عضو انجمن کارگزاران گفت: آیین‌نامه شماره شش بیمه مرکزی که در خصوص دلالی بیمه است، باید بازنگری و اصلاح شود. به گزارش ایرنا، «حسن مرتضایی» روز چهارشنبه در سومین همایش سراسری کارگزاران بیمه که در محل مجموعه فرهنگی رفاهی بیمه مرکزی برگزار شد، بااشاره به اینکه هنوز جایگاه کارگزاران مشخص نیست، افزود: متاسفانه معلوم نیست که آیا حضور کارگزاران در صنعت بیمه ضرورت دارد یا خیر؟ و در صورتی که ضرورت دارد چه کسی باید آن را تعریف کند و ارتقا دهد؟ وی تاکید کرد، تمام تلاش باید در محور رضایت مشتریان باشد و در صورتی که این رضایت تامین نشود، به طور یقین به اشتباه رفته‌ایم. مرتضایی تصریح کرد، طی دو تا سه سال اخیر فعالیت بیمه در کشور بسیار مطلوب بوده و گام‌های مهمی در جهت تحول صنعت بیمه کشور برداشته شده است.

به گفته این عضو فعال انجمن صنفی کارگزاران، شکسته شدن انحصار بیمه دولتی و افزایش فعالیت بخش خصوصی در این عرصه، گامی مثبت و ارزنده است.

وی با اشاره به اینکه سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ دوران خوبی برای کارگزاران بود، افزود: با توسعه نسبی و قابل قبول شبکه فروش به نام نمایندگان شرکت‌های بیمه، دیگر توجهی به کارگزاران نشد و همان نگاه در زمانی که صنعت بیمه دولتی بود، دوباره احیا شد. به گفته وی، بر اساس آیین‌نامه، کارگزار نماینده خریدار است، اما متاسفانه در عمل این را نمی‌بینیم. وی ادامه داد: مشتریان بیمه، باید حاکمان مطلق باشند و با آگاهی کامل آنها بیمه‌نامه‌ها را تنظیم کرد. وی با انتقاد به موضوع تفاوت قیمت در بیمه‌ها، گفت: درست نیست که فقط بر اساس قیمت به جلو گام برداریم، این موضوع برای بیمه خطرناک است. مرتضایی دلیل خصوصی‌سازی در صنعت بیمه را ارائه خدمات به مشتریان با کیفیت بهتر عنوان و تاکید کرد، ضریب نفوذ بیمه افزایش یابد. وی ادامه داد: بیمه آتش‌سوزی در بخش دولتی۱۲۰ میلیون ریال (۱۲ میلیون تومان) تعیین شده بود، اما اکنون با فعالیت بخش‌خصوصی در صنعت بیمه کشور این رقم ۶۰ میلیون ریال (۶میلیون تومان) شده است. حتی برخی از شرکت‌های خصوصی این قیمت را، باز هم کاهش می‌دهند. وی معتقد است، در شرایط حاضر، به ویژه با نرخ تورم فعلی، بیمه توسعه نمی‌یابد، زیرا وقتی بیمه‌گر فشار تورمی دارد نخستین کاری که می‌کند کیفیت خدمات خود را کاهش می‌دهد. وی ادامه داد، نخستین جایی که کارگزار می‌تواند در آن تغییر ایجاد کند، کارمزد است. مرتضایی تاکید کرد، نباید در تله قیمت‌ها افتاد، زیرا شرایط را برای ما از این هم بدتر می‌کند و باعث حذف بخش‌خصوصی می‌شود. به گفته وی، بیمه مرکزی در ۲ سال گذشته گام‌های ارزشمندی در جهت دفاع از صنعت بیمه برداشته است. تشکیل سندیکای کارگزاران و تخصیص مکانی برای فعالیت آنها از جمله کارهای مثبت بیمه مرکزی بوده است.

مرتضایی یادآور شد، متاسفانه آیین‌نامه شماره شش پاسخگوی کارگزاران نیست. وی با اشاره به اینکه حق مشاوره برای کارگزاران باید رسمیت یابد، تصریح کرد، کارگزاران به صراحت قانونی و مقررات در آیین‌نامه، نیازمند هستند.