یک کارشناس بانکی با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزارهای نوین بانکداری در نظام بانکی کشور، گفت: در شرایط فعلی لزوم استفاده از ابزاری چون اوراق مشارکت رهنی در سیستم بانکی به وضوح احساس می‌شود.

فلاح‌فر در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص انتشار اوراق مشارکت رهنی ابتدا به دو وظیفه اصلی بانک‌ها یعنی تجهیز و تخصیص منابع اشاره کرد و در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به اینکه بخشی از دارایی‌های بانک‌ها در بخش تسهیلات در قالب طرح‌های‌ خرید مسکن، خودرو و به طور کلی در قالب طرح‌های میان مدت و بلندمدت درگیر است، استفاده از ابزارهای جدید بانکداری در این قسمت موثر است. وی افزود: در قسمت تجهیز منابع و استفاده از روش‌های نوین در جهت تخصیص منابع انتشار اوراق مشارکت رهنی می‌تواند کمک شایانی به رونق بانک‌ها و سیستم اعتباری کشور نماید.

به گفته مدیر اداره امور هماهنگی و دایره نظارت بانک توسعه صادرات، لزوم استفاده از این روش‌های نوین بانکداری در حال حاضر احساس می‌شود و باید طرح مذکور هرچه زودتر اجرایی شود. فلاح‌فر در ادامه با بیان اینکه ورود هر تکنولوژی باید با بومی‌سازی آن همراه باشد، تصریح کرد: در خصوص سیستم بانکی این موضوع بیشتر نمود دارد، چرا که بانکداری اسلامی صرفا می‌تواند از ابزارهایی که در چارچوب فقهی و قوانین اسلامی جای بگیرد، استفاده نماید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک توسعه صادرات در زمینه فعالیت تخصصی خود، برنامه‌ای برای استفاده از ابزارهای جدید بانکی دارد یا خیر؟ ابتدا به بخش صادرات به عنوان حساسترین بخش‌های اقتصادی هر کشوری اشاره کرد و گفت: این بخش با کمترین تغییر می‌تواند تاثیر زیادی بر متغیرهای اقتصادی از جمله درآمد ملی و تولید ناخالص ملی بگذارد.