رییس هیات مدیره شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران با اشاره به صدور موافقت اصولی برای فعالیت سامانه اعتبارسنجی این شرکت، افزایش سرعت بررسی درخواست‌ها و اعطای تسهیلات و کاهش قابل توجه مطالبات معوق را از جمله مزایای این طرح عنوان کرد.

مجیدرضا داوری، رییس هیات مدیره شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران و مدیرعامل بانک تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان این مطلب اظهار داشت: بر اساس این موافقت اصولی اقدامات اولیه برای تطبیق وضعیت شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران با آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار آغاز شده و پس از تصویب اساسنامه شرکت در شورایی متشکل از نمایندگان وزرای اطلاعات، دادگستری، اقتصاد، معاون راهبردی رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی و تحقق سایر الزامات مندرج در آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار و تطبیق کامل وضعیت شرکت با آیین‌نامه، موافقت نهایی صادر خواهد شد. وی افزود: راه‌اندازی سامانه اعتبارسنجی شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران در راستای بهبود و ارتقای سیستم‌های اعتبارسنجی بانک‌ها است که فعالیت اولیه آن از سه سال گذشته شروع شده و در حال حاضر تمام زیرساخت‌های مورد نیاز برای آن فراهم بوده و سامانه اعتبارسنجی، آماده بهره‌برداری است.

به گفته داوری این سامانه به صورت آزمایشی در چند ماه اخیر توسط بانک‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار گرفته است و از آن‌جایی که فعالیت این سامانه مستلزم دریافت اطلاعات در خصوص مشتریان بانک‌ها از منابع مختلف است، بنابراین صدور مجوز دریافت و پردازش اطلاعات مورد نیاز از جمله مهم‌ترین اهداف آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار است. وی تصریح کرد: در این آیین‌نامه برای تحقق هدف فوق و فراهم‌ کردن چارچوب نظارتی کامل برای دریافت، پردازش و ارائه اطلاعات اعتباری، مکانیزیم‌های مختلفی از جمله نظارت بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر تعبیه شده است. وی با اشاره به اینکه سامانه اعتبارسنجی و بهره‌مندی از تکنولوژی نوین اعتبارسنجی می‌تواند نقش مهمی در شناسایی مشتریان دارای اهلیت استفاده از تسهیلات بانکی، افزایش سرعت و دقت در فرآیند ارزیابی درخواست تسهیلات و در نتیجه کاهش مطالبات معوق بانک‌ها ایفا کند، اظهار امیدواری کرد: شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران بتواند هر چه سریعتر وضعیت خود را به طور کامل با آیین‌نامه نظام سنجش اعتبار تطبیق دهد و بانک‌های کشور نیز ضمن توجه جدی به مقوله اعتبارسنجیِ صحیحِ مشتریان خود برای فراهم‌نمودن زیرساخت‌های لازم اقدامات موثری انجام دهند تا در نهایت شاهد تحقق یکی از نهادهای مالی جدید و اثرگذار در نظام بانکی کشور باشیم. رییس هیات مدیره شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران در مورد مزایای اجرای چنین طرحی به رضایتمندی اجتماعی از خدمات بانکی، افزایش سرعت بررسی درخواست‌ها و اعطای تسهیلات، دقت در ارائه تسهیلات، عدالت در ارائه خدمات اعتباری و توزیع منابع و تسهیلات بانکی و تسهیل دسترسی به تسهیلات اشاره کرد.

وی تصریح کرد: از جمله دیگر مزایای عملیاتی‌شدن این سامانه، می‌توان به کاهش مطالبات معوق به میزان قابل توجه، بهبود و مهندسی فرهنگ اعتباری و اقتصادی آحاد جامعه، تقویت تسهیلات‌دهی به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و افزایش ضریب نفوذ خدمات بانکی و اعتباری در کشور اشاره کرد. از اسفندماه سال ۱۳۸۷ تمام بانک‌های دولتی به‌صورت مستمر اطلاعات موجود در پایگاه داده اعتبارسنجی را به‌روزرسانی می‌کنند. این فرایند همزمان با Data Mapping توسط بخش فنی این شرکت، موجب شده است تا زیرساخت اطلاعاتی بسیار ارزشمندی برای تولید حجم انبوه گزارش‌های اعتباری و اعتبارسنجی ایجاد شود. همچنین از شهریور ماه سال جاری نیز فعالیت مستمری برای فراهم نمودن زمینه اخذ گزارش‌های اعتباری از سامانه اعتبارسنجی توسط بانک‌های دولتی آغاز شده است، به طوری‌که سامانه اعتبارسنجی بانکی در حال حاضر حاوی اطلاعات بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار تسهیلات اعطایی مربوط به مشتریان بانک‌های ملی، رفاه، مسکن، توسعه صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، سپه، صادرات و تجارت بوده و اعضا می‌توانند ضمن استعلام از سامانه از گزارش‌های اعتبارسنجی آن در فرآیند اعطای تسهیلات استفاده کنند.