مدیرعامل جدید بانک سپه بر استفاده از تجربیات نوین بانکداری تاکید کرد و خواستار استفاده از ظرفیت‌های بانکداری اسلامی شد و در حالی که رابطه نرخ سود بانکی و نرخ تورم را «همزمانی» تحلیل کرد، تحریم‌های جهانی علیه بانک سپه را به واسطه اتکا به نیروی انسانی و سابقه این بانک بی‌اثر دانست. دکتر رامین پاشایی‌فام در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به قابلیت‌های سیستم بانکداری اسلامی اظهار کرد:‌ کشور ما تنها کشوری است که نظام بانکداری‌اش به طور کامل بر مبنای بانکداری اسلامی است؛ در حالی‌که برخی کشورهای اسلامی دیگر سیستم بانکداری رایج و اسلامی را به طور موازی دارند، بنابراین ما می‌توانیم از ظرفیت‌های عقود مختلف اسلامی به نحو شایسته و در تمام ابعاد اقتصادی کشور استفاده کنیم.

استفاده از تجربیات بانکداری نوین

وی با اشاره به حضور خود در کشور آلمان به عنوان عضوهیات ‌مدیره بانک ایران و اروپا و استقرار بانک مرکزی اروپا در آلمان گفت: امیدوارم با استفاده از تجربیات بانکداری نوین و بانکداری بین‌المللی، بانک سپه گام‌های اساسی‌تری در این راستا بردارد. امروزه در جهان از ابزارهای جدید پولی و مالی استفاده می‌شود که ما با استفاده از قواعد بانکداری اسلامی می‌توانیم خیلی بهتر و کاراتر از آنها استفاده کنیم. وی تاکید کرد: بانک سپه در جهت استفاده از ابزارهای جدید بین‌المللی بانکداری مانند انتشار اوراق صکوک اسلامی و نیز عقود اسلامی در جهت شفافیت اطلاعات و اجرای دقیق عقود اسلامی در بانکداری و نیز پرهیز از هر نوع عملیات صوری در بانکداری اسلامی حرکت خواهد کرد.

نرخ سود بانکی و نرخ تورم رابطه همزمانی دارند

وی در پاسخ به سوالی درباره نرخ سود بانکی و نرخ تورم گفت: برخی مسائل در اقتصاد دارای رابطه علت و معلولی خیلی مشخصی نیستند و به صورت همزمانی تحلیل می‌شوند؛ اما آنچه براساس قواعد بانک‌های تجاری شکل می‌گیرد، این است که نرخ سود بانکی تسهیلات باید معادل قیمت تمام‌شده پول در بانک به اضافه حق‌الوکاله بانک‌ها باشد. بانک‌ها باید توجه بیشتری به حق‌الوکاله کنند و درآمدهای خود را بر اساس آن تنظیم کنند. پاشایی‌فام درباره اینکه با توجه به نرخ سود ۱۲ درصدی، پرداخت تسهیلات براساس عقود مبادله‌ای برای بانک‌ها صرف دارد یا خیر؟ گفت: درباره قیمت تمام‌شده پول در بانک سپه با توجه به وظایفی که دولت بر دوش آن می‌گذارد، باید کار کارشناسی انجام شود و به همان اصل اساسی قیمت تمام‌شده پول به اضافه حق‌الوکاله توجه کرد. وی اظهار امیدواری کرد: با ادامه روند کاهش تورم و ثبات اقتصادی شاهد کاهش قیمت تمام‌شده پول و به تبع آن هزینه تسهیلات برای بخش صنعت و تولید کشورمان به عنوان یک آرزوی دیرینه باشیم.

افزایش درآمد بانک‌ها به کارآیی نظام بانکی کمک می‌کند

معاون اقتصادی پیشین بانک مرکزی گفت: بانک باید خدماتی را از طریق ارائه تسهیلات به قشرهای مختلف اقتصاد و تجاری کشور ارائه کند؛ اما نباید به صرف این بسنده کرد که تنها رابطی بین اخذ سپرده‌ها و ارائه تسهیلات باشد. بانک‌ها باید از محل خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌کنند، درآمدهای خود را افزایش دهند و افزایش درآمدها به استحکام و کارآمدی نظام بانکی و کاهش قیمت ‌تمام‌شده پول کمک می‌کند.

بانک سپه بر تحریم‌ها پیروز می‌شود

مدیرعامل جدید بانک سپه درباره تحریم‌های نظام بانکی کشور و بانک سپه گفت: شورای امنیت سازمان ملل با پرچمداری آمریکا درصدد هستند که بانک سپه را در جهان ناکام کنند و ما باید به عنوان یک وظیفه ملی نه تنها در راه خنثی کردن این توطئه کوشش کنیم، بلکه باید تمام تلاش‌ها در راستای رشد این بانک باشد.

وی گفت: با توجه به فضای بانک سپه که دارای نیروی انسانی کارآمد مجرب و سابقه کهن و درازمدتی در نظام بانکی کشور است، این مرحله هم با پیروزی به پایان خواهد رسید. پاشایی‌فام از تدوین و ارائه برنامه‌هایش از حدود دو هفته دیگر در بانک سپه خبر داد و از رسانه‌ها خواست در زمینه‌های مختلف بانک سپه را یاری کنند.

سوابق اجرایی مدیرعامل جدید بانک سپه

رامین پاشایی‌فام، متولد ۱۳۴۴ و دارای دکترای اقتصاد در سال ۷۸ از دانشگاه تهران است و پیش از این مدیر کل بازرگانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق، عضو هیات‌ مدیره بانک ملی، مدیر کل دفتر اقتصاد کلان بانک مرکزی، عضو هیات‌ عامل بانک مرکزی و معاون اقتصادی این بانک بوده است. وی از یک سال پیش عضو هیات‌ مدیره بانک مشترک ایران و اروپا در آلمان بوده و از روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه ۸۹ با حکم سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، به عنوان رییس هیات‌ مدیره و مدیر‌عامل، قدیمی‌ترین بانک ایران شد. او جایگزین حسنعلی قنبری، مدیرعامل پیشین این بانک شده است که حدود دو سال مدیر عامل بانک سپه بود.