حمیدرضا اسلامی منوچهری- تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران حاکی است نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آبان‌ماه سال‌جاری نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان‌ماه سال ۱۳۸۷ با ۷/۱درصد کاهش نسبت به مهرماه امسال به ۱۵درصد رسیده است.

در همین حال گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در آبان‌ماه ۱۳۸۸ نسبت به ماه قبل از آن ۵/۰درصد افزایش داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل از آن (نرخ تورم نقطه به نقطه) شاخص مذکور ۴/۷ درصد رشد داشته است. بنابر گزارش پایگاه خبری بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه که اندازه‌گیری نرخ تورم در دو ماه مشابه از یک بازه زمانی را نشان می‌دهد در مهرماه سال‌جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۶/۷ درصد بوده است. این گزارش تاکید می‌کند: با توجه به این که نرخ تورم در مهرماه ۱۳۸۸ برابر با ۷/۱۶ درصد بود، روند کاهشی نرخ تورم در آبان‌ماه ۱۳۸۸ نیز ادامه یافته است.دکتر محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در دوره تصدی خود بارها قول داده است تا نرخ تورم سالانه به شرط ثابت ماندن عوامل دیگر اقتصادی تا پایان امسال تک‌رقمی شود. چندی پیش وی اعلام کرد چنانچه اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به سال آینده موکول شود، نرخ تورم تا پایان سال به ۵/۱۰ درصد کاهش خواهد یافت. اگرچه رییس کل بانک مرکزی به تحقق وعده خود برای تک‌رقمی کردن نرخ تورم تا پایان سال امیدوار است، اما کارشناسان اقتصادی با توجه به افزایش نرخ رشد نقدینگی در سال‌جاری که رقم آن تا پایان شهریور ماه ۲۷ درصد اعلام شده و پیش‌بینی کاهش نرخ رشد اقتصادی، تحقق این وعده را عملی نمی‌دانند. نرخ رشد نقدینگی پایان سال گذشته در حد ۹/۱۵ درصد کنترل شد، اما در سال‌جاری با افزایش این متغیر پولی امکان افزایش نرخ تورم دور از ذهن نیست.

افزایش ماهانه نرخ تورم در ماه‌های گذشته هم نشان می‌دهد که نگرانی از افزایش نرخ تورم در آینده بی‌مورد نیست.

به ویژه که دولت برای اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها روزشماری می‌کند. افزایش ۵/۰ درصدی نرخ تورم در آبان‌ماه امسال نسبت به مهرماه سال‌جاری و تکرار این افزایش در برخی‌ از ماه‌های گذشته، نشانه نگران‌کننده‌ای از احتمال افزایش نرخ تورم در ماه‌های پایانی سال را در خود جای داده است.