بانک پاسارگاد به ازای هر سهم 300 ریال سود تقسیم می‌کند

دنیای اقتصاد برای چهارمین سال متوالی به عنوان روزنامه‌ رسمی بانک پاسارگاد برگزیده شد

حمیدرضا اسلامی منوچهری - مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده بانک پاسارگاد پنج‌شنبه گذشته در محل تالار بزرگ وزارت کشور با حضور حدود ۹۴ درصد صاحبان سهام برگزار شد. از مهم‌ترین مصوبات مجمع عمومی عادی تصویب سود نقدی هر سهم بانک پاسارگاد برای سال مالی ۱۳۸۸ به مبلغ ۳۰۰ ریال و مهم‌ترین مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک که بلافاصله پس از مجمع عمومی عادی برگزار شد، سپردن اختیار تغییر در مراحل افزایش سرمایه به هیات‌مدیره بود. همچنین دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، پیش‌بینی سود هر سهم این بانک (EPS) برای سال مالی ۱۳۸۹ را با سرمایه ۷۷۰۰ میلیارد ریال معادل ۴۶۰ ریال اعلام و تاکید کرد: چنانچه افزایش سرمایه پیش‌بینی شده برای سال مذکور تحقق یابد، باید میزان EPS با توجه به سرمایه جدید محاسبه گردد. دکتر قاسمی ارزش واقعی هر سهم بانک پاسارگاد را با توجه به پتانسیل‌های این بانک بیش از ۲۶۰۰ ریال برآورد کرد. قیمت هر سهم بانک پاسارگاد قبل از برگزاری مجمع در بازار فرابورس (OTC) معادل ۱۹۷۹ ریال بود.

گزارش مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی عادی سالانه بانک پاسارگاد طبق معمول چند سال گذشته زودتر از بقیه بانک‌های خصوصی برگزار شد. در این دوره مجمع برای نخستین بار صورت‌های مالی تلفیقی گروه مالی پاسارگاد نیز ارائه شد و به گفته مدیران این بانک در سال ۸۸ علاوه بر سود علی‌الحساب سود قطعی سپرده‌گذاران نیز به میزان ۴۲۶ میلیارد ریال پرداخت خواهد شد. بر اساس دستور جلسه مجمع، پس از استماع گزارش عملکرد هیات‌مدیره و حسابرس مستقل و بازرس قانونی، صورت‌های مالی سال ۱۳۸۸ به رای گذشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید. همچنین موسسه رایمند و همکاران و آقای دهدشتی‌زاده به ترتیب به عنوان بازرس و حسابرس اصلی و علی‌البدل انتخاب شدند. روزنامه‌های اطلاعات و دنیای‌اقتصاد نیز به عنوان روزنامه رسمی بانک پاسارگاد برای سال مالی ۱۳۸۹ برگزیده شدند. پاداش هیات‌مدیره نیز حدود ۶ دهم درصد سود تقسیم شده و به مبلغ ۸۹۰۰ میلیون ریال تعیین شد. حق حضور اعضای غیرموظف هیات‌مدیره برای چهار جلسه در هر ماه نیز برای هر یک از اعضا جمعا مبلغ ۹ میلیون ریال در نظر گرفته شد.

گزارش مجمع عمومی فوق‌العاده

دستور جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده بانک پاسارگاد درخواست هیات‌مدیره برای دریافت مجوز اختیار تغییر در مراحل افزایش سرمایه این بانک بود. به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده ۱۷/۲/۱۳۸۸ افزایش سرمایه بانک پاسارگاد از مبلغ ۷ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال در سه مرحله به تصویب رسیده بود. مرحله نخست این افزایش سرمایه به میزان ۱۰ درصد و مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال در تاریخ ۱۸/۸/۱۳۸۸ عملی و ثبت شد. به این ترتیب سرمایه فعلی بانک پاسارگاد ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است. در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده روز پنج‌شنبه گذشته سهامداران موافقت کردند تا با توجه به محقق شدن مرحله اول افزایش سرمایه، ضمن حفظ کلیه اختیارات تفویض شده به هیات مدیره با توجه به ضرورت امکان‌سنجی وضعیت عرضه و تقاضای سهام، اختیار جابه‌جایی و تشخیص تقدم و تاخر مراحل افزایش سرمایه و عنداللزوم تعدیل آن در هر مرحله و نیز تعیین و تعدیل قیمت سهام (حداکثر ۱۵ درصد کاهش قیمت سهم) در مورد عرضه و متعاقبا اختصاص سهام جایزه به سهامداران قبلی با کلیه اختیارات و با تشخیص هیات مدیره در مراحل انجام به هیات مدیره تفویض شود. همچنین سایر مفاد صورتجلسه ۱۷/۲/۸۸ کماکان به قوت خود باقی است. لازم به ذکر است که متن این مصوبه توسط یکی از سهامداران حاضر در مجمع به نام آقای پورسعید پیشنهاد و توسط دکتر قاسمی قرائت و به رای گذاشته شد که مورد تصویب سهامداران قرار گرفت. همچنین پیشنهاد تعدیل قیمت سهم تا حداکثر ۱۵ درصد نیز توسط آقای حسین‌پناه، نماینده شرکت سرمایه‌گذاری سایپا ارائه شد که به تصویب مجمع رسید.

