کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی پترسون و استاد دانشگاه جان هاپکینز در پیش‌بینی خود از شرایط اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۰ تاکید کرد: ارزش دلار در این سال تغییر چندانی نخواهد داشت و اقتصاد چین نیز به رشد سریع خود ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آرویند سوبرامانیان کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی اقتصاد بین‌الملل پترسون و استاد دانشگاه جان هاپکینز در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص شرایط اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۰ پرداخته است. در این مصاحبه، سوبرامانیان به بررسی چالش‌های مهم اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۰ پرداخته و به سوالاتی مثل اینکه چه مناطقی از جهان در سال ۲۰۱۰ با رشد و رونق بیشتری روبه‌رو خواهند شد، وضعیت چین با رشد اقتصادی ۵/۸ درصدی چه خواهد شد، آیا مسیر رشد و رونق اقتصادی چین ادامه خواهد یافت، آیا چین سیاست‌های ارزی خود را اصلاح خواهد کرد و نقش سیاست‌های حمایتی در تجارت بین‌المللی پاسخ داده است. متن این مصاحبه به شرح زیر است:

به نظر می‌رسد وضعیت اقتصادی آمریکا تاثیر زیادی بر اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۰ خواهد داشت. به نظر شما وضعیت اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۰ به چه شکل خواهد بود و چه تاثیری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت؟

تجربه نشان می‌دهد هر چه رکود و بحران اقتصادی در آمریکا شدیدتر باشد، رشد و رونق اقتصادی پس از بحران سریع‌تر و بالاتر خواهد بود. آمریکا طی دو سال اخیر با شدیدترین بحران و رکود پس از جنگ جهانی دوم روبه‌رو بوده است. البته در این مورد رشد و رونق به مراتب کمتر از بحران‌های قبل بوده است و علت اصلی آن وجود مشکلات شدید در بخش بانکی، سیستم مالی و افزایش بدهی خانوارهای آمریکایی است . اگر رشد اقتصادی آمریکا بین ژوئن سال گذشته تا پایان امسال بیش از ۶ تا ۷ درصد باشد باید بسیار خوشحال بود. این به منزله رشد اقتصادی سالانه ۵/۳ درصد خواهد بود.

آیا فکر می کنید تضعیف ارزش دلار متوقف خواهد شد؟ یا اینکه این روند ادامه خواهد یافت و ارزش دلار بیش از پیش کاهش خواهد یافت؟

من به عنوان یک اقتصاددان می توانم بگویم ارزش کنونی دلار طی هشت ماه گذشته به شدت کاهش داشته است. براساس نیروهای بازار می‌توان این چنین تحلیل کرد که ارزش دلار طی ماه‌های آینده افزایش چشمگیری نخواهد داشت و البته با کاهش زیادی نیز روبه‌رو نخواهد شد. به نظر من فدرال‌رزرو در کوتاه مدت سیاست‌های انبساطی را متوقف نخواهد کرد. بن‌برنانکه از اشتباهات انجام شده در دوران رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ درس عبرت گرفته است و سیاست‌های انقباضی پولی و مالی اتخاذ نکرده است. فکر نمی‌کنم آمریکا در کوتاه‌مدت دست از اجرای سیاست‌های انبساطی بردارد. بنابراین فکر نمی‌کنم ارزش دلار خیلی سریع افزایش یابد.

اجازه بدهید نظر شما را در خصوص چین سوال کنم. نظر شما در خصوص رشد اقتصادی چین چیست؟ دو دسته از کارشناسان اقتصادی وجود دارند، دسته‌ای بر این باورند که اقتصاد چین به شدت با اختلال روبه‌رو شده است، چرا که اقتصاد چین به شدت به رشد اقتصادی غرب و آمریکا وابسته است. دسته دیگری از کارشناسان نیز بر این باورند که چین می‌تواند به رشد و رونق اقتصادی ۵/۸ درصدی ادامه دهد. نظر شما چیست، فکر می‌کنید معجزه اقتصادی چین در سال ۲۰۱۰ ادامه خواهد یافت؟

هر دو دیدگاهی که شما مطرح کردید درست است. اقتصاد چین به مسیر رشد و رونق خود ادامه خواهد داد. ولی سوال این است که بحران و رکود اقتصادی غرب و آمریکا چه تاثیر منفی بر اقتصاد چین خواهد گذاشت؟ یکی از مهم‌ترین موضوعات اختلافی بحث نرخ ارز است. دولت چین با اجرای بسته محرک مالی ۵۸۵ میلیارد دلاری تاثیر و نقش زیادی در افزایش سرمایه‌گذاری داشته است. به نظر من چین به روند رشد سریع اقتصادی ادامه خواهد داد. البته شرایط اقتصاد جهانی در بلند مدت اهمیت زیادی برای تحولات اقتصادی چین خواهد داشت، البته رشد اقتصادی چین در بلند مدت به نظر من با تهدیدات زیادی روبه‌رو نخواهد شد.

می‌خواهم نظر شما را در خصوص سیاست‌های ارزی چین و تثبیت ارزش یوآن در برابر دلار بدانم. ارزش یوآن در برابر دلار طی ۱۸ تا ۲۰ ماه گذشته ثابت بوده است. نظر شما چیست؟ آیا چین سیاست‌های ارزی خود را در کوتاه مدت اصلاح خواهد کرد؟

فکر نمی‌کنم چین سیاست‌های ارزی خود را اصلاح کند. چین اجازه نخواهد داد تا ارزش یوآن این کشور در برابر دلار و سبدی از ارزهای معتبر بین‌المللی افزایش یابد. اقتصاد چین به شدت به صادرات وابسته است و صادرات موتور محرک اقتصادی این کشور است. هر عاملی که منجر به کاهش صادرات این کشور شود هزینه‌های سیاسی را افزایش خواهد داد.