معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه ایران متناسب با تحلیل شرایط دارایی‌های خارجی را منتقل می‌کند، گفت: هر کشوری که برای دارایی‌های کشورمان محدودیت ایجاد کند، ایران نیز دارایی‌های خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد. حمید برهانی در گفت‌وگو با خبرگزاری«مهر» درباره انتقال دارایی‌های ایران از بانک‌های اروپایی به آسیایی گفت: دارایی‌های کشور باید به شیوه‌ای اداره و نگهداری شود که علاوه بر مصون بودن، قابلیت نقدینگی بالا نیز باشد و ریسک و خطری متوجه این دارایی‌ها نشود.

معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این دارایی‌ها باید متناسب با بازارها و پول‌های مختلف از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار باشد، افزود: همچنین باید اجازه فعالیت با دارایی‌های ما داده شود، با این شرایط دارایی‌های ایران نیز به همان سمت سوق خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: هر بازاری برای دارایی‌های ایران محدودیت ایجاد کند، دارایی‌های ما از آن بازار خارج خواهد شد و این امر پدیده‌ای کاملا طبیعی و منطقی است.

برهانی تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان متولی مدیریت دارایی‌ها و ذخایر کشور باید به دنبال راهکارها و شیوه‌هایی باشد که این دارایی‌ها را مصون نگه دارد و هر زمانی که بخواهد دارایی‌ها قابلیت استفاده و نقدینگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی متناسب با تحلیل شرایط استراتژی خود را نیز تغییر می‌دهد و دارایی‌ها را منتقل می‌کند، ادامه داد: با توجه به این امر هر کشوری که برای دارایی‌های ایران محدودیت ایجاد کند، ایران نیز دارایی‌های خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر ترکیب سبد ارزی نیز در این راستا انجام می‌شود، اظهار داشت: در این راستا هرگونه تحول و محدودیت بین‌المللی برای استفاده از ارزهای مشمول در سبد ارزی باعث می‌شود که بانک مرکزی نیز استراتژی خود را تغییر دهد.وی یاد آور شد: ما یک شیوه استاتیک در این رابطه نداریم، بلکه شیوه‌ای پویا و دینامیک داریم که متناسب با تحولات دنیا سبد ارزی را اداره می‌کند.

تحریم شرکت‌های ایرانی

برهانی در مورد پاسخ به این سوال که آیا بلوکه شدن دارایی‌ها و سرمایه‌های ۴۰ شرکت ایرانی که بخشی از سهام آنها متعلق به دولت است در دبی صحت دارد، بیان کرد: اطلاع و گزارشی در این رابطه ندارم؛ اما چنانچه این شرکت‌های تحت «un» (سازمان ملل متحد) باشند، احتمالا به امارات نیز تحریم این شرکت‌ها ابلاغ شده است.برهانی همچنین روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با این وجود، پتانسیل‌های بیشتری در کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد.

بانک‌های خارجی

این مقام مسوول در بانک مرکزی با اشاره به درخواست‌هایی که برای تاسیس بانک‌های خارجی در کشور صورت گرفته است، عنوان کرد: بانک مرکزی با نگرش مثبت به حضور بانک‌های خارجی در کشور می‌نگرد.

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی پیش از این درباره دارایی‌های خارجی ایران با بیان اینکه متوسط رشد دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از سال ۸۴ تا ۸۷ معادل ۱/۳۲ درصد افزایش یافته است، گفته بود: با دارایی‌های خارجی می‌توانیم شرایط بحران را به خوبی پشت سر بگذاریم. به گفته وی، بیش از ۵۰ درصد سبد ارزی ایران یورویی است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته نرخ ارز را مدیریت کردیم و برای پوشش ریسک آن پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است، در مورد منافع و ضررهای حاصل از تغییر سبد ارزی کشور گفته بود: در برخی رسانه‌ها مطرح شد که بانک مرکزی ۴۵ میلیارد دلار از ذخایر یورو خود را به سایر ارزها تبدیل کرده است که چنین چیزی اصلا صحت ندارد.بهمنی با بیان اینکه بانک مرکزی سیاست‌هایی را که هم‌اکنون در دست اجرا دارد، اعلام نمی‌کند، افزوده بود: نتایج اجرای سیاست‌های فعلی چند ماه بعد اعلام خواهد شد؛ اما اطمینان می‌دهم که بانک مرکزی به قدری هوشیار است که بتواند سبد ارزی خود را تنظیم کرده و هیچ ضرری متوجه آن نشود؛ زیرا یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی نیز تنظیم سبد ارزی است.

محمدرضا رحیمی، ‌معاون اول رییس جمهوری نیز با انتقاد از ذخیره منابع و سرمایه‌های ایرانی با سود کم در بانک‌های اروپایی و قراردادن آن در جیب دشمنان گفت: اگر این سرمایه‌ها با سود بالا به داخل کشور بازگردد، می‌تواند در پارس جنوبی هزینه و سرمایه‌گذاری شود.