دکتر قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد در توضیح دستور جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده این بانک گفت: سال گذشته مجمع اجازه افزایش سرمایه بانک پاسارگاد تا مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال را به هیات مدیره داده است تا در سه مرحله این افزایش سرمایه صورت گیرد، اما با توجه به شرایط هیات‌مدیره می‌خواهد اختیار جابه‌جایی ترتیب و ترکیب مراحل افزایش سرمایه را داشته باشد اما قطعا نحوه افزایش سرمایه تا شهریورماه مشخص می‌گردد.

به گفته وی، در مرحله نخست افزایش سرمایه ۱۰۰ ریال از محل مطالبات سهامداران به ازای هر سهم کسر شد و سرمایه بانک از ۷ هزار میلیارد ریال به ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسید. در مرحله دوم باید با سلب حق تقدم از سهامداران قبلی و دادن یک سهم جایزه به آنها سرمایه بانک با ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به ۲۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد. دکتر قاسمی گفت: هیات‌مدیره این اختیار را می‌خواهد که در صورت آماده بودن شرایط مرحله سوم افزایش سرمایه با مرحله دوم جابه‌جا شود به این معنی که افزایش سرمایه از ۷۷۰ میلیارد تومان به ۱۰۰۱ میلیارد تومان و در مرحله بعد با سه برابر شدن سرمایه به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. به گفته مدیر عامل بانک پاسارگاد، چنانچه افزایش سرمایه ۱۵۴۰ میلیارد تومانی این بانک تحقق یابد ۶۶ درصد سهام بانک باید به سهامداران جدید تعلق گیرد، اما با توجه به سهام جایزه سهامداران قبلی، میزان سهام سهامداران جدید از محل افزایش سرمایه بیش از ۳۳ درصد نخواهد بود. دکتر قاسمی گفت: روند افزایش سرمایه در بانک پاسارگاد نباید متوقف شود، زیرا این بانک قصد دارد برترین بانک خاورمیانه و جزو ۵۰۰ شرکت برتر دنیا باشد و شاخص سرمایه از مهم‌ترین شاخص‌های گسترش فعالیت بانک‌ها محسوب می‌شود.

یادآور می‌شود در مجمع عمومی فوق‌العاده سال گذشته، سهامداران بانک پاسارگاد موافقت کردند تا سرمایه این بانک در سه مرحله تا مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

طبق نظر هیات‌مدیره، افزایش سرمایه از طریق صرف سهام، مهم‌ترین مرحله افزایش سرمایه این بانک است. طبق گزارش هیات‌مدیره مجمع در سال گذشته، رشد و توسعه سریع این بانک موجب شده تا ارزش ذاتی هر سهم آن بیش از ارزش اسمی آن باشد و به منظور حفظ حقوق سهامداران قبلی با استفاده از انتشار سهام جدید با صرف سهام و ارائه صرف به سهامداران قبلی به‌عنوان سهام جایزه، علاوه بر تحقق افزایش سرمایه، بازدهی مورد انتظار موجود نیز تحقق می‌یابد. بر این اساس طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، افزایش سرمایه یاد شده طی ۳ سال متوالی (پیشنهاد هیات‌مدیره) انجام خواهد پذیرفت، اما با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، امکان تغییر در مراحل اجرایی آن وجود دارد و ممکن است توالی سال‌های افزایش سرمایه با فاصله زمانی پنج ساله باشد. اما آنچه مسلم است در نهایت برنامه افزایش سرمایه اجرایی خواهد شد.

