یک کارشناس اقتصادی گفت: در سال‌های اخیر نرخ سود بانکی و نرخ سود پول حدود ۲ تا ۳ درصد تفاوت داشته است که در این شرایط مسلما تسهیلات گیرندگان علاقه‌ای به باز پرداخت معوقات نخواهند داشت. فرید ضیاءالملکی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از جمله علل افزایش معوقات بانکی را تفاوت نرخ سود بانکی و نرخ سود پول در بازار دانست و اظهار داشت: در سال‌های اخیر نرخ سود بانکی و نرخ سود پول حدود ۲ تا ۳ درصد تفاوت داشته است که در این شرایط مسلما تسهیلات‌گیرندگان علاقه‌ای به باز پرداخت معوقات نخواهند داشت. وی رکود اقتصادی را عامل دوم افزایش معوقات عنوان کرد و افزود: براساس گزارش‌های معاون ارزی بانک مرکزی، از آنجا که قسمت عمده تولیدات واحد‌های تولیدی در سال گذشته به فروش نرسیده است، این واحد‌ها با کاهش فروش مواجه شده‌ و قادر به بازپرداخت تسهیلات بانکی نیستند.

این کارشناس اقتصادی پایین بودن نرخ ارز را عاملی دیگر برای افزایش مطالبات معوق بانکی دانست و گفت: وقتی نرخ ارز متناسب با تورم نباشد، واحد‌های تولیدی نمی‌توانند در مقابل کالاهای وارداتی و بازار فروش آنها مقابله کنند و با عدم تقاضای کالاهای تولیدی خود مواجه می‌شوند.

ضیاءالملکی با اشاره به اینکه بخشی از تسهیلات بدون کارشناسی و به صورت دستوری به متقاضیان ارائه شده است، تصریح کرد: در مواقعی هم به دلیل ضعف قوانین سیستم بانکداری در خصوص وصول مطالبات و وثایق، بانک‌ها ۲ تا ۳ برابر ظرفیت خود تسهیلات ارائه می‌دهند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: در نتیجه افزایش معوقات بانکی، رشد سرمایه‌گذاری کاهش یافته و بانک‌ها توان ارائه تسهیلات را ندارند. به گفته وی، رشد سرمایه‌گذاری در سال گذشته ۴ درصد بوده است که به معنای افزایش بیکاری و سرمایه‌گذاری اندک در کشور است.

وی تصریح کرد: دولت باید با اتخاذ سیاست‌های مناسب در جهت حل مشکلات و ضعف‌های قوانین بانکداری تمام تلاش خود را انجام دهد و با مسوولانی که ناکارآمد عمل کرده‌اند برخورد جدی صورت گیرد.