گروه بازار پول - مدیر گروه پژوهشی اموال و مسوولیت پژوهشکده بیمه گفت: وضعیت بیمه عمر در ایران بسیار نامطلوب است، به طوری که متوسط تقاضای سرانه بیمه عمر در جهان ۳۷۰ دلار است و این میزان در ایران ۴ دلار است.

به گزارش روابط عمومی‌پژوهشکده بیمه، سیزدهمین جلسه اتاق فکر صنعت بیمه با حضور مدیران عمر شرکت‏های بیمه و با موضوع «راهکارهای موثر بر گسترش نفوذ بیمه عمر در کشور» در محل پژوهشکده بیمه مورد واکاوی محققین و صاحب‌نظران صنعت بیمه قرار گرفت.

دکتر غدیر مهدوی عمده‌ترین دلایل عدم توسعه بیمه عمر را ۵ عامل ۱- ساختاری ۲- اقتصادی۳ - عوامل مربوط به شرکت‌های بیمه ۴- عوامل فرهنگی، آموزشی و اجتماعی و ۵- عوامل مربوط به دولت و سیاستگذاری عنوان کرد.

وی بیمه عمر در ایران را یک کالای لوکس برای افراد با درآمد بالا دانست و تصریح کرد: سطح پایین درآمدها، اختلاف طبقاتی زیاد بین دهک‌های بالا و پایین جامعه، انحصاری بودن بازار بیمه و تامین اجتماعی قوی از مهمترین عوامل ساختاری عدم توسعه بیمه عمر در ایران محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی ‌دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به روحیات جامعه ایرانی گفت: ما ایرانی‌ها خیلی محتاط هستیم و آینده نگر و اما ریسک گریز نیستیم و این عامل به عنوان یک عامل اجتماعی و فرهنگی بر تقاضای محدود بیمه عمر در ایران، موثر است. غدیر مهدوی تبلیغات کم و معرفی نکردن مزایای بیمه عمر توسط شرکت‌های بیمه را یکی دیگر از دلایل عدم توسعه یافتگی بیمه عمر دانست و گفت: بانک‌ها برای جذب منابع مالی در مقایسه با بیمه‌ها در وضعیت بهتری قرار دارند، به طوری که اگر تمام امتیازات بیمه عمر و سرمایه گذاری با نرخ سود ۱۳ درصد محاسبه کنیم، سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به نفع افراد است.

در ادامه این نشست فریدون خلیلی فرد، معاون مدیرعامل در بیمه‌های عمر شرکت بیمه کارآفرین مقایسه سرمایه‌گذاری در بیمه عمر و بانک‌ها را نادرست دانست و افزود: بیمه عمر محصولی است که با محصول بانک قابل مقایسه نیست، چرا که بیمه عمر به عنوان سرمایه‌گذاری خریداری نمی‌شود و پس‌انداز کامل نیست و از طرف دیگر بانک نیز هیچ گونه پوشش ریسکی ارائه نمی‌دهد.

دکتر مسعود حجاریان، مدیرعامل شرکت بیمه ملت مشکل اساسی عدم توسعه بیمه عمر در ایران را رقیب جدی به نام بانک دانست و افزود: شبکه بانکی بسیار گسترش یافته است، به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار شعبه بانک در سراسر کشور فعال است، در حالی که صنعت بیمه حدود ۵۰۰ شعبه فعال دارد و نمایندگان بیمه به نسبت بانک‌ها از اعتبار لازم جهت جذب سرمایه برخوردار نیستند. اکبر بابایی عضو هیات مدیره بیمه ایران با تاکید بر اینکه بایستی تعریف جدیدی از بیمه عمر ارائه شود، گفت: در حال حاضر چه به لحاظ شکلی و چه به لحاظ محتوایی بیمه‌های زندگی در ایران تداعی گر فوت و حادثه هستند، در حالی که بایستی بیمه عمر در جهت زندگی هر چه بهتر طراحی شود.

در ادامه این نشست ‌هادی دستباز، مدیر عامل شرکت مدیریت خطر، فروش بیمه‌نامه ارزی را راهکار موثری برای جبران نوسانات نرخ تورم عنوان کرد.