مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: با اجرایی شدن ماده ۴۴ آیین‌نامه مبارزه با پولشویی از ابتدای بهمن‌ماه، مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان فقط از طریق بانکداری الکترونیک منتقل خواهد شد.

مهران شریفی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص ماده ۴۴ آیین‌نامه مبارزه با پولشویی اظهار داشت: آیین‌نامه مبارزه با پولشویی از جانب بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده و ضوابط آن کاملا روشن و لازم‌الاجرا است.

وی افزود: آیین‌نامه چندین ماده دارد ولی یک بند آن به محدودیت دریافت اسکناس و ایران چک تا سقف ۱۵ میلیون تومان تاکید کرده است و این امر هم هیچ جای نگرانی ندارد.

به گفته شریفی، طبق بررسی‌های بانک مرکزی هیچ تقاضایی برای دریافت اسکناس و ایران چک در حد ۱۵ میلیون تومان در بازار وجود ندارد و در واقع عملا ماده ۴۴ آیین‌نامه مبارزه با پولشویی هیچ محدودیتی را برای مردم ایجاد نخواهد کرد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی از طریق الکترونیکی بستری را ایجاد کرده است که مبالغ ۱۵ میلیون تومان و به بالا را به راحتی و سهل‌تر از روش‌‌های سنتی گذشته نقل و انتقال می‌کند.

به گفته وی به طور معمول مردم از اسکناس و ایران چک برای مبالغ بالا استفاده نمی‌کنند، بلکه بیشتر چک رمزدار و چک بانکی را مورد استفاده قرار می‌دهند.

شریفی تصریح کرد: بانک مرکزی علاوه بر چک رمز‌دار و چک بانکی، دو روش الکترونیکی ساتنا و پایاپای الکترونیکی را برای پرداخت الکترونیکی وجوه در نظر گرفته است.

اجرای ماده ۴۴ آیین‌نامه پولشویی جای نگرانی ندارد

وی تاکید کرد: آیین‌نامه پولشویی از جهت مذکور هیچ جای نگرانی را برای مردم ایجاد نکرده است؛ چرا که بانک مرکزی روش‌های الکترونیکی متنوعی را برای آسایش مردم در نظر گرفته است.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: استفاده از اسکناس و ایران چک مستلزم حمل فیزیکی است و مشکلات خاص خود را در بر دارد.

شریفی در واکنش به برخی اخبار مبنی بر ممنوع بودن انتقال مبلغ ۱۵ میلیون تومان، گفت: این مطلب صحیح نیست، چرا که استفاده از چک‌های بانکی و روش‌های الکترونیکی برای حواله پول و برای هر مبلغی مجاز است.

وی با تاکید براینکه در آیین‌نامه تصریح شده که تقاضای ۱۵ میلیون تومان اسکناس و ایران چک ممنوع است، ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که حمل اسکناس زیاد دارد، مردم تمایلی به استفاده از اسکناس زیاد ندارند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانکی مرکزی با تاکید براینکه هیچ محدودیتی در بازار ایجاد نکرده و فقط در قالب صحبت مطرح شده است، گفت: محدودیت انتقال به وسیله چک رمزدار وجود ندارد به دلیل اینکه روش‌های الکترونیکی از حالت مذکور ممانعت می‌کند.

وی گفت: سامانه پایاپای الکترونیکی به شناسایی سریع بیشتر موارد پولشویی کمک می‌کند.

بانک مرکزی برنامه ای برای افزایش کارمزد در بانکداری الکترونیک ندارد

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی همچنین درباره کارمزد کارت خوان‌های فروشگاهی، گفت: براساس ضوابط تعیین شده فروشندگان کارمزد استفاده از کارت‌خوان‌ها را پرداخت می‌کنند و خریدار هیچ کارمزدی در این خصوص نمی‌پردازد.

«مهران شریفی» در گفت‌وگو با ایرنا با بیان آنکه بهره‌گیری از سرویس انتقال وجه دارای کارمزد است، اظهار داشت: همچنین انتقال وجه از طریق عابر بانک به سایر بانک‌ها دارای کارمزد است.

وی با بیان آنکه‌ اگر مبلغی که قرار است از طریق بانکی به بانک دیگر حواله شود یک میلیون تومان باشد، کارمزدی معادل ۵۰۰ تومان خواهد داشت، گفت: در صورتی که میزان حواله بین یک تا دو میلیون تومان باشد کارمزد آن ۷۰۰ تومان خواهد بود.

به گفته مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی،‌ میزان کارمزد پلکانی و با افزایش رقم حواله افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با وجودی که سرویس‌های بانکداری الکترونیک مستلزم دریافت هزینه است، بانک مرکزی برنامه‌ای برای افزایش کارمزد در بانکداری الکترونیک ندارد.