گروه بازار پول - روابط عمومی بانک ملی ایران در پی درج مقاله‌ای تحلیلی از خانم زهرا راد، درخصوص نحوه تبلیغات بانک‌ها در سیمای جمهوری اسلامی ایران، جوابیه‌ای را ارسال نموده که عینا به چاپ می‌رسد. احتراما، با اشاره به مطلب مندرج در صفحه ۱۳ شماره ۲۱۶۱ مورخ ۲/۶/۱۳۸۹ آن جریده وزین و صاحب‌ منزلت تحت عنوان «توپ بازی بانک‌ها، وصله ناجور تبلیغات»، خواهشمند است دستور فرمایید جوابیه ذیل جهت تنویر افکار عمومی در شماره بعدی روزنامه درج گردد. ضمن ادای احترام به نگارنده نقدنامه «توپ‌بازی بانک‌ها، وصله ناجور تبلیغات» که به نظر می‌رسد مبتنی‌بر یافته‌های صرفا تئوریک و برگرفته از محیط آزمایشگاهی و مجازی تدوین و به تفصیل ارائه شده است به استحضار ایشان و خوانندگان ارجمند می‌رساند:

الف - آنچه که جایگاه بانک ملی ایران را نزد افکار عمومی با ۸۲ سال قدمت و نقش تاریخی آن به عنوان نمادی از اعتماد و آسایش خاطر ثبت و ضبط نموده است، تلاش و کوشش مدیران و کارکنان این بانک برای حفظ بیت‌المال و امانتداری بوده است.

ب - ما هم معتقدیم برخی تیزرهای تبلیغاتی لزوما دارای چارچوب و طراحی‌های علمی، جاذبه بصری اقناع‌کننده و تناسب بین «insertion» و «Exposure» نیست، ولی انتظار داشتیم نگارنده محترم به این نکته بدیهی‌التفات می‌فرمودند که بانک ملی ایران به عنوان مهم‌ترین بازوی اقتصادی دولت با ابعادی به گستردگی ۳۵۰۰ شعبه بیشترین بار مسوولیت ارائه خدمات بانکی به آحاد جامعه را بدون توجه صرف به سود و انتفاع بانکی بر دوش دارد، به نحوی که در پایان مردادماه جاری تعداد تراکنش‌های شتاب انجام شده در این بانک بالغ‌بر ۳۵ میلیون فقره و رتبه اول در سطح کشور بوده است.

از این رو شرط انصاف نباشد که این گونه یکی از پرتلاش‌ترین نهادهای مالی کشور را متهم به اهمال در صرف بیت‌المال و توپ‌بازی فرمایند.

ج - از بدیهیات امر پژوهش و تحقیق است که یک محقق برای پرهیز از انحصارنگری، خودرایی و قضاوت شتاب‌زده، حوزه دید خود را گسترش داده و از نگاه آمار و ارقام و بازخورد عدد و رقمی اقدامات انجام‌شده و اثرات تبلیغات صورت‌گرفته نیز مطالعه و بررسی لازم انجام می‌دادند تا بتوانند پیش‌فرض‌های خود را اثبات نمایند.

بد نیست نگارنده محترم آگاه باشند که ماحصل وصله ناجور تبلیغاتی در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی به شرح ذیل بوده است:

۱ - ارسال بالغ‌بر ۵۰ میلیون SMS به سایت بانک ملی ایران

۲ - مشارکت بالغ‌بر ۱۱۰ هزار نفر در مسابقه پیش‌بینی‌کنندگان سه تیم برتر

۳ - مشارکت بالغ‌بر یک میلیون نفر در امر سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه که حتما استحضار دارند بانک از این منابع برای حل مشکلات مالی اقشار آسیب‌پذیر جامعه استفاده می‌کند.

۴ - ایجاد و تقویت شور و نشاط اجتماعی به ویژه در بین اقشار جوان کشور که مراسم برگزاری قرعه‌کشی با حضور مسوولان ارشد ورزشی کشور گواه بر این ادعا است.

۵ - انتظار بر این است که نگارنده محترم و فرهیخته که نشانه‌هایی از تحلیل‌ منطقی در نوشتار ایشان هویدا است، بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام را در عرصه‌های تبلیغاتی راهنمایی فرمایند تا ان‌شاء‌ا... در سایه حمایت علمی صاحبان اندیشه شاهد ارتقای جاذبه‌های بصری در تبلیغات آتی باشیم.