بررسی عضویت نماینده بانک‌های خصوصی در شورای پول و اعتبار

دبیر کل اتاق تعاون از احتمال بررسی پرونده ورود نمایندگان بانک‌های خصوصی به شورای پول و اعتبار در جلسه روز دوشنبه این شورا خبر داد و گفت: مشارکت نمایندگان بخش خصوصی بانک‌ها در شورای پول و اعتبار آثار مثبتی را برای این بخش به همراه خواهد داشت.

حسین رحمانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری«فارس» در مورد بررسی پرونده ورود نمایندگان بانک‌های خصوصی به شورای پول و اعتبار اظهار داشت: تاکنون این موضوع در جلسات رسمی شورای پول و اعتبار مطرح نشده است.

وی با اشاره به بررسی پرونده مذکور در جلسات اصلی و کارگروه‌های فرعی کمیسیون تلفیق افزود: پیش از طرح این مساله در کمیسیون تلفیق، اعضای شورای پول و اعتبار هیچ بحثی در این‌باره نداشتند؛ اما به نظر می‌رسد به دلیل اهمیت موضوع در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار بررسی‌های لازم در این زمینه انجام شود.

رحمانی‌نیا همچنین از احتمال تشکیل جلسه شورای پول و اعتبار در دوشنبه هفته جاری خبر داد و تاکید کرد: در صورتی که جلسه این هفته شورای پول و اعتبار به حد نصاب برسد، پرونده ورود نمایندگان بانک‌های خصوصی به این شورا بررسی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ورود نمایندگان بانک‌های خصوصی به شورای پول و اعتبار، در دستور جلسه هفته جاری این شورا نیست؛ ولی به دلیل اهمیت آن، احتمال دارد در حاشیه موضوع اصلی مطرح شود.

دبیر کل اتاق تعاون ورود بانک‌های خصوصی به شورای پول و اعتبار را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: این امر نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتری است؛ ولی در مجموع مشارکت نمایندگان بخش خصوصی بانک‌ها در شورای پول و اعتبار آثار مثبتی را برای این بخش به همراه خواهد داشت.

وی ورود بانک‌های خصوصی به شورای پول و اعتبار را نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتری دانست و اضافه کرد: به دلیل اینکه بانک‌های خصوصی در سیستم پولی و بانکی کشور نقش پررنگی دارند و در آینده نیز این نقش گسترده‌تر خواهد شد، حضور نمایندگان این بانک‌ها در شورای پول و اعتبار ضروری است. این عضو شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه مقرر شده است کشور تا پایان سال ۱۳۹۳ به سمت خصوصی سازی کامل حرکت کند، اظهار داشت: لازم است ابزارهای پولی و مالی همگام با این هدف حرکت کند؛ بنابراین ورود بانک‌های خصوصی به شورای پول و اعتبار جزو نکات مهم به حساب می‌آید.

در ایامی که اعضای جدید شورای پول و اعتبار تعیین شدند، زمزمه‌هایی از جانب بانک‌های خصوصی به گوش می‌رسید با این محتوا که ضروری است نمایندگانی از این بانک‌ها در شورای سیاست‌گذاری‌های پولی و بانکی حضور داشته باشند. در حال حاضر این دیدگاه مورد توجه اغلب کارشناسان قرار گرفته است و آنها نیز بر ضرورت ورود یک نماینده بانک‌های خصوصی به شورای پول و اعتبار تاکید می‌کنند.

این گزارش حاکی است، ورود یک نماینده بانک‌های خصوصی به شورای پول و اعتبار از آنجا حائز اهمیت است که این شورا سیاست‌گذاری‌های پولی و بانکی را برای تمام بخش‌های دولتی و خصوصی انجام می‌دهد؛ اما در شرایط کنونی اکثر اعضا این شورا را نمایندگان دولتی تشکیل می‌دهند.

البته حضور رییس اتاق بازرگانی در این شورا به معنی وجود یک عضو (نماینده بخش خصوصی) در شورای پول و اعتبار است؛ اما آنچه مورد توجه مدیران بانک‌های خصوصی قرار گرفته وجود یک عضو به نمایندگی این بخش در مهم‌ترین شورای سیاست‌گذاری بازار پول کشور است.