سوء استفاده از آزادسازی تعرفه‌ها

رییس کل بیمه مرکزی با انتقاد از عملکرد شرکت‌های بیمه پس از آزادسازی تعرفه‌ها گفت: برخی شرکت‌های بیمه‌ای به جای گسترش بازار پس از اتخاذ این سیاست اقدام به کسب سهم دیگر شرکت‌ها کرده‌اند. به گزارش فارس جواد فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی در نشست علمی فضای کسب و کار در صنعت بیمه گفت: اکثر فعالیت‌های بیمه مرکزی در شورای عالی بیمه در اتاق فکر پژوهشکده بیمه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: وضعیت صنعت بیمه هم اکنون در حالتی است که ۳۳ درصد در اختیار بخش غیردولتی است و با واگذاری سهام بیمه آسیا حدود ۱۴ درصد اضافه می‌شود و مجموع سهم بخش خصوصی به ۵۳ درصد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: بازار بیمه اگر نظام تعرفه‌ای باشد تاکیدی بر دولتی بودن آن است و فضای کسب و کار این صنعت توسعه نمی‌یابد.

فرشباف عنوان کرد: در شورای عالی بیمه درصدد هستیم که قوانین مغایر با اصل ۴۴ را شناسایی و اصلاح کنیم و در این زمینه آیین‌نامه ۵۷ در خصوص اعطای نمایندگی اصلاح شد.

وی با اشاره به تحول در صنعت بیمه بیان کرد: اصلی‌ترین موضوع که منجر به تحول در این صنعت شد حذف نظام تعرفه‌ای بود که در این زمینه از دو منظر تولید‌کنندگان و مشتریان قابل بررسی است.

رییس کل بیمه مرکزی بیان کرد: از دیدگاه تولید‌کنندگان موجب ایجاد انگیزه در مدیریت ریسک، ارتقای جایگاه ایران در افق ۱۴۰۴ در منطقه و گسترش پوشش‌های گسترده بیمه‌ای خواهد شد.

وی افزود: از دیدگاه مصرف‌کنندگان دستیابی به قیمت‌های مناسب‌تر خدمات بهتر حمایت از خریداران و پوشش‌های مختلف در مناطق مختلف از مزایای اجرای این طرح است.

وی با اشاره به اینکه در بازار بیمه تعداد محدودی عرضه‌کننده خدمات بیمه‌ای وجود دارد، گفت: عرضه‌کنندگان خدمات بیمه‌ای چه از لحاظ شرکت یا کارگزاری کم هستند و همچنین از لحاظ تخصص کمبود دارند.

فرشباف افزود: در دنیا سهم بیمه‌های زندگی بیش از ۶۰ درصد؛ اما در ایران کمتر از ۶ درصد است و راهکار آن ایجاد شرکت‌های تخصصی در این زمینه است.

وی با اشاره به سهم اندک بیمه‌ها در رشته‌های مختلف بیان کرد: در بخش کشاورزی، ساختمان، صنعت، سرمایه‌های اقتصادی و سازمان‌های نظامی تقریبا پوشش مناسبی نداریم و بین ۷ تا ۱۰ درصد حداکثر پوشش در رشته‌های مختلف است.

فرشباف افزود: این بدان معنی است که یک بازار بالقوه در این صنعت وجود دارد و شرکت‌های تازه تاسیس می‌توانند این بازارها را مورد هدف‌گذاری قرار دهند.

وی با اشاره به خلاء استاندارد‌سازی در قرارداد‌های بیمه‌ای عنوان کرد: شورای عالی بیمه درصدد است که استاندارد‌های لازم در زمینه قرارداد‌های بیمه ایران تنظیم کند و در این زمینه حدود ۹۵ درصد تدوین شده است. رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه آزاد‌سازی تعرفه‌ها ورود شرکت‌های جدید را ترغیب می‌کند، خاطرنشان کرد: تقاضا برای شرکت بیمه بیش از ۷ مورد وجود دارد و تقریبا تمامی بانک‌های موجود خواهان تاسیس شرکت بیمه‌ای هستند.

وی بیان کرد: صنعت بیمه در دوره کیفی کردن و کاهش قیمت‌ها است و این صنعت حدود ۳ دهه از کشورهای صنعتی عقب‌تر است.

فرشباف عنوان کرد: به برخی شرکت‌ها که نرخ‌های تهاجمی ارائه کرده‌اند تذکر داده شده است و در صورت عدم رعایت از فعالیت در رشته‌های خاص در زمان‌های محدود محروم خواهند شد.

وی در خصوص گزارش بیمه مرکزی از صنعت بیمه بیان کرد: متاسفانه با وجود آزادسازی به جای گسترش بازار شرکت‌ها سعی در کسب بازار دیگر شرکت‌ها کرده‌اند.

خسارت‌های پرداختی باید با تورم افزایش یابد

همچنین رییس پژوهشکده بیمه با انتقاد از سهم بیمه‌های عمر در صنعت بیمه گفت‌: خسارت‌های پرداختی توسط این شرکت‌ها باید متناسب با تورم افزایش یابد.

محمدرضا نوتاش نیز در این نشست خاطرنشان کرد: در پایان سال ۸۷ در ایران ۶۴۸ شعبه شرکت بیمه، حدود ۱۱ هزار و ۵۱۷ نمایندگی و ۲۶۶ کارگزار فعال بیمه در کشور وجود داشته است.

رییس پژوهشکده بیمه عنوان کرد: همچنین نزدیک به یک چهارم بازار در اختیار بخش خصوصی و سه چهارم در اختیار بخش دولتی بوده است.

نوتاش افزود: سهم بیمه‌های زندگی در کل صنعت بیمه کمتر از ۶ درصد و بیمه‌های غیر زندگی حدود ۹۴ درصد است.

وی از بی‌توجهی به بیمه‌های زندگی انتقاد کرد و بر اصلاح ساختارهای موجود برای رشد بیمه‌های زندگی و عمر تاکید کرد.

نوتاش در مورد توسعه کسب و کارهای پشتیبان در صنعت تصریح کرد: در پی توسعه کسب و کارهای پشتیبان ضریب نفوذ بیمه، حق بیمه سرانه و حق بیمه تولیدی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص ضریب خسارت صنعت بیمه در سال ۸۷ بیان کرد: ضریب خسارت صنعت بیمه در سال ۸۷ معادل ۶۸/۷۴ درصد، دولتی ۸۷/۷۶ درصد و خصوصی ۶۸/۶۷ درصد بوده است.