عملکرد بانک پاسارگاد

گزارش عملکرد بانک پاسارگاد در سال ۸۸ توسط علی‌اکبر امین تفرشی، عضو علی‌البدل هیات‌مدیره قرائت شد. براساس این گزارش، در حال حاضر بانک پاسارگاد با کسب رتبه ۲۹ از میان یکصد شرکت برتر ایران و ۱۰ شرکت پیش رو کشور و همچنین کسب مقام ۴۲۸امین بانک بزرگ دنیا و احراز ۵/۲۱ درصد از بازار صنعت بانکداری خصوصی کشور شاخص‌های قابل قبولی را به دست آورده است. ۶/۲۰ درصد مالکیت این بانک با ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم در اختیار ۳۵ هزار و ۱۵ شخص حقیقی و ۴/۷۹ درصد مالکیت آن به ۱۸۲ شخصیت حقوقی تعلق دارد.

منابع و مصارف

جمع کل سپرده‌های بانک پاسارگاد در سال ۱۳۸۷ مبلغ ۸۰ هزار و ۷۶۲ میلیارد ریال بوده که با افزایش ۳۱ درصدی به مبلغ ۱۰۵ هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۸ رسیده است. جمع تسهیلات این بانک در سال ۱۳۸۷ مبلغ ۶۵ هزار و ۵۳۴ میلیارد ریال بوده که با افزایش ۲۱ درصدی به مبلغ ۷۹ هزار و ۲۰۶ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۸ رسیده است. نسبت تسهیلات اعطایی به کل سپرده‌ها در سال ۸۸ معادل ۷۵ درصد بوده است.

درآمد کل

جمع کل درآمدهای بانک پاسارگاد نیز در سال ۱۳۸۷ مبلغ ۱۲ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال بوده که با افزایش ۵۴ درصدی به مبلغ ۱۹ هزار و ۹۷۸ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۸ رسیده است.

سود قبل از کسر مالیات

گزارش هیات‌مدیره بانک پاسارگاد نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۷ جمع کل سود قبل از کسر مالیات این بانک مبلغ ۲ هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال بوده که با افزایش ۴۵ درصدی در پایان سال ۱۳۸۸ به مبلغ ۳ هزار و ۵۴۸ میلیارد ریال بالغ شده است. سود قبل از کسر مالیات گروه مالی پاسارگاد نیز برای سال ۱۳۸۸ معادل ۳ هزار و ۲۶۸ میلیارد و ۶۹۶ میلیون ریال گزارش شده است.

بالاترین تعداد شعب در بین بانک‌های خصوصی

براساس گزارش هیات‌مدیره، بانک پاسارگاد توانسته است در مدت کوتاه فعالیت خود با گسترش منطقی شعبه‌ها، زمینه رفاه مشتریان خویش را فراهم نماید؛ به‌طوری که با ۲۳۳ شعبه در پایان سال ۱۳۸۸ رتبه نخست بانک‌های خصوصی کشور در تعداد شعبه‌های بانکی را به خود اختصاص دهد. تعداد شعب این بانک از ۲۵ شعبه در سال ۱۳۸۴ به ۸۲ شعبه در سال ۱۳۸۵، ۱۵۰ شعبه در سال ۱۳۸۶، ۲۰۲ شعبه در سال ۱۳۸۷ و ۲۳۳ شعبه در پایان سال ۱۳۸۸ رسیده است.

خدمات بانکداری الکترونیک

بانک پاسارگاد در حال حاضر با بهره‌مندی از نرم‌افزار جامع بانکی متمرکز و سوئیچ کارت، انواع خدمات اینترنت بانک، اس‌ام‌اس بانک، ایمیل بانک، تلفن‌بانک و موبایل بانک را ارائه می‌کند. در پایان سال ۱۳۸۸ تعداد پایانه‌های فروش (POS) این بانک معادل ۸۰ هزار و ۶۵۳ دستگاه،خودپرداز ۳۰۷ دستگاه، کارت نقدی ۹۴۷ هزار و ۲۹۱ کارت، کارت اعتباری، ۳۴ هزار و ۱۹۳ کارت، تعداد مشتریان دارای اینترنت بانک ۱۰۹ هزار و ۵۹۶ نفر و تعداد مشتریان دارای ایمیل بانک، معادل یکهزار و ۳۲ نفر بوده است.