به زودی بیمه البرز از طریق بورس واگذار می‌شود. مدیرعامل این بیمه در گفت‌وگو با فارس به بیان آخرین اخبار این شرکت پرداخت.

محمدابراهیم امین در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، در رابطه با نحوه واگذاری بیمه‌های دولتی اظهار کرد: واگذار‌ی‌ها براساس قوانین و مقررات کشور صورت می‌گیرد که یکی از آنها عرضه از طریق بورس است و هر کس بتواند خریداری می‌کند.

وی افزود: نوع دیگر عرضه، به صورت بلوکی است و هر کس توانایی خرید داشته باشد، سهام را می‌خرد و نباید فروشنده تعیین کند که این سهام به چه کسی بفروش برسد.

امین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا واگذاری سهام بیمه‌های دولتی به بیمه‌های خصوصی بهتر از واگذاری آن به صورت عام است؟ تصریح کرد: یک شخصیت حقوقی نمی‌تواند بیشتر از ۲۰‌درصد از سهام یک شرکت را بخرد و دلیلی مبنی بر ارائه شرکت‌های بیمه دولتی به خصوصی نمی‌بینم، چون هر شرکت، یک برند و فعالیتی خاص دارد و اگر شرکتی می‌خواهد موفق باشد بهتر است بیمه خود را توسعه دهد. به گفته مدیرعامل بیمه البرز، لزوما اگر بیمه‌های دولتی به خصوصی واگذار شود صنعت بیمه رشد نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: هدف از واگذاری‌ شرکت‌های دولتی این است که از شمول قوانین عام دولت خارج شوند تا راحت‌تر رشد کنند.

امین بیان کرد: وقتی که شرکتی از شمول قوانین دولتی رها می‌شود سطح کارآیی، مشخص‌کننده میزان حقوق و مزایای یک کارمند خواهد بود.

مدیرعامل بیمه البرز گفت: رشد یک شرکت به انتقال مالکیت آن بستگی ندارد، بلکه به نحوه اداره و فضای کسب‌وکار وابسته است، چون فضای کسب‌وکار در بخش دولتی و خصوصی متفاوت است.

وی افزود: اگر بخش خصوصی سرمایه و نیروی انسانی دارد که می‌تواند سهام شرکت دیگری را بخرد بهتر است این سرمایه و نیروی انسانی را برای شرکت‌های خود صرف کنند.

امین معتقد است: شرکت‌های بیمه‌ دولتی در صورت خصوصی‌سازی مانند برخی از شرکت‌های دولتی واگذار شده ضررده نخواهند بود، چون طرف قرارداد با دولت نیستند.

تعرفه‌ها در هیچ‌کدام از شرکت‌های بیمه رعایت نمی‌شود

امین در خصوص آزادسازی تعرفه‌ها در صنعت بیمه، خاطرنشان کرد: هم اکنون تعرفه‌‌ها در هیچ یک از شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی اجرا نمی‌شود و جریمه لحاظ نکردن این تعرفه‌ها به شرط اثبات توسط بیمه مرکزی، نقدی است.

وی تصریح کرد: اما زمانی که تعرفه‌ها به طور رسمی برداشته شود، دیگر کف و سقف وجود ندارد و هر شرکت باید با محاسبه فنی نرخ حق بیمه را بدست آورد که البته این موضوع برای همه شرکت‌ها یکسان است؛ فقط میزان هزینه‌ها و سود موردنظر، تعیین‌کننده نرخ حق بیمه است.

مدیرعامل بیمه البرز با اشاره به سهم ۲۵‌درصدی بیمه‌های خصوصی در صنعت بیمه یادآور شد: شرکت‌های کوچک و خصوصی هم اگر مدیریت مناسب داشته باشند می‌توانند با آزاد‌سازی تعرفه‌ها خود را هماهنگ کنند.

امین در پاسخ به این سوال که آیا برای شرکت بیمه سود مهم است یا پرتفوی، اظهار کرد: کف نرخ‌ها،‌ نرخ فنی است و ملاک کار، اقتصادی بودن آن است نه پرتفوی؛ همچنین برای صاحبان سهام سود اهمیت دارد نه پرتفوی و با توجه به این که بیمه‌‌نامه‌ها یک ساله است یک شرکت نمی‌تواند به صورت کوتاه مدت نرخ‌ها را کاهش دهد تا دیگر شرکت‌ها را از دور خارج کند و این موضوع امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: صنعت بیمه سیال است و مشتری وقتی خدمات بهتر ببیند به آن شرکت رجوع می‌کند.

امین تصریح کرد: در همه جای دنیا وقتی نرخ‌ها آزاد می‌شود، دستگاه نظارتی قوی وجود دارد تا کسی نتواند دامپینگ کند. در ایران شورای رقابت و شورای داوری در سندیکای بیمه‌گران این موضوع را پیگیری می‌کنند.

مدیرعامل بیمه البرز در مورد ضریب نفوذ بیمه در ایران بیان کرد: ضریب نفوذ بیمه در کشورهای هم‌تراز ایران حدود ۵‌درصد بوده که سه برابر ایران است و با توجه به عملکرد این کشور‌ها در کوتاه‌مدت می‌توان به آن دست یافت.

امین در مورد ضریب نفوذ بیمه در سایر کشورها گفت: در کشورهای صنعتی مانند کره این شاخص ۱۴‌درصد، ژاپن ۱۵، انگلیس ۱۰ و میانگین آن در دنیا حدود ۷‌درصد است.