اجرای مرحله سوم آزادسازی تعرفه‌های بیمه

رییس کل بیمه مرکزی گفت: در صورت تصویب شورای عالی بیمه فرآیند مرحله سوم آزادسازی تعرفه‌های بیمه تا پایان سال و نزدیک عید نوروز اجرایی می‌شود.

«جواد فرشباف ماهریان» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ با بیان آنکه مرحله سوم آزادسازی تعرفه‌ها براساس برنامه زمان‌بندی اعلام می‌شود،‌ اظهار داشت: البته این برنامه هم‌اکنون به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام شده است.

وی با اشاره به اجرای ‌دو مرحله از آزادسازی تعرفه‌های بیمه‌ای تاکنون، افزود: ‌در مرحله دوم از اجرای این طرح پوشش‌های گسترده‌ای در بخش‌های آتش‌سوزی،‌ بدنه اتومبیل و مسوولیت آزادسازی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد:‌ این سه شاخص تاکنون مورد پوشش‌های بیمه‌ای آزادسازی تعرفه‌ای قرار گرفته‌اند. به گفته وی، شورای عالی بیمه نیز رسیدگی به آیین‌نامه‌های مربوط به تطبیق با سیاست‌های اصل ۴۴ را در دستور کار دارد.

رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: همچنین رسیدگی به آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری و ذخایر مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسی نیز در دستور کار این شورا بوده است. وی اظهار داشت:‌ با واگذاری بخشی از اختیارات مدیریتی مربوط به آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بحث بازده اقتصادی سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، می‌توان زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه را افزایش داد.

در مرحله اول طرح آزادسازی تعرفه، بازار رقابتی و تنظیم قیمت‏ها در اختیار بیمه مرکزی بود و در مرحله دوم آزادسازی به رشته‌های آتش‌سوزی، بدنه و مسوولیت اختصاص داشت.

ساماندهی نهادهای واسطه‌ای صنعت بیمه در دستور کار بیمه مرکزی

فرشباف با بیان این که «کسب و کار همواره توام با ریسک است»، گفت: تقویت و حمایت از عملکرد نهادهای واسطه‌ای صنعت بیمه در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار موج، جواد فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: واحدهایی در شرکت‌های بیمه گر وجود دارد که باید براساس اصل اقتصادی و اعمال رقابت‌پذیری برون‌سپاری شوند.وی افزود: باید نهادهایی از جمله آکچوئران تحت نظر شرکت‌های بیمه‌ای و سندیکای بیمه‌گران شکل بگیرد.رییس کل بیمه مرکزی در ادامه بر شکل‌گیری واحدهای مدیریت ریسک تاکید کرد و افزود: همراه با هر فعالیتی باید ارتباط تخصصی با کارگزاران و مدیران دارای صلاحیت برای ارائه برنامه‌های مدیریت ریسک در شرکت‌ها و بنگاه‌ها به وجود آید.

فرشباف همچنین بازنگری در قوانین و مقررات را با رویکرد تسهیل و حمایت از کسب و کارهای بیمه‌ای، افزایش سهم بخش خصوصی و رقابتی کردن فضای کسب و کار، ارائه پوشش‌های بیمه‌ای برای حمایت و ایجاد رونق در فضای کسب و کار کشور، نهادسازی و تقویت نهادهای صنفی و تخصصی بیمه‌ای، شناسایی کسب و کارهای بیمه‌ای و ارائه راهکار برای راه‌اندازی و ایجاد آنها، ارائه سیاست‌های تشویقی و حمایتی برای راه‌اندازی کسب و کارهای بیمه‌ای و گسترش تعاملات را با سایر بخش‌های اقتصادی جهت توسعه فضای کسب و کار را مورد تاکید قرار داد.

وی با بیان این که «کسب و کار بر آینده متمرکز است و عدم اطمینان ویژگی آینده است»، گفت: اساسا صنعت بیمه پوششی برای کلیه فعالیت‌ها اعم از فردی، گروهی، بنگاهی و سرمایه‌ای می‌باشد.وی اضافه کرد: این که می‌گوییم امری نیست که امکان بیمه شدن نداشته باشد، ناشی از این تفکر است.

رییس دومین کنفرانس بهبود فضای کسب و کار در صنعت بیمه، به ورود دو شرکت بیمه‌ای دولتی البرز و آسیا در بورس اشاره کرد و افزود: با ورود شرکت بیمه دانا به صنعت بورس سهم بیمه‌های غیر دولتی نیز از بازار بیش از ۵۳ درصد خواهد شد.

خطر بزرگی صنعت بیمه راتهدید می‌کند

حجاریان گفت: آزاد سازی نرخ در صنعت بیمه خطری بزرگ است که صنعت بیمه را تهدید می‌کند.به گزارش خبرنگار موج، مسعود حجاریان، مدیر عامل شرکت بیمه ملت در دومین کنفرانس بهبود فضای کسب و کار در صنعت بیمه با بیان این که «صنعت بیمه و بیمه‌گران بزرگترین برون‌سپاران کسب و کار هستند»، اظهار داشت: هر چه خدمت ملموس‌تر و استانداردپذیرتر باشد تمایل به برون‌سپاری آن افزایش می‌یابد.

وی افزود: کلیدی‌ترین فعالیت در نظام برون‌سپاری انتخاب تامین‌کننده است به طوری‌که تامین‌کننده باید از ابعاد و پارامترهای ویژه‌ای از جمله تخصص، سرعت عمل و وفاداری برخوردار باشد.

مدیر عامل بیمه ملت، آزادسازی نرخ را در صنعت بیمه بدون ابزارها و لوازم موجود مورد اشاره قرار داد و این امر را به دلیل نبود اطلاعات جامع از افراد و شرکت‌های پرریسک خطری بزرگ دانست که صنعت بیمه را تهدید می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر کسب و کارهای پشتیبان به کمک شرکت‌های بیمه‌ای نیایند، صنعت بیمه در آینده با مشکلات زیادی مواجه می‌شود.

حجاریان با تاکید بر وجود مراکز آموزشی و پژوهشی در صنعت بیمه متذکر شد: حتی یک مرکز آموزشی حرفه ای در صنعت بیمه نداریم، یک مجوز هم برای این امر صادر نشده است.

وی به شرکت بیمه تحت مدیریت خود اشاره کرد و افزود: شرکت بیمه ملت تمام خسارت خود را از طریق تامین‌کنندگان ارائه می‌دهد که این امر برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد.

مدیر عامل بیمه ملت همچنین بر وجود کارآگاهان در صنعت بیمه تاکید کرد و گفت: در صنعت بیمه تعداد محدودی وکلای حرفه‌ای وجود دارد و نیازمند موسسات حقوقی صنعت بیمه نیز می‌باشیم.وی اظهار داشت: شرکت‌های بیمه‌ای نباید وقت خود را صرف فعالیت‌های پشتیبان کنند و باید به ماموریت اصلی خود بپردازند و مزیت‌های رقابتی را تقویت کنند.

حجاریان تصریح کرد: برون‌سپاری موجب می‌شود در موارد بحران قدرت مانور بیشتری برای اعمال تغییرات سریع داشته باشیم.

به گفته وی، شرکت‌های بیمه‌ای به دلیل ناهماهنگی‌های موجود برون‌سپاری را نوعی خطر قلمداد می‌کنند در حالی که برون‌سپاری با استفاده از امکانات و تخصص تامین‌کننده، ارتقای بهره‌وری را به همراه دارد.

تسهیلات بانکی برای حمایت از کسب و کارهای پشتیبان صنعت بیمه

نوتاش بر پیگیری اخذ اعتبار و تسهیلات مالی و بانکی برای حمایت از کسب و کارهای پشتیبان صنعت بیمه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار موج، محمد رضا نوتاش رییس پژوهشکده بیمه در دومین کنفرانس بهبود فضای کسب‌وکار در صنعت بیمه با تاکید بر نقش کسب و کارهای پشتیبان در تسهیل ارائه خدمات بیمه‌ای اظهار داشت: ایجاد و توسعه کسب و کارهای پشتیبان در صنعت بیمه به منظور اصلاح ساختار شرکت‌های بیمه‌ای برای چابکی و کارآیی بالاتر ضروری است.

وی افزود: از کل حق بیمه‌های تولیدی ۲۲/۵ درصد مربوط به بیمه‌های عمر و ۸۸/۹۴ درصد مربوط به بیمه‌های غیر زندگی است.

رییس پژوهشکده بیمه با اشاره به سهم ۰۶/۲۵ درصدی بخش‌خصوصی و سهم ۹۴/۷۴ درصدی بخش دولتی از کل حق بیمه تولیدی، گفت: در پی توسعه کسب و کارهای پشتیبان ضریب نفوذ بیمه، حق بیمه سرانه و حق بیمه تولیدی افزایش پیدا می‌کند.نوتاش در ادامه، ارتقای بهره‌وری و نقش بخش‌خصوصی را در این میان مورد تاکید قرار داد و افزود: با ایجاد کسب و کارهای پشتیبان در صنعت بیمه حجم سرمایه‌گذاری در بازار بیمه افزایش پیدا می‌کند که این امر به توسعه تعاملات بین‌المللی می‌انجامد.

وی اظهار داشت: با برون‌سپاری و واگذاری فعالیت جانبی، از حجم شرکت‌های بیمه‌ای کاسته می‌شود.دبیر علمی کنفرانس بهبود فضای کسب و کار در صنعت بیمه، ایجاد موسسات بازاریابی بین‌المللی بیمه‌ای، موسسات محاسبات آمار و ریاضی بیمه‌ای، ارزیابی خسارت، موسسات کارگزاری بیمه‌ای، موسسات آموزشی و پژوهشی بیمه‌ای، شرکت‌های حسابرس و بازرس بیمه‌ای، موسسات فرهنگی بیمه‌ای، موسسات کارشناسی حقوقی و داوری، شرکت‌های مدیریت ارزیابی ریسک، موسسات رتبه‌بندی و تعاونی‌های حرفه‌ای بیمه‌ای را به عنوان کسب و کارهای پشتیبان صنعت بیمه ذکر کرد.وی با بیان ایجاد فرصت‌های شغلی در پی توسعه کسب و کارهای پشتیبان صنعت بیمه، بر پیگیری اخذ اعتبار و تسهیلات مالی و بانکی برای حمایت از کسب و کار‌های پشتیبان صنعت بیمه تاکید کرد.