رییس اتاق بازرگانی تهران در مورد عملکرد بانک‌ها در واگذاری تسهیلات با انتقاد به این‌که چرا به جای ۱۰ درصد، ۵۰ درصد تسهیلات بانک‌ها به واحدهای دولتی پرداخت شده است، متذکر شد: واقعیت‌های اقتصادی قدرت بازپرداخت بدهی‌ها را گرفته و عمده معوقات بانکی برای واحدهای دولتی است.

یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایسنا در مورد عملکرد بانک‌ها در واگذاری تسهیلات و میزان تاثیر بانک‌ها در قفل شدن منابع گفت: ‌این که اقتصاد کشور اکنون از لحاظ مالی و بانکی و همه حوزه‌ها با این شرایط بانکی گرفتار است، شکی نیست. حتی خود دولت هم به دنبال این است که تحولی در نظام بانکی ایجاد کند. بنابراین خود دولت هم مشکلات بانکی را پذیرفته است، اما این که آیا بانک‌ها مقصر اصلی هستند و عملکرد آنها چگونه بوده و این گونه بحث‌ها، بررسی علمی‌و منصفانه نیست.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه اقتضائات کشور این چنین شرایطی را به وجود آورده است، افزود: بانک‌ها هم یک بنگاه اقتصادی هستند و خود آنها نیز به چالش افتاده‌اند. به عبارت دیگر خود بانک‌ها در یک مخمصه گیر کرده‌اند و منابع آنها قفل شده است.

آل‌اسحاق در ادامه با اشاره به نوع هزینه‌ها، سیاست‌ها، مدیریت‌ها و دستور‌العمل‌های بانک‌ها که خود محدودیت‌های فراوانی دارند، عنوان کرد: اگر از زاویه بانک‌ها به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم آنها هم گرفتاری زیادی دارند.

از سوی دیگر شرایط و اقتضائات به گونه‌ای است که برخی واحدهای صنعتی و تولیدی نمی‌توانند بدهی خود را بدهند. یعنی وام گرفته و محصول تولید کرده‌اند، اما بازار ندارند و محصول آنها در انباری مانده است.

۵۰ درصد تسهیلات بانکی به واحدهای دولتی داده شده است

وی در ادامه در مورد این که چه میزان از تسهیلات پرداخت شده بانک‌ها به بخش دولتی بوده است؟ بیان کرد:‌ مجموعا از

۲۰۵۰ هزار میلیارد تومانی که بانک‌ها تسهیلات داده‌اند، حدود ۵۰ درصد به واحدهای دولتی و ۵۰ درصد هم به بخش غیر‌دولتی داده شده است.

در صورتی که ۹۰ درصد منابعی که بانک‌ها دارند، برای مردم و ۱۰ درصد آن برای دولت است. بنابراین از ۹۰ درصد منابعی که برای مردم است، ۵۰ درصد در دست دولت است. حال این سوال پیش می‌آید که چرا این‌گونه است؟

این فعال بخش‌خصوصی در مورد معوقات بانکی نیز یادآور شد: از سوی دیگر درصد عمده معوقه‌های باقی مانده برای واحدهای دولتی است و در این اوضاع بیشترین فشار به بخش‌های غیردولتی می‌آید.

وی متذکر شد: در وصول مطالبات شاید عده‌ای از آن استفاده و عده‌ای هم سوء‌استفاده کرده باشند، ولی همه اینها که سوءاستفاده نیست. واقعیت‌های اقتصادی قدرت بازپرداخت نشدن بدهی‌ها را گرفته است. حالا ما بیاییم با ادبیات غیراقتصادی برخورد کنیم، اینکه مشکلی را حل نمی‌کند. آخرش این می‌شود که همه واحدها قفل را به بانک‌ها می‌دهند و می‌گویند خودش واحد را اداره کند.

آل‌اسحاق در پایان در مورد رییس بانک مرکزی نیز خاطرنشان کرد: رییس حال حاضر بانک مرکزی یک آدم ۴۰ ساله نظام بانکی است و این مسائل را به خوبی می‌داند و مسوولیت حرفه‌ای آنها اجازه نمی‌دهد که بی ربط کار کنند.