معاون نظارت بیمه مرکزی با تاکید بر حق انتخاب خریدار خودرو در انتخاب شرکت بیمه‌گر شخص ثالث گفت: درباره حقوق مردم کوتاه نمی‌آییم. رحیم مصدق در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس قانون تاسیس بیمه مرکزی، این نهاد از بیمه‌شدگان، بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق آنها حمایت می‌کند و ما وظیفه داریم بر رعایت شدن حقوق مردم نظارت کنیم.

وی ادامه داد‌: گزارش‌های زیادی مبنی بر تحمیل یک بیمه‌نامه خاص از سوی خودروسازان به مشتریان از طرف سازمان‌ حمایت مصرف‌کنندگان یا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به ما منعکس می‌شد که این کار را رعایت نکردن حق انتخاب مشتری عنوان می‌کرد، بنابراین تصمیم گرفتیم از خودروسازان بخواهیم تا در این زمینه حقوق مشتری را رعایت کنند.

وی گفت: به خودروسازان اعلام کردیم که ما در عین حال که می‌خواهیم همه خودروها بیمه‌نامه داشته باشند، اما حق انتخاب شرکت پوشش‌دهنده بیمه‌نامه شخص ثالث را که پولش را خود مشتری پرداخت می‌کند، از خریدار خودرو نگیرند. منطقا برای شرکت‌های خودروساز یا واردکننده خودرو نباید تفاوت داشته باشد که مشتری از کدام شرکت بیمه، بیمه‌نامه شخص ثالث خریداری می‌کند.

معاون نظارت بیمه مرکزی گفت: حق انتخاب شرکت بیمه‌گر هر بیمه‌نامه‌ای که هزینه‌اش را خود مشتری پرداخت می‌کند با مشتری است. البته برخی خودرسازان یا واردکنندگان به عنوان آپشن بیمه‌نامه بدنه عرضه می‌کنند که ما با این موضوع که از جانب چه شرکت بیمه‌ای است کاری نداریم، بلکه نظارت ما در مواقعی است که قرار است مشتری هزینه بیمه‌نامه را پرداخت کند. مصدق درباره تشخیص مرجع قانونی اینکه تحمیل بیمه‌نامه از سوی خودروسازان خلاف است یا خیر؟ گفت: با توجه به سیاست‌های اصل ۴۴ که رفع انحصارات را مورد تاکید دارد، این امر از بدیهیات است. شورای عالی بیمه هم همین نظر را دارد و معاونت نظارت از دید مصرف‌کننده به این موضوع نگاه می‌کند، البته ممکن است همین حالا هم مشتریان را آزاد بگذارند خود مشتری هم همین شرکت‌ها را انتخاب کنند و ما خدمات این شرکت‌ها را نفی نمی‌کنیم، بلکه بحث‌مان سر حق انتخاب است؛ بیمه مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار دولتی، این امر را خلاف اصول بازار رقابتی تشخیص داده است، بنابراین باید شیوه‌ای اتخاذ شود که بیمه‌گذار، بیمه‌گر خود را خودش انتخاب کند و به خودروسازان توصیه کرده‌ایم مسیر را طوری بروند تا آزادی عمل مشتری را فراهم کنند. وی در پاسخ به این سوال که اگر خودروسازان در این زمینه مقاومت کنند، بیمه مرکزی چه کاری انجام می‌دهد، گفت: خودروسازان باید قانون را رعایت کنند و ما در مقابل آنها برای دفاع از حقوق مشتری کوتاه نمی‌آییم.

به گزارش ایسنا، چندی پیش جواد فرشباف‌ماهریان در نامه‌ای به خودروسازان کشور تاکید کرده بود که در هنگام انعقاد قرارداد فروش خودرو، خریداران را در انتخاب شرکتی که قرار است خدمات بیمه شخص ثالث را در اختیار آنها بگذارد آزاد بگذارند یا حداقل نظر مشتریان را در این‌باره استعلام کنند.

این توصیه به این دلیل انجام شده است که بسیاری از خودروسازان به دلیل قراردادهایی که با برخی شرکت‌های بیمه دارند، بدون نظر مشتری، بیمه شخص ثالث مشتری را در هنگام فروش به یک شرکت بیمه خاص واگذار می‌کنند و مشتری مجبور است که حداقل یک سال حق بیمه را به آن شرکت بیمه خاص واگذار کند.