گذری کوتاه بر فعالیت نهادهای بانکی در کیش

فاطمه بهادری- تامین وکمک به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، یکی از مسائلی است که همه موسسات وبانک‌ها آن را در برنامه‌های ویژه توسعه وگسترش کمی‌وکیفی خود قرار می‌دهند. ‌این امر در حضور حداقل یک شعبه در‌این مناطق یا گسترش شعب به صورت زنجیره‌ای متجلی می‌شود. جزیره کیش یکی از مهمترین مناطق آزاد کشور از گزینه‌های اولیه برای حضور نهادهای پولی است.

البته بیشتر علاقه سرمایه‌گذاران بانکی برای حضور در ‌این مناطق ارائه اعتبارات کلان و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های کلان بخش‌های خصوصی است. در‌این راستا رقابتی که در میان حاضران متعدد بانکی در‌ این مناطق صورت می‌گیرد نیز جالب توجه است. سفر به کیش به بهانه گشایش شعبه ۶۰۱ موسسه اعتباری توسعه موجب شد تا گذری کوتاه بر فعالیت متمرکز‌این نهادها داشته باشیم. در حالی موسسه توسعه در میان چند بانک و موسسه دیگر به عنوان اولین حضورش در مناطق آزاد کیش آغاز به کار کرد که سه هدف عمده را به گفته حیدرمستخدمین حسینی مدیر عامل‌این موسسه پیگیری می‌کند.

به گفته وی‌، از آنجا که پیشینه‌این موسسه در دو حوزه عمرانی و صنعتی قابل تقدیر است‌، این موسسه در نظر دارد با ‌این رویکرد در‌ این مناطق خدمات شایسته‌ای را ارائه کند. بنابراین موسسه در مناطق آزاد سه هدف عمده یعنی گردشگری، اقتصادی و صنعتی را پیگیری خواهد کرد.

موسسه توسعه اولین شعبه خود در جزیره کیش را در کنار بازار چین افتتاح کرد تا در کنار موسسات و بانک‌هایی همچون قوامین، مهر و سپه به ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران بپردازد؛ اما همه موسسات فوق به ارائه همه خدمات بانکی نمی‌پردازند. چنانکه به گفته یکی از مسوولان موسسات حاضر‌، برخی موسسات تنها به ارائه انواع خدمات پرداخته و برخی دیگر به خدمات کلان بسنده می‌کنند.نکته مشترک در حوزه بانکداری در جزیره کیش که در انتخاب مدیران‌این شعب نیز مدنظر قرار می‌گیرد، گسترش و ارائه خدمات‌ارزی است.

نمونه مشهود آن انتخاب رییس شعبه کیش موسسه توسعه است که دارای سوابقی همچون حضور ۳۴ ساله در بخش ارزی بانک‌هایی همچون بانک سپه لندن، بانک سامان و پارسیان است.چهره موسسات حاضر در کیش مانند سایر شعب آنها در سرزمین اصلی و با همان چینش‌های تثبیت شده است.تقریبا در انتخاب کارکنان نیز به همان معیار‌های موسسات توجه شده است.

کیش و۶۰ واحد بانکی

کیش همواره به لحاظ حضور برندهای مختلف و بازارچه‌های خرید شناخته شده است.‌ این جزیره علاوه بر مناظر طبیعی متفاوت دارای جاذبه‌های سرمایه گذاری متنوع است و با وسعت ۹۰/۴۵۷کیلومتر مربع و به شکل بیضی در فاصله ۱۷کیلومتری از ساحل جنوبی‌ایران در خلیج فارس قرار گرفته است.

براساس آمارها‌، ‌این جزیره ۲۰هزار و ۹۲۲نفر در سال ۱۳۸۵جمعیت داشته است. در حال حاضر ۶۰‌واحد بانکی در جزیره کیش حضور دارند. از جمله پروژه‌های انجام شده در جزیره کیش‌،طرح اتوماسیون بانکی است. از اهداف ‌این طرح، افزایش توان اجرایی سیستم بانکی، تسریع در اجرای عملیات بانکی و ارائه خدمات کیفی و متنوع است.

کاهش مبادلات نقدی و نقل و انتقال پول، دسترسی به آمار اطلاعات بهنگام برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری ارتقای ابزار نظارت و کنترل هماهنگی با نظام بانکی بین‌المللی و استانداردهای بانکداری نوین دنیا فعالیت‌های انجام شده جهت نیل به اهداف طرح، استانداردسازی و تدوین روش‌های بهینه و نوین عملیات بانکی، خدمات پشتیبانی سیستم‌ها آموزش تحقیقات و پشتیبانی موردنیاز از دیگر اهداف ‌این طرح است.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم افتتاح موسسه توسعه، با تاکید بر ‌اینکه کیش به عنوان یک مدل اقتصادی باید متحول شود، گفت: نگاه برون‌گرایی و فرصت‌سازی در حوزه فعالیت‌های پولی ومالی از جمله برنامه‌های تحول است.

به گفته وی، سازمان منطقه آزاد کیش پروژه‌هایی را دنبال می‌کند که نیازمند سرمایه‌گذاری است و موسسات مالی ابزار کاملی هستند تا صاحب‌ایده را با سرمایه گذار پیوند بزنند؛ به ویژه که با تکمیل سبد خدمات وروش‌های نوین نمی‌توان از سیستم سنتی انتظار داشت.وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پولی و مالی عمدتا از بخش خصوصی نشات می‌گیرد.

معاون سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: فعالیت موسسه اعتباری توسعه در ۱۲ سال پیش در یک فضای کاملا دولتی آغاز شد که‌ این نشانه‌ای از یک اعتماد به نفس بالاست و از ‌اینرو در شرایط فعلی ما نمی‌توانیم به ساختارهای سنتی نظام بانکی نشات گرفته از سیستم دولتی اکتفا کنیم.

وی با تاکید برگسترش و استفاده از سایر مناطق آزاد برای جایگزینی واردات کالا از امارات‌، اظهار داشت: بین ۱۳ تا ۱۴میلیارد دلار از کل واردات از کشور امارات است.

راه‌اندازی سوئیفت موسسه توسعه تا دو هفته‌آینده

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه در مراسم گشایش نخستین شعبه‌این موسسه در مناطق آزاد گفت: این موسسه اعتباری در دو هفته‌ آینده سیستم سوئیفت خود را نصب و راه‌اندازی خواهد کرد.مستخدمین حسینی با اشاره به صدورکارت‌های ارزی بین‌المللی در ماه جاری گفت: امیدواریم در دو ماه‌ آینده فعالیت ارزی شعبه کیش موسسه برقرار شود و خدمات ارزنده‌ای به فعالان اقتصادی ارائه شود.مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه خاطر نشان کرد: نکته اصلی‌این موسسه‌ این است که دارای یک هزار و یکصد سهامدار خصوصی است نه دولتی و ‌این به معنای آن است که در راستای خدمت رسانی به جامعه گام برداشته است. وی در ادامه به تشریح برنامه‌های موسسه پرداخت و افزود: تا آبان ماه سال جاری همه خدمات موسسه اعتباری توسعه هم پای بانک‌های دیگر خواهد بود.وی درباره توسعه فیزیکی شعب گفت: به هر حال هدف ما گسترش بانکداری مجازی‌اینترنتی و الکتریکی است، اما با اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی تعداد شعب ما تا پایان سال به ۳۷ شعبه می‌رسد و طی پنج سال آن را به یکصد شعبه خواهیم رساند. وی گفت: نیروی انسانی مجرب و انتخاب و گزینش پس از آزمون‌های مختلف انجام می‌شود و ‌این یکی از نقاط قوت موسسه‌ اعتباری توسعه است و طرح جامع نظام آموزشی از آموزش‌های ابتدایی بانکداری تا پیشرفته‌ترین آن‌ها را در دستور کار داریم. به گفته وی، ۷۰‌درصد نیروی انسانی موسسه اعتباری توسعه در کیش بومی‌هستند. در خاتمه، تقی‌زاده رییس شعبه کیش با اعلام‌اینکه حضور بیش از ۶۰ واحد بانکی در منطقه آزاد کیش رقابت فشرده‌ای را رقم‌زده است، گفت: با توجه به قدمت‌این موسسه و مدیران و کارکنان باتجربه، بسیار امید داریم که از راه‌های پر پیچ و خم‌ این رقابت در عرصه نظام پولی عبور کنیم.