تصویب طرح جدید و اعطای تسهیلات به طرح‌های زودبازده جدید متوقف شده است. به گزارش ایلنا، در حالی که ۳ سال از اجرای طرح‌های زودبازده می‌گذرد‏، آخرین گزارش‌ها حاکی است که تصویب طرح‌های جدید زودبازده در کلیه استان‌های کشور متوقف شده است. در حال حاضر آنچه تحت عنوان تسهیلات برای طرح‌های زودبازده از سوی بانک‌ها پرداخت می‌شود، مربوط به طرح‌های مصوب استانی سال‌های ۸۶ و ۸۷ است و در سال ۸۸ هیچ طرح جدیدی مصوب نشده است.

این تصمیم در شرایطی گرفته شده که هیچ اطلاع‌رسانی در این رابطه صورت نگرفته و متقاضیان طرح‌های زودبازده همچنان به ادارات کار در استان‌ها مراجعه می‌کنند. در حالی که گزارش‌ها حاکی است که کارگروه طرح‌های زودبازده ادارات کار در استان‌ها نیز تعطیل شده است.

یک منبع آگاه در وزارت کار در این رابطه می‌گوید که با تصمیم اخیر هیات دولت که وزارت تعاون از این پس متولی ایجاد اشتغال می‌شود، این وزارتخانه سیاست‌های اشتغالزایی خود را در پیگیری طرح بنگاه‌های زودبازده متوقف کرده است.

طرح بنگاه‌های زودبازده پس از روی کار آمدن دولت نهم به پیشنهاد سیدمحمد جهرمی و پشتیبانی محمود احمدی‌نژاد در سطح وسیع به اجرا درآمد. اگرچه در آغاز این طرح با انتقاد شدید کارشناسان مواجه شد؛ اما در بدنه دولت با همراهی دستگاه‌ها تا بدان جا پیش رفت که بانک‌ها را در وضعیت قرمز قرارداد. انتقادها به تدریج در بدنه دولت از زمزمه به انتقاد صریح تبدیل شد تا جایی که به برکناری دو رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد منجر شد. با وجودی که گزارش سازمان بازرسی و نتایج بررسی‌های بانک مرکزی از انحراف ۴۰ درصدی تسهیلات پرداختی خبر می‌داد؛ اما تا زمانی که بحران مطالبات معوق عرصه را بر بانک مرکزی تنگ نکرده بود، همچنان تصویب طرح‌های جدید در سفرهای استانی ادامه داشت.

رسیدن حجم مطالبات معوق به ۵۰ هزار میلیارد تومان، شاید تنها دلیلی بود که پروژه طرح‌های زودبازده را به حاشیه کشانده است