راه‌اندازی بانک «امیرکبیر» برای ارائه تسهیلات ویژه به بازنشستگان

رییس سازمان بازنشستگی کشوری از فراهم شدن مقدمات ایجاد بانک خصوصی با نام «امیرکبیر» خبر داد که علاوه بر آحاد جامعه، بازنشستگان نیز می‌توانند به صورت ویژه به عنوان سهامدار در این بانک پذیره‌نویسی کنند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ابراهیم طوبایی در حاشیه چهارمین همایش روز «خانواده‌» و «تکریم بازنشستگان» که در تالار «وحدت» برگزار شد، در این باره افزود: در حال حاضر مقدمات راه‌اندازی این بانک انجام و مقدمات آن در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار فراهم شده است.

وی سرمایه اولیه این بانک را حدود یک هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: سرمایه اولیه این بانک توسط سازمان‌های سرمایه‌گذاری‌ و شرکت‌های بزرگی که زیرمجموعه این صندوق یا سایر صندوق‌ها هستند، فراهم شده است و برای پذیره‌نویسی در این بانک محدودیتی نداریم و هر فردی می‌تواند سهمی در این بانک داشته باشد.

به گفته رییس سازمان بازنشستگی کشوری، این در حالی‌است که تسهیلات خاصی برای پذیره‌نویسی بازنشستگان در این بانک در نظر گرفته شده است، تا این افراد نیز سهامدار این بانک خصوصی شوند.

وی با اعلام اینکه پس از راه‌اندازی بانک «امیرکبیر» بسیاری از تسهیلات سازمان که در ارائه آنها به بازنشستگان با محدودیت مواجه هستیم، از طریق این بانک تامین و پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه حدود هفت هزار میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان پرداخت می‌شود که این رقم در سال آینده به حدود هشت هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، لذا وقتی این پول در این بانک خصوصی قرار گرفته و پرداخت شود، از محل رسوب پول امکان عظیمی برای ارائه تسهیلات به بازنشستگان فراهم می‌شود.

طوبایی انگیزه راه‌اندازی این بانک خصوصی را خدمت به بخش اقتصاد و توسعه سرمایه‌گذاری‌ در کشور و میان بازنشستگان دانست.

وی در مورد زمان افتتاح بانک «امیرکبیر» یادآور شد: این امر منوط به اعطای مجوز از بانک مرکزی است که اقدامات اولیه آن انجام شده است.

رییس سازمان بازنشستگی کشوری بیان کرد: بانک مذکور در سراسر کشور شعبه خواهد داشت و در خدمت آحاد جامعه به ویژه بازنشستگان خواهد بود.

وی در ادامه در مورد میزان طلب‌های سازمان بازنشستگی کشوری از دولت، اظهار کرد: در حال حاضر حدود دو هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم که دولت آن را پرداخت خواهد کرد، این در حالی است که علاوه بر این رقم مطالبات دیگری نیز از دولت داریم.

طوبایی در ادامه این بحث توضیح داد: یکی دیگر از محل‌های بدهی دولت به صندوق، بازنشستگی پیش از موعد است که امسال برای این منظور ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است، تا با استفاده از این رقم حدود ۵۰ هزار نفر در دستگاه‌های دولتی پیش از موعد بازنشسته شوند.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان از رقم ذکر شده قرار است به صورت نقدی و مابقی در قالب سهام به صندوق بازنشستگی پرداخت شود، اذعان کرد: هر مقدار از این بودجه را که معاونت برنامه‌ریزی‌ و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری به سازمان اختصاص و به حساب آن واریز کند، بلافاصله با توجه به همان بودجه واریزی شروع به صدور احکام بازنشستگی پیش از موعد می‌کنیم.

رییس سازمان بازنشستگی کشوری خبر داد: هفته گذشته ۵/۱۳۷ میلیارد تومان به حساب سازمان بازنشستگی کشوری واریز شد که توانستیم بلافاصله برای ۱۵ هزار نفر احکام بازنشستگی پیش از موعد صادر کنیم، این در حالی است که در حال اختصاص مابقی پول به سازمان هستیم که پس از دریافت آن مابقی احکام را نیز صادر می‌کنیم.

