تجربه آلمانی و ابزارهای جدید بانکداری اسلامی در بانک سپه

مدیر عامل جدید بانک سپه در نخستین اظهارنظر خود از طرح جدید به‌کارگیری تجربه بانکداری آلمان در نظام بانکی کشور و استفاده از ابزارهای جدید بانکداری اسلامی برای پرهیز از هر نوع عملیات صوری بانکداری خبر داد. رامین پاشایی فام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در اولین اظهارنظر خود پس از اخذ پست مدیرعاملی بانک سپه با بیان اینکه پست‌های مدیریت بانک‌ها همان طور که یک روز به انسان می‌رسد، یک روز هم گرفته می‌شود،‌ گفت: ‌مهم این است که بتوان در این پست‌ها خدمات قابل توجهی به مردم ارائه کرد.

مدیر عامل جدید بانک سپه در پاسخ این پرسش که مهم‌ترین اولویت کاری و برنامه وی در اجرای واقعی‌تر عقود اسلامی در بانک سپه چه خواهد بود،‌ گفت: در استفاده از فن‌آوری نوین و بانکداری الکترونیک با استفاده از تجربه بانکداری بین‌المللی در آلمان و نیز استفاده از ابزارهای جدید بین‌المللی بانکداری مانند انتشار اوراق صکوک اسلامی و نیز عقود اسلامی در جهت شفافیت اطلاعات و اجرای دقیق عقود اسلامی در بانکداری و نیز پرهیز از هر نوع عملیات صوری در بانکداری اسلامی گام برخواهم داشت.

پاشایی‌فام با اشاره به قدمت ۸۵ ساله بانک سپه گفت: این بانک به عنوان نخستین بانک کشور دارای دو بال سرمایه‌ای بزرگ شامل سپرده‌گذاران فراوان و کارکنان باتجربه و مدیران باسوادی است که آینده درخشانی برای بانک رقم خواهند زد.

مدیر عامل جدید بانک سپه که از افراد موثر در تدوین قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و جزو اولین کسانی که مدل‌های آن را طراحی کرد، بوده‌ است، گفت: تجربه هیات مدیره بزرگ‌ترین بانک ایران؛ یعنی بانک ملی ایران و عضویت در هیات عاملی بانک مرکزی، حضور در معاونت اقتصادی بانک مرکزی و حضور در ستاد اقتصادی دولت در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تجربه بین‌المللی بانکداری در آلمان باعث می‌شود، از این تجربه‌ها در بانک سپه استفاده کنم.

وی در مورد استفاده از برنامه بانکداری اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید از سازوکار سنتی فاصله گرفت، گفت:‌ البته ابزارهای جدید مالی اسلامی مانند انواع صکوک، اوراق مالی اسلامی و ارزی، گواهی سپرده ارزی خاص و عام و ایجاد ارتباط بازار بین‌المللی و بانکی از ابزارهایی است که در شورای فقهی بانکداری اسلامی بانک مرکزی طرح خواهد شد.

پاشایی‌فام تاکید کرد: بعد از انطباق این ابزارهای جدید بانکداری با فقه شیعه در نظام بانکی به کار گرفته خواهد شد.

وی در مورد بانکداری اسلامی گفت: وجود کارشناسان مجرب در بانک سپه و بنیه علمی کم‌نظیر و نیز وجود شورای فقهی بانکداری اسلامی در بانک مرکزی زمینه‌ساز حرکت جدید در بانکداری اسلامی خواهد بود.

مدیر عامل بانک سپه در مورد افزایش سهم قرض‌الحسنه در بانکداری گفت: بانک دو نقش دارد که یکی جذب پس‌اندازهای مردم با ابزارهای تشویقی و دیگری ارائه خدمات به مشتریان در قالب عقود اسلامی است که باید به نفع سپرده‌گذاران این تسهیلات سودآور باشد.

وی افزود: بانک بعد از ارائه خدمات و جبران هزینه‌های بانکداری در جهت الکترونیکی کردن عملیات و نیز رضایت مشتریان و تنوع ابزارهای جدید خدمات در جهت تنوع‌سازی، سرعت، سهولت و ارزان بودن خدمات منافع سپرده‌گذاران و مشتریان را جلب می‌کند.

پاشایی‌فام تاکید کرد: تمام آنچه بانک از محل سود تسهیلات به دست می‌آورد بعد از کسر حق‌الوکاله بانک که ۲/۱ دهم درصد است، بقیه سود متعلق به سپرده‌گذاران است و در پایان سال مالی به نرخ‌های علی‌الحساب سود سپرده‌ها اضافه می‌شود.

وی در مورد اینکه نرخ‌های علی‌الحساب همواره ثابت می‌شوند، گفت: البته گاهی نرخ نهایی سود از نرخ علی‌الحساب کمتر می‌شود که بانک از محل دارایی خود جبران می‌کند و گاهی نیز نرخ قطعی از علی‌الحساب افزایش می یابد که در پایان دوره مالی به سپرده‌گذار پرداخت می‌شود.

مدیر عامل بانک سپه در مورد اجرای ابزارهای جدید گفت: هیچ مدیر بانکی نمی‌تواند سرخود ابزارهای جدیدی را اجرا کند؛ مگر اینکه به تصویب شورای پول و اعتبار برسد.

پاشایی‌فام با اشاره به موفقیت بانک سپه گفت: به‌رغم تحریم‌های ناجوانمردانه علیه این بانک از این آزمون سربلند بیرون آمد و در آینده می‌تواند با استفاده از تجربه عمیق و کارکنان باتجربه منشا تحولاتی در نظام بانکداری اسلامی شود.

رامین پاشایی‌فام متولد ۱۳۴۴ و دارای دکترای اقتصاد در سال ۷۸ از دانشگاه تهران است که مدیر کل بازرگانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق، عضو هیات مدیره بانک ملی، مدیر کل دفتر اقتصاد کلان بانک مرکزی، عضو هیات مدیره بانک مرکزی و سپس عضو هیات مدیره بانک مشترک ایران و اروپا در آلمان بوده و از سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۸۹ با حکم شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد و رییس هیات عامل مجمع بانک‌ها به عنوان رییس هیات مدیره و مدیر عامل قدیمی‌‌ترین بانک ایران؛ یعنی بانک سپه جایگزین حسنعلی قنبری، مدیرعامل سابق شده است.