اوراق مشارکت کاغذی حذف می‌شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی مبنی بر صدور اوراق مشارکت الکترونیکی تا پایان سال جاری، از حذف تدریجی اوراق مشارکت کاغذی خبر داد. محمدحسین مهرانی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص این موضوع که آیا امکان کاهش دستگاه‌های POS در فروشگاه‌ها برای ارائه خدمات به مشتریان وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: در فاز اول ساختار POS به عنوان یک تکنولوژی جدید، برای نظام بانکی خیلی آشنا نبود و به همین دلیل در روزهای آغازین، شرکت‌های مختلف دستگا‌ه‌های POS خود را در اختیار بانک‌ها قرار دادند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیستم بانکی در حال حرکت به سمت هماهنگی سرویس مذکور است، افزود: با این هماهنگی در جهت سیاست‌های کارمزدی و در رابطه با مسایل فنی به تدریج دستگاه‌های مختلف POS از فروشگاه‌ها جمع‌آوری خواهد شد. به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اجرای طرح مذکور در نهایت در هر فروشگاهی شاید ۲ دستگاه POS وجود داشته باشد و بیشتر از این نخواهد بود. مهرانی در ادامه در خصوص جدیدترین روش معاملاتی الکترونیکی بانک مرکزی ابتدا به سامانه‌های ساتنا، سحاب و ACH اشاره کرد و گفت: بعد از سامانه‌های مذکور بانک مرکزی قصد دارد به سمت صدور اوراق مشارکت الکترونