بانک ملت به هر سهم 241 ریال سود داد

حمیدرضا اسلامی منوچهری

عکس: نگار متین‌نیا

دنیای اقتصاد برای دومین سال پیاپی روزنامه رسمی بانک ملت شد مجامع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده بانک ملت روز گذشته با حضور حدود ۹۶ درصد صاحبان سهام در محل سالن اجتماعات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. این دومین مجمع عمومی عادی سالانه بانک ملت پس از خصوصی‌سازی است.

بانک ملت به عنوان اولین بانک دولتی و چهارصد و چهل و هشتمین شرکت پذیرفته شده در تاریخ ۲۲/۱۱/۱۳۸۷ در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. دیروز مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک نیز بلافاصله پس از مجمع عمومی عادی سالانه برگزار شد تا پیشنهاد افزایش سرمایه این بانک مورد بررسی قرار گیرد.

از مهم‌ترین مصوبات مجمع عمومی سالانه بانک ملت می‌توان به تصویب صورت‌های مالی عملکرد سال ۱۳۸۸ و تقسیم سود ۲۴۱ ریال به ازای هر سهم برای سال مالی یادشده که معادل ۸۷ درصد EPS تحقق یافته این بانک بود؛ اشاره کرد. سود هر سهم بانک ملت (EPS) سال ۸۸ رقم ۲۷۸ ریال اعلام شده بود. دکتر دیواندری، مدیرعامل بانک ملت اعلام کرد: سود تقسیم شده بلافاصله پس از برگزاری مجمع به حساب سهامداران با کمتر از ۵۰۰ هزار سهم واریز خواهد شد. از دیگر مصوبات مجمع عمومی عادی روز گذشته، تعیین روزنامه‌های دنیای‌اقتصاد و جمهوری اسلامی به عنوان روزنامه رسمی بانک ملت برای سال‌جاری، تعیین پاداش هیات مدیره (معادل ۶ ماه حقوق ماهانه برای مدیرعامل و ۵/۴ ماه برای اعضای هیات مدیره) ابقای سازمان حسابرسی کشور به عنوان بازرس و حسابرس قانونی و تعیین مبلغ ۸۰۰ هزار تومان ماهانه به عنوان حق حضور اعضای غیرموظف در جلسات هیات مدیره بود. اصغر ابوالحسنی، معاون وزیر اقتصاد به‌عنوان نماینده دولت با ۲۰ درصد سهم حضور داشت. ۳۰ درصد سهام بانک ملت نیز به سهام عدالت تعلق دارد.

افزایش سرمایه

پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بانک ملت، بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک تشکیل شد تا سهامداران پس از استماع گزارش توجیهی هیات‌مدیره در مورد افزایش سرمایه و مراحل آن تصمیم بگیرند. در گزارش مزبور، هیات‌مدیره از سهامداران خواسته بود تا به پیشنهاد افزایش سرمایه این بانک در دو مرحله از مبلغ ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به ۲۰ هزار میلیارد ریال رای مثبت دهند. به‌طوری که در مرحله نخست میزان سرمایه بانک از مبلغ فعلی ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال با ۱/۲۲ درصد به ۱۶ هزار میلیارد ریال افزایش یابد و در مرحله بعد از مبلغ ۱۶ هزار میلیارد ریال با ۲۵ درصد افزایش به ۲۰ هزار میلیارد ریال برسد. برنامه افزایش سرمایه بانک ملت در دو مرحله یاد شده آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران اعلام شده است. پس از بحث و بررسی در مجمع در پایان، اکثریت سهامداران با افزایش سرمایه به میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال در مدت ۳ سال و در سه مرحله موافقت کردند. بنابر گزارش هیات‌مدیره بانک ملت، در حال حاضر نسبت کفایت سرمایه این بانک ۳۵/۶ درصد است که با افزایش سرمایه به ۲/۸ درصد خواهد رسید که طبق استانداردهای اعلام شده است.

گزارش عملکرد بانک ملت

دکترعلی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت، در جریان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این بانک گزارش عملکرد هیات مدیره را قرائت کرد. بنابراین گزارش، براساس آخرین رتبه‌بندی اعلامی از سوی سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۳۸۸، بانک ملت در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور، حائز رتبه‌های دوم و چهارم از حیث حجم کل دارایی‌ها و بالاترین ارزش بازار گردیده است.

همچنین این بانک در سال ۱۳۸۸ رتبه نخست بانک‌های تجاری به لحاظ سرانه کارکنان در جذب چهار سپرده اصلی و کل منابع را کسب کرده است. رتبه نخست بانک‌های تجاری به لحاظ مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری ریالی، گشایش اعتبار اسنادی وجذب منابع ارزی نیز در کارنامه عملکرد این بانک قرار دارد. همچنین رتبه دوم بانک‌های تجاری در جذب چهار سپرده ریالی، رتبه دوم بانک‌های تجاری در کل منابع و رتبه دوم بانک‌های تجاری در کل مصارف نیز از دیگر رتبه‌های کسب شده توسط بانک ملت است.

گزارش عملکرد بانک ملت حاکی است: سهم این بانک از نقدینگی کل کشور در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۴ درصد بوده در حالی که این رقم در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۳ درصد گزارش شده، است. سهم این بانک از کل منابع بانکی نیز در سال ۱۳۸۸ معادل ۱۶ درصد اعلام شده در حالی که این رقم در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۴ درصد بوده است. سهم درصد عقود مشارکتی بانک ملت که سهم بسزایی در افزایش درآمدی بانک‌ را دارد در سال ۱۳۸۸ معادل ۳۵ درصد اعلام شده در حالی که در سال ۱۳۸۷ معادل ۱۵ درصد بوده است. سهم از تسهیلات اعطایی بانک ملت در سال ۱۳۸۸ و سال ۱۳۸۷ با ۱۳ درصد تغییری را نشان می‌دهد. سهم از اعتبارات اسنادی و ضمانت‌نامه‌های بانکی نیز که به ارقام زیر ترازنامه شهرت یافته و درآمدهای بدون استفاده از منابع را نصیب بانک‌ها می‌کند در بانک ملت به ترتیب ۳۰ درصد سهم از اعتبارات اسنادی در سال ۸۸ و سهم از ضمانت‌نامه‌های بانکی در سال یاد شده ۱۸ درصد بوده در حالی که این ارقام در سال ۸۷ به ترتیب ۲۴ درصد و ۱۶ درصد بوده است. سهم از بازار کارت‌های صادره بانک ملت در سال ۸۸ معادل ۱۹ درصد اعلام شده؛ در حالی که در سال ۸۷ این رقم ۱۴ درصد بوده است. سهم از بازار خودپرداز نیز در بانک ملت در سال ۸۸ معادل ۱۴ درصد و این سهم در سال ۸۷ معادل ۱۳ درصد اعلام شده است.