موانع قانونی مهم‌ترین موانع حضور بانک‌های خارجی در کشور است.

به گزارش ایسنا با برطرف شدن موانع قانونی از ۱۰ سال پیش انواع بانک‌های خصوصی پا به عرصه گذاشته‌اند و تعداد آنها در حال حاضر به ۱۰ بانک مجوزدار می‌رسد. اقتصاد نوین، سامان، پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، سینا، سرمایه، تات، دی و انصار بانک‌های خصوصی ایران را تشکیل می‌دهند که سه بانک آخر مجوز خود را اخیرا گرفته‌اند.

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند با وجود رقابتی‌تر شدن فضای بانک‌ها، اما این فضا بدون حضور بانک‌های خارجی کامل نیست.

پیش از این رییس‌کل بانک مرکزی خبرهایی درباره بررسی تقاضای فعالیت بانک‌های خارجی می‌داد، اما اخیرا از اظهارنظر در این باره خودداری می‌کند.

محمود بهمنی در خرداد ماه از بررسی هفت درخواست بانک‌های خارجی خبر داده بود، اما اخیرا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعت بانک‌های خارجی در ایران گفت: تا زمانی که این بررسی‌ها نهایی نشود، اعلام نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: فعلا چند گروه از بانک مرکزی در آن سوی مرزها مشغول رایزنی برای تاسیس بانک‌های خارجی در ایران هستند.

اما بسیاری معتقدند که موانع قانونی عامل مهمی در کاهش استقبال بانک‌های خارجی در کشور است، چون طبق قانون «ذی‌نفع واحد» هر شخصیت حقیقی فقط می‌تواند پنج درصد از سهام یک بانک و هر شخصیت حقوقی ۱۰ درصد ‌آن را داشته باشد و این محدودیت برای سرمایه‌گذار خارجی، یک مانع بزرگ است؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورهای همسایه ایران چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد.

در این باره وزیر امور اقتصادی و دارایی هم خواستار برطرف کردن ریشه‌های انحصار و محدودیت در عرصه حضور بانک‌های خارجی شده و می‌گوید: با اصلاح ساختار بانکی و نظام بانکی، موضوع و مقوله بازاریابی اهمیت ویژه‌ای یافته، اما تلاش‌هایی که در این حوزه انجام شده معطوف به داخل بوده است.

سیدشمس‌الدین حسینی اضافه می‌کند: برای تشکیل بانک‌های خصوصی داخلی محدودیت‌های کمی در کشور وجود دارد، اما برای ایجاد بانک‌های خارجی در کشور محدودیت‌های قانونی زیادی وجود دارد که اگر این مشکلات برطرف نشود، فضای رقابت در حوزه بانکداری شکل نمی‌گیرد؛ در صورتی که شرایط تشکیل بانک‌های خارجی در کشور ایجاد شود، نوآوری‌ها و خدمات جدید در این عرصه به وجود می‌آید.

به نظر می‌رسد با وجود اعلام وعده آغاز فعالیت بانک‌های خارجی در خردادماه از سوی رییس‌کل بانک مرکزی و با توجه به محدودیت‌ها این امر در آینده نزدیک محقق نشود.