فاطمه بهادری - ۸۶۰ تعاونی اعتباری، ۱۵ صرافی مجاز، ۲۶ شرکت لیزینگ ویک صندوق قرض‌الحسنه دارای مجوز اعلام شد. این چهار موسسه بازار غیرمتشکل پولی با طی کردن مراحل قانونی، مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کردند. پس از اتمام مهلت قانونی پایان آذر ماه گذشته برای موسسات بازار غیر متشکل پولی و اولتیماتوم سوم خرداد ماه امسال برای تعاونی‌های اعتبار، تعداد ۸۶۰ تعاونی اعتباری، ۱۵ صرافی مجاز، ۲۶ شرکت لیزینگ و یک صندوق قرض‌الحسنه مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کردند تا با نظارت بانک مرکزی در بازار پولی کشور فعالیت کنند. این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی در اظهاراتی بر مجوزدار شدن موسسات بدون مجوز بازار پولی کشور تاکید کرده‌است. بنا بر اظهارات مظاهری، رییس کل سابق بانک مرکزی که طلایه‌دار تحت نظارت قرار دادن موسسات بدون مجوز است، در دنیا سابقه ندارد که نهادی بدون نظارت و مجوز در بازار پولی و بانکی فعالیت کند.

این عقیده در اظهار نظرها و تصمیمات بهمنی جانشین وی نیز مشهود بود تا اینکه در بسته پولی سال ۸۸ بانک مرکزی، پایان آذر ماه گذشته برای موسسات فوق به عنوان آخرین مهلت مجوزدار شدن تصویب شد. گرچه مهلت پایان آذر ماه به اتمام رسید و بانک مرکزی تصمیم ضرب‌الاجلی برای تعطیلی این نهادها در پیش نگرفت؛ اما سوم خرداد ماه امسال گام مهمی برای این نهاد‌ها به شمار می‌رود.

بانک مرکزی در سوم خرداد ماه امسال و به طور غیرمنتظره‌ای با برپایی همایشی برای تعاونی‌های اعتبار، به همه تعاونی‌های حاضر و بدون مجوزها هشدار داد تا ۴۵ روز فرصت دارند نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند. این فرصت و هشدار برای این تعاونی‌ها که با همراهی وزارت تعاون بود، باعث شد تا تعداد تعاونی‌های اعتبار خواستار مجوز افزایش یابد و در آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی به ۸۶۰ تعاونی اعتباری رسیده است.

همچنین در مورد صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز مقرر شده تا سازمان اقتصاد اسلامی در حدود یک هزار و۲۰۰ صندوق را ساماندهی کند تا از بانک مرکزی مجوز دریافت کنند. این تصمیم نیز در یک همایش به همت این سازمان رسمیت یافت.

در حالی که آمار مشخصی از موسسات بازار غیرمتشکل پولی در دست نیست، اما در آخرین آمار بانک مرکزی که مربوط به چند سال قبل است حدود ۷ هزار صندوق قرض‌الحسنه۱۵۰۰تعاونی اعتبار و ۵۰۰ شرکت لیزینگ وجود دارد. مسوولان بانک مرکزی نیز قصد دارند به زودی به سایر نهادها همچون لیزینگ، صرافی‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه بدون مجوز اولتیماتوم دهند.

پیش از این، تهرانفر، مدیر سابق اداره نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی از تعطیلی دو تعاونی اعتباری بدون مجوز بدون ذکر نامشان خبر داده‌بود.

لازم به‌ذکر است؛ اسامی موسسات دارای مجوز در سایت بانک مرکزی در دسترس عموم قرار دارد.