26درصد EPS بیمه البرز درخرداد امسال محقق شد
لیلا اکبرپور
عکس: نگار متین نیا
درحالی 10‌درصد سهام بیمه البرز روز چهارشنبه هفته آینده در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود که سازمان خصوصی‌سازی پیش از این قول عرضه 20درصد سهام این شرکت را به آستان قدس رضوی بابت رد دیون دولت داده است.

این درحالی است که درحال حاضر بیش از 11درصد سهام بیمه البرز به سازمان تامین اجتماعی، 4درصد به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، 5/3درصد به صندوق بازنشستگی و یک‌درصد به صندوق ذخیره فرهنگیان تحت عنوان رد دیون دولت واگذار شده است؛ چنانچه برنامه واگذاری 20درصد سهام به آستان قدس رضوی اجرا شود تنها 60درصد از سهام بیمه البرز برای واگذاری باقی خواهد ماند.
سیدرسول تاجدار، عضو هیات‌مدیره و معاون اداری و مالی بیمه البرز در این خصوص متذکر شد: طبق برنامه در عرضه اولیه ۱۰درصد سهام شرکت واگذار و ۲۰‌درصد دیگر ظرف ۶ماه آینده عرضه خواهد شد.
او که روز گذشته در یک مصاحبه مطبوعاتی حاضر شده بود، در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر اینکه آستان قدس رضوی از سهامداران عمده بیمه خصوصی میهن است آیا واگذاری 20درصد سهام بیمه البرز مغایر با آیین‌نامه‌ها نیست، یادآورشد: بحث تداخل ترکیب سهامداران موضوعی است که بارها در مراجع ذی‌ربط بررسی شده و آیین‌نامه‌های مرتبطی در بورس و صنعت بیمه وجود دارد که در نهایت بیمه مرکزی ایران مسوول تعیین تکلیف ترکیب سهامداران شد.
تاجدار ادامه داد: چنانچه سهامداری مازاد بر آیین‌نامه‌های مذکور سهام داشته باشد باید طی یک مهلت منطقی پس از عرضه سهام اولیه، آن مازاد سهام را واگذار کند.
معاون اداری مالی بیمه البرز با بیان اینکه، تحول بیمه البرز از لحاظ شاخص‌های بیمه‌ای طی 5سال اخیر موجب شد تا بیمه البرز به عنوان اولین شرکت بیمه‌ای واگذارشود، افزود: این بیمه ویترین وزارت اقتصاد در صنعت بیمه است و شاخص‌های پذیرفته شدن در بورس مانند رشد سودآوری و ترکیب بهینه پرتفوی در این بیمه طی سال‌های اخیر مثبت بوده است.
عضو هیات‌مدیره بیمه البرز با بیان اینکه در سه ماه اول امسال ۲۶درصد از سود پیش بینی شده در سال ۸۸ تحقق یافت، اظهار داشت: EPS این شرکت در سال ۸۸، به میزان ۸۲ تومان و در سال ۸۷ به میزان ۹۲ تومان پس از کسر مالیات بوده است که این کاهش به دلیل تغییر در نحوه ذخیره‌گیری برای سال مالی ۸۷ می‌باشد.
وی با اشاره به افزایش سرمایه شرکت به 40 میلیارد تومان خاطرنشان کرد: بیمه البرز برای رسیدن به سرمایه 40‌میلیاردی به 14میلیارد تومان افزایش سرمایه نیاز دارد که با توجه به نیاز شرکت برای ارتقای سطح نگهداری ریسک و همچنین اجبار قانونی و آیین‌نامه‌ای برای رسیدن به سرمایه مذکور اقدام خواهد کرد.
تاجدار در خصوص عدم تعهد پذیره‌نویسی سهام بیمه البرز در بورس یادآور شد: با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از فروش تمامی سهام این شرکت در زمان واگذاری است هیچ دلیلی بر تعهد در این زمینه وجود ندارد.
وی در خصوص تحریم فعالیت‌های شبکه بیمه توسط کشورهای اروپایی و آمریکایی گفت: این مساله موضوع جدیدی نیست و شرکت‌های بیمه به دلیل ارتباط با بانک‌ها از این مساله مبرا نبوده‌اند و تاکنون مشکل خاصی پیدا نکرده‌اند.
تاجدار با اشاره به راهکارهای خروج از تحریم در صنعت بیمه بیان کرد: افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه از جمله بیمه‌ ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و توزیع بیشتر ریسک در داخل از جمله راهکارهای کاهش اثرات تحریم بر صنعت بیمه کشور است.
این مقام مسوول با اشاره به برنامه‌های این شرکت پس از خصوصی‌سازی گفت: با توجه به تغییر ترکیب سهامداران شرکت، هیات‌مدیره تابع نظرات آنها در مجمع عمومی خواهد بود؛ اما اولین برنامه‌ هر شرکت پس از واگذاری، بهینه کردن دارایی‌ها از محل عایدات شرکت است.
به گفته عضو هیات‌مدیره بیمه البرز این شرکت به‌‌رغم دولتی بودن با شاخص‌های یک شرکت خصوصی اداره شده است و این موضوع در ضریب خسارت، پرتفوی و رشد سود این شرکت نمایان شده است.
وی در مورد عرضه سهام شرکت بیمه البرز به نمایندگی فروش این شرکت گفت: این موضوع سابق بر این هم پیگیری شده بود؛ اما مسوولین با این مساله موافقت نکردند.
معاون مالی و اداری بیمه البرز در خصوص ویژگی‌های سهام بیمه‌ها جهت عرضه در بورس، گفت: سهام یک شرکت بیمه باید برای خریداران جذابیت داشته باشد و این موضوع با توجه به ذخیره‌‌گیری کافی شرکت، رضایت سهامداران، مشتریان، شبکه فروش و همکاران مشخص می‌شود.
وی افزود: اگر شرکتی سودی داشته باشد؛ ولی ذخیره کافی نداشته باشد یا سهامداران و بیمه‌گذاران از آن رضایت نداشته باشند، این سود واقعی نیست.
به گفته تاجدار، بیمه البرز در چهار سال اخیر رتبه اول رضایت مشتری و شبکه فروش را دارا بوده و بهترین کارمزد به نمایندگی‌ها را پرداخت کرده است.
وی با اشاره به ضریب خسارت 67‌درصدی این شرکت در سال 87 گفت: این ضریب خسارت پایین‌ترین در بین شرکت‌های بیمه بوده است و ضریب خسارت بیمه شخص ثالث در شرکت بیمه البرز در نقطه سر به سر است.
معاون اداری مالی بیمه البرز سیاست تقسیم سود این شرکت براساس مندرجات امیدنامه را برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۸۸ تقسیم ۵۰درصد سود خالص سال اعلام کرد و ادامه داد: بیمه البرز دارای بهترین ترکیب پرتفوی در صنعت بیمه کشور است.جدول ذیل درآمد و هزینه‌های بیمه البرز به تفکیک رشته‌های بیمه‌ای را در سال۸۷ نشان می‌دهد.