین در حال حاضر جای نگرانی نیست.

اشرف‌زاده افزود: اکنون احتمال موضوعی به نام دابل دیپر Double Dipper هست که گفته می‌شود اقتصاد آمریکا دوباره پس از چند ماه وارد یک دوره رکودی شدید می‌شود که از دوره رکود اولی، عمیق‌تر است؛ بنابراین انتظار می‌رود دوباره دلار در مقابل یورو کاهش ارزش پیدا کند؛ البته به شرطی که اروپا هم با آن سقوط نکند، چرا که وضع اروپا نیز زیاد خوب نیست. وی تصریح کرد:‌ اکنون هیچ بازاری علامتی نمی‌دهد که ذخایر ارزی را به دلار، یوآن یا ین تبدیل کرده است. از روی علائم کوتاه مدت کار کردن به هیچ عنوان درست نیست و هیچ کدام نیز علامت نمی‌دهند که از این حرکت سود یا زیان ببرید. احتمال بسیار بیشتری هست که زیان ببرید، چرا که از لحاظ آماری،‌ معمولا دارایی‌های مالی توزیع نرمال ندارند یا بیشتر جرم آنها به سمت چپ رفته و همگی return منفی یا درست راست قرار گرفته و مثبت می‌دهند. این موضوع سبب می‌شود که سودی از این کارها برده نشود و در نهایت به احتمال زیاد سود نکرده و زیان دیده می‌شود.

او با تاکید بر مدیریت ارزی گفت: نوسانات دلار، یورو، ین و پوند در مقابل یکدیگر باعث سود و زیان برای بانک مرکزی می‌شود، باید با مدیریت ارزی زیان‌ها را به حداقل برسانند.

اشرف‌زاده تاکید کرد: با دخالت در بازارهای فارکس و استفاده از تحلیل تکنیکال به موقع در بازار، خرید و فروش کنند تا زیان به کمترین میزان برسد یا احتمال سود ببرند.