وی بدهی دیگر دولت به صندوق بازنشستگی کشوری را از محل اجرای یک‌ساله قانون مدیریت خدمات کشوری عنوان کرد و گفت: بدهی دولت از این محل یک‌هزار و ۸۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

طوبایی همچنین طلب دیگر سازمان متبوعش از دولت را ناشی از پاداش پایان خدمت بازنشستگان قبل از سال ۷۹ عنوان کرد و در این رابطه گفت: سال گذشته بر اساس مصوبه دولت مقرر شد کسانی که کمتر از یک ماه در سنوات گذشته پاداش دریافت کرده‌اند به میزان سقف یک ماه پاداش بگیرند که بار مالی ناشی از این محل برای سازمان یک‌هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی تصریح کرد: در این رابطه مقرر شد این بار مالی با فروش سهام «پتروشیمی جم» جبران شود که با واگذاری این سهام و ایراد وارده از سوی دیوان عدالت اداری دوباره این امر توسط دولت بررسی و مصوب شد تا با فروش سهام پتروشیمی جم بدهی خود به بازنشستگان را پرداخت کنیم.

رییس سازمان بازنشستگی کشوری تاکید کرد: بلافاصله پس از آن که سهام پتروشیمی جم توسط سازمان خصوصی قیمت‌گذاری و مراحل اداری آن طی و به سازمان ابلاغ شود به تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ و مردم اعلام خواهیم کرد که فروشنده سهام پتروشیمی جم هستیم.

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از فروش سهام پول حاصله به حساب بازنشستگان واریز می‌شود، تاکید کرد: محاسبات مربوطه در این رابطه انجام شده و در حال حاضر در سیستم این سازمان میزان مطالبات هر یک از بازنشستگان از این محل وجود دارد، لذا ظرف ۲۴ ساعت پس از تبدیل سهام به پول نقد، پول به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

به گزارش ایسنا، طوبایی در عین حال خاطرنشان کرد: اگر مراحل فروش سهام طی شود، این سازمان قادر است آنچه که مربوط به خودش می‌شود را ظرف یک هفته انجام دهد.

وی همچنین در مورد کسری صندوق بازنشستگی در پرداخت حقوق بازنشستگان به دیگر سوال ایسنا، پاسخ داد: برای پرداخت حقوق بازنشستگان تا پایان امسال حدود یک هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم که با کمک معاونت برنامه‌ریزی‌ و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، وزارت رفاه و تامین اجتماعی و دولت درصدد جبران این امر در قالب متمم بودجه هستیم که این امر ظرف چند روز آینده در مجلس شورای اسلامی مطرح و به مصوب شدن آن مشکلی در پرداخت حقوق نخواهیم داشت.

پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی از دیگر سوالات خبرنگار ایسنا بود که رییس سازمان بازنشستگی کشوری در این باره عنوان کرد: پیشنهاد شده تا متناسب با افزایش سن امید به زندگی در میان شاغلان با افزایش سن بازنشستگی به منظور تقویت صندوق‌های بیمه‌ای مواجه شویم.

وی با بیان اینکه این در حالی است که بخشی از این پیشنهاد در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری اعمال شده است، یادآور شد: به طوری که متخصصان با تحصیلات فوق لیسانس به بالا می‌توانند سن خدمت‌رسانی خود را تا ۳۵ سال افزایش دهند که امیدواریم بخش‌های دیگر این پیشنهاد در سال‌های آینده نیز اجرایی شود.

طوبایی همچنین با اشاره به این که ارائه سهام «عدالت» در اختیار این سازمان قرار ندارد و مربوط به ستاد سهام عدالت است، ادامه داد: سازمان اطلاعات مربوطه را در اختیار ستاد سهام عدالت قرار داده و اقدامات لازم را این ستاد انجام خواهد داد.وی در پایان در مورد عیدی بازنشستگان و میزان آن برای سال جاری، گفت: پس از تصویب دولت و ابلاغ آن به سازمان در این رابطه اقدام خواهیم کرد که احتمال دارد میزان عیدی امسال افزایش یابد، البته اخذ تصمیمات مربوطه در این زمینه بر عهده دولت است.