بانک مرکزی همچنان تولیدکننده آمارهای اقتصادی

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ضرب سکه در انحصار بانک مرکزی باقی خواهد ماند، گفت: اگر دولت مرکز آمار را به عنوان مرجع آمارهای اقتصادی اعلام کند این بانک باز هم به تولید آمار ادامه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری‌ها محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که شورای عالی آمار مرکز آمار را مرجع رسمی‌اعلام آمار در کشور اعلام کرده است، این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده به تولید آمار ادامه خواهد داد؛ آیا این کار دوباره‌کاری نیست؟ گفت: گرچه بانک مرکزی به تولید آمارهای مرکز آمار اعتقاد دارد، اما قطعا استفاده از آمارهای بانک مرکزی برای همه الزام است.

وی با بیان اینکه بسیاری از سازمان‌های دولتی و جهانی آمارهای بانک مرکزی را ملاک قرار می‌دهند، افزود: حتی اگر دولت تصویب و اعلام کند که آمارهای مرکز آمار ملاک باشد و آنها به عنوان مرجع آمارهای اقتصادی را اعلام کنند باز هم بانک مرکزی به تولید آمار ادامه خواهد داد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: بسیاری از سازمان‌ها به آمارهای بانک مرکزی و بسیاری به آمارهای مرکز آمار استناد می‌کنند.

بهمنی در خصوص دوگانگی تولید آمار توسط بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام کرد: گرچه مرکز آمار آمارهایی را نیز تولید می‌کند، اما بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی نظیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، آمارهای بانک مرکزی را ملاک قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی از بدو تاسیس تاکنون آمارهای اقتصادی را تولید کرده است، در مورد مرجع اعلام نرخ تورم با مصوبه اخیر شورای عالی آمار گفت: مرکز آمار نیز در مورد نرخ تورم آمارهایی را تولید می‌کند. اگر دولت اعلام کند که نرخ تورم اعلام شده مرکز آمار ملاک قرار گیرد باز هم بانک مرکزی به تولید آمار ادامه می‌دهد و در این زمان، بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که نرخ تورم چه میزان است، نرخ تورم تولید شده خود را اعلام خواهد کرد.

بهمنی گفت: هم مرکز آمار و هم بانک مرکزی همچون گذشته به تولید آمارهای اقتصادی و ... ادامه می‌دهند.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نسبت به اینکه آمارهای تولید شده توسط این بانک در مسائل پولی، مالی و اقتصادی که تخصصی است، ملاک قرار نگیرد مشکلی ندارد، افزود: بانک مرکزی الزامی ‌ندارد که مطرح کند کسی آمار بانک را قبول کند. بانک مرکزی آمار نرخ تورم را ماهانه اعلام می‌کند.

وی بیان کرد: آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار در مورد نرخ تورم تنها یک یا دو صدم درصد با یکدیگر تفاوت دارد.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا این دو موضوع با نظام‌مند شدن آمارها منافات ندارد، گفت: بانک مرکزی تصور می‌کند که حداقل باید یکسری از آمارهای اقتصادی را تولید کند حتی اگر دولت اعلام کند که برای نظام‌مند شدن آمارها، آمارهای مرکز آمار ملاک قرار گیرد قطعا بانک مرکزی نیز مرکز آمار را ملاک قرار می‌دهد، اما به تولید آمارهای خود نیز ادامه خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه حتی در این صورت نیز تناقضی به ذهن من نمی‌رسد، گفت: زمانی بود که هم معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق)، هم بانک مرکزی و مرکز آمار، آمار تولید می‌کردند و آمارهای هر یک، یکسری اختلافات جزئی نیز با یکدیگر داشت.

عرضه طلا با عیار پایین در بازار

بهمنی در خصوص اخبار تولید و عرضه طلا با عیار پایین به بازار طی روزهای گذشته و در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی یا اتحادیه طلا و جواهر مسوول مستقیم رسیدگی به این موضوع هستند، عنوان کرد: این موضوع به بانک مرکزی ارتباطی ندارد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: اما با توجه به اینکه تولید سکه در انحصار و اختیار بانک مرکزی است، در صورت ضرب سکه، سکه بدون مجوز بانک مرکزی و سکه با عیار پایین که تخلف محسوب می‌شود، بانک مرکزی سریعا و شدیدا وارد عمل می‌شود. بهمنی عنوان کرد: ممکن است برخی از افراد طلا و شمش وارد کشور کرده باشند، ولی این کار را ادامه نداده‌اند. اگر طلا با عیار پایین نیز وارد کرده باشند به بانک مرکزی ارتباطی پیدا نمی‌کند.

سکه‌های الیزابت و پارسیان رسمی ‌نیستند

وی در خصوص نظارت بانک مرکزی در سکه‌های الیزابت و پارسیان با عیار و قیمت پایین به بازار گفت: این سکه‌ها رایج و رسمی‌نیستند. اگر بانکی نیز سکه‌های یادبود منتشر می‌کند خرید و فروش این سکه در بازار رایج نیست. بانک مرکزی اگر سفارشی نیز برای ضرب این گونه سکه‌ها داشته باشد، انجام می‌دهد. رییس کل بانک مرکزی در خصوص درخواست بورس کالا برای ضرب سکه با آرم اختصاصی گفت: بانک مرکزی این موضوع را در دست بررسی دارد، اما فکر می‌کنم که باید اجازه دهند ضرب سکه در انحصار بانک مرکزی باشد.