رییس موسسه مالی کردیت بانک عراق تاکید کرد، با توجه به امضای قراردادهای نفتی بغداد با شرکت‌های خارجی، بانک‌های عراقی به دنبال فرصت‌های جدیدی برای حضور بیشتر در صنعت بانکداری و مالی جهان هستند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، فواد مصطفی تصریح کرد، گرچه امنیت همچنان مهم‌ترین چالش و تهدید در اقتصاد عراق به شمار می‌رود، ولی سرمایه‌گذاران مختلفی از لبنان، ایران و کشورهای خلیج‌فارس به دنبال گسترش نفوذ و حضور خود در سیستم بانکی عراق هستند.

نخستین حضور و مشارکت در بخش بانکی عراق از اهمیت زیادی برای بانک‌های خارجی برخوردار است . با توجه به آغاز پروژه‌های بزرگ و عظیم نفتی در عراق سیستم بانکی این کشور قصد جذب بانک‌های بزرگ خارجی از جمله بانک‌های بزرگ کشورهای همسایه را دارد.

موسسه مالی اچ‌اس‌بی‌سی انگلیس پیش از این با مشارکت در سهام بانک دارالسلام حضوری فعال در بخش بانکی عراق داشته و بانک‌های بحرینی، ترکیه، ایران و لبنان نیز شعبه‌های خود را در عراق افتتاح کردند.

بانک ملی کویت هم‌اکنون ۷۵ درصد سهام موسسه کردیت بانک عراق را در اختیار دارد. بورگان بانک کویت نیز اکثر سهام بانک بغداد ۶/۵۰ درصد را در اختیار دارد. بانک اسلامی ابوظبی دومین بانک بزرگ امارات نیز مجوز فعالیت در عراق را به دست آورده است.

مصطفی افزود: مهم‌ترین مساله امنیت است. قوانین بانکی عراق کاملا آزاد و آسان است، ولی امنیت موجب شده تا سرمایه‌گذاران برای افتتاح شعبه‌های خود در عراق صبر کنند. شرایط امنیتی عراق به هیچ وجه مشوقی برای فعالیت بانکی نیست.

گرچه حملات تروریستی و بمب‌گذاری در عراق نسبت به سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ کاهش داشته، ولی هنوز می‌توان روزهای خونین را در عراق مشاهده کرد. اقتصاد عراق به شدت به نفت وابسته است و بانکداری این کشور نیز در کنترل کامل دولت است.

فعالیت بخش‌خصوصی در سیستم بانکی عراق به شدت محدود است. مردم عراق هنوز اعتماد زیادی به بانک‌های خصوصی ندارند.