افزایش سرمایه بانک‌ها، تحریم‌ها را کم اثر می‌کند

تامین منابع مالی ارزان قیمت و بلندمدت برای بخش صادرات کشور با افزایش سرمایه بانک‌های تخصصی در برنامه پنجم توسعه محقق خواهد شد. به گزارش ایلنا، کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در نشست «هم‌اندیشی بررسی راهکارهای تحقق جهش دوم صادراتی» که با حضور هیات‌رییسه، اعضا و مشاوران فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس شورای اسلامی در محل این بانک برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید ۱۰درصد رقم صادرات غیرنفتی توسط این بانک پوشش داده شود و بر این اساس سرمایه بانک توسعه صادرات به مبلغ ۶۴ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

وی با بیان این‌که افزایش سرمایه بانک‌ها می‌تواند مدیریت و کنترل ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز را تسهیل کند، تصریح کرد: تجهیز و تامین منابع مالی بانک‌ها، سیستم بانکی کشور را در مقابله با تحریم‌های اقتصادی استکبار جهانی بیش از گذشته توانمندتر خواهد کرد.

کوروش پرویزیان با اشاره به برخی چالش‌ها و فرصت‌های این بانک برای پوشش ۱۰ درصدی صادرات غیرنفتی کشور و لزوم افزایش سرمایه این بانک گفت: منابع مالی بخش صادرات در کشور باید ارزان باشد و حتی کشورهایی مانند چین و ژاپن که اقدام به تاسیس صندوق توسعه‌ای کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی کرده‌اند با نرخ‌های ترجیحی نزدیک به صفر، پروژه‌ها را تامین مالی می‌کنند.

رییس هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: افزایش سرمایه بانک قطعا می‌تواند به بهبود توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی سند چشم انداز بیست ساله و یکی از اهداف مهم برنامه پنجم توسعه منجر شود، زیرا امکان تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ صادراتی را فراهم می‌کند.

پرویزیان به حضور مؤثر در منطقه از طریق تاسیس شعب خارجی به عنوان تاثیر مثبت دیگر افزایش سرمایه بانک هم اشاره کرد و افزود: افزایش سرمایه این بانک امکان بهینه‌سازی وضعیت بانک از نظر مدیریت انواع ریسک‌های اعتباری و امکان کنترل ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز را در اختیار این بانک قرار می‌دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات همچنین یادآور شد: در یکی از مصوبات سال ۸۶ هیات دولت وظیفه تهیه طرح جامع تسهیل تامین منابع ارزی و ریالی تولید صادراتی و توسعه صادرات غیرنفتی را به این بانک واگذار کرده است، ولی سرمایه بانک در سه سال گذشته افزایشی پیدا نکرده است.