گروه بازار پول - مدیرعامل بانک همکاری‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه اسلامی عراق گفت: این بانک به عنوان بانک مستقل خدمات متنوعی به مشتریان خود ارائه می‌کند که پذیرش انواع سپرده‌ها از مشتریان با بهترین نرخ‌های علی‌الحساب و قطعی در نظام بانکی عراق، پرداخت انواع تسهیلات، صدور انواع ضمانت‌نامه‌های ارزی، گشایش اعتبارات اسنادی دیداری، مدت‌دار و ریفاینانس و گشایش اعتبارات اسنادی داخلی از آن جمله است. به گزارش روابط عمومی بانک اقتصادنوین کارم عبدالواحد مکیه افزود: این بانک همچنین انواع حساب‌های ارزی شامل قرض‌الحسنه جاری، پس‌انداز، سپرده‌های مدت‌دار افتتاح می‌کند، ضمن اینکه صدور حواله‌های ارزی و فروش ارز و پرداخت تسهیلات در قالب انواع عقود اسلامی (مشارکت، مضاربه، فروش اقساطی، جعاله و قرض‌الحسنه) به بخش‌های صنعت، بازرگانی، مسکن از دیگر خدمات این بانک است.

وی اظهار داشت: توسعه منطقی شعب از جمله اهداف اصلی بانک است که در همین راستا بانک همکاری‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه اسلامی عراق در حال حاضر با شش شعبه در شهرهای بغداد، کربلا، نجف، بصره، سلیمانیه و اربیل به مشتریان خدمات بانکی ارائه می‌کند که به زودی شعبه کاظمین و شعبه جدید بغداد به جمع شعب بانک خواهند پیوست.

مکیه تاکید کرد: برنامه توسعه شعب بانک به نحوی تنظیم شده است که در هر استان عراق یک شعبه بانک فعال باشد و بتواند به مشتریان این بانک در سراسر کشور عراق خدمات ارائه کند. وی در تشریح جزئیات تاسیس شعبه این بانک در ایران گفت: برای این کار باید از بانک مرکزی هر دو کشور مجوز اخذ شود، در حال حاضر مجوز لازم از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ شده و صدور مجوز بانک مرکزی عراق نیز در مراحل پایانی قرار دارد. حداکثر تا سه ماه آینده این شعبه در تهران راه‌اندازی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به بازدهی مطلوب این بانک گفت: تجربه تاسیس بانک ثابت کرده است که در سال‌های اول و دوم عملکردها معمولا با زیان توام است، من در اینجا باید بگویم بانک همکاری‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه اسلامی عراق اولین بانکی است که در پایان ۹ ماه به سودآوری مطلوب رسید که این موضوع باید در تاریخ بانکداری ثبت شود.

مدیرعامل بانک همکاری‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه اسلامی عراق درباره جزئیات قانون عرضه سهام این بانک در بورس عراق گفت: طبق قانون تجارت عراق هر بانکی بخواهد به بورس وارد شود باید ۵۰ درصد سود قابل تقسیم داشته باشد که البته ما این شرط را احراز کرده‌ایم، ولی چون تعداد سهامدارانمان کم بود با مشکل مواجه بودیم؛ ضمن اینکه سهامداران بزرگ تمایلی به سهامی عام شدن بانک نداشتند. با همه این شرایط احتمالا در سال ۲۰۱۰ وارد بورس عراق خواهیم شد. وی همچنین با اشاره به حضور ایرانی‌ها به عنوان سهامدار در این بانک گفت: با توجه به اینکه سهم عمده‌ای از سهام بانک همکاری‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه اسلامی عراق متعلق به ایرانی‌ها است، همکاری با ایرانی‌ها برای ما بسیار مهم است که در همین راستا علاوه بر خدماتی که در ابتدا اعلام کردم بانک همکاری‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه اسلامی عراق، زائران ایرانی که به عراق می‌آیند را از حمل پول نقد بی‌نیاز کرده است.

وی گفت: این خدمت به گونه‌ای طراحی شده که زائران بتوانند با استفاده از کارت بانک‌های ایرانی از خودپرداز بانک همکاری‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه اسلامی عراق در شهر کربلا پول نقد به صورت دلاری دریافت کنند.

به گفته مدیرعامل بانک همکاری‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه اسلامی عراق، طبق هماهنگی صورت گرفته با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ایرانی‌ها می‌توانند با استفاده از کارت‌های شتاب تا ۲ هزار دلارپول نقد دریافت کنند. وی گفت: با توجه به اینکه هنوز شعبه این بانک در ایران تاسیس نشده است تجار و بازرگانان ایرانی برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات بانک همکاری‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه اسلامی عراق می‌توانند با شماره تلفن‌های ۸۸۶۵۱۶۷۴-۰۲۱، ۸۲۳۳۱۲۲۳-۰۲۱ و ۸۲۳۳۱۲۳۹-۰۲۱ دفتر هماهنگی روابط بانک اقتصادنوین و بانک همکاری‌ها تماس حاصل نمایند. لازم به ذکر است بانک همکاری‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه اسلامی عراق با مشارکت بانک اقتصادنوین، بانک کشاورزی و بخش خصوصی عراق در سال ۲۰۰۷ میلادی راه‌اندازی شد.