نقدینگی در گردش کشور از مرز ۲۵۰ هزار میلیاردتومان گذشت. به گزارش ایلنا، درحالی که آمار رشد نقدینگی در ۱۲ماه سال گذشته رشدی معادل ۲/۸ درصد را به ثبت رسانده، آخرین گزارش‌ها حاکی است حجم نقدینگی در گردش کشور از ۲۳۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی در گردش تا پایان سال ۸۸ به ۲۵۰هزار میلیارد تومان تا پایان تیرماه امسال رسیده است. افزایش حجم نقدینگی در گردش اقتصاد ایران در حالی صورت می‌گیرد که حجم نقدینگی در پایان سال ۸۸ به میزان ۲۳۴ هزار میلیارد تومان گزارش شد. میزان نقدینگی کشور در پایان سال ۸۷ به میزان ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده و در پایان سال ۸۶ این رقم ۱۶۴ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

مقایسه رشد نقدینگی در سال‌های ۸۶ تا خرداد ۸۹ نشان می‌دهد آهنگ رشد نقدینگی فزاینده بوده؛ به طوری که مقایسه این آمار از افزایش سه برابری تنها در سه سال گذشته خبر می‌دهد.

پس از آنکه رشد نقدینگی در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۶ به بیش از دو برابر رسید، طهماسب مظاهری، رییس کل پیشین بانک مرکزی با اعلام اینکه خزانه بانک مرکزی را شش قفله کرده است، مدعی شد که مانع از رشد نقدینگی در یکسال مدیریتش بر بانک مرکزی شد؛ اما در مدتی که وی سکان اداره بانک مرکزی را برعهده داشت، اگر چه رشد نقدینگی تا حدودی کنترل شد، اما حجم نقدینگی در گردش کشور به ۱۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. این درحالی است که رشد نقدینگی در پایان سال ۸۶ معادل ۱۶۴ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. با این حال بعد از انتصاب محمود بهمنی به ریاست کل بانک مرکزی اگرچه وی اعلام کرد که سیاست‌های انقباضی را در بانک‌مرکزی پیگیری خواهد کرد، اما در مدت مدیریت وی حجم نقدینگی در گردش کشور از ۱۹۰ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که این عدد با افزایش حجم نقدینگی در زمان مدیریت ابراهیم شیبانی، رییس کل اسبق بانک مرکزی برابری می‌کند.

براساس این گزارش، نقدینگی در گردش کشور در پایان شهریور سال۸۴ به میزان ۶۴ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید که این رقم در پایان سال ۸۶ به ۱۶۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

اگرچه رشد ۹/۱۷ درصد نقدینگی سال ۸۸ به ۲/۸ درصد در سال جاری (استناد به گزارش اخیر بانک مرکزی) رسیده، اما این افزایش حجم نقدینگی در گردش موجب نگرانی کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصاد ایران شده است. به گفته آنان، این میزان حجم نقدینگی در شرایطی رخ داده که اقتصاد ایران درگیر رکود است و به‌رغم تزریق‌هایی که صورت گرفته همچنان رکود بر اقتصاد ایران حاکم است. از سویی اقتصاد ایران با جراحی بزرگ هدفمندی یارانه‌ها نیز به‌زودی مواجه می‌شود که این طرح نیز به نوبه خود اثرات تورمی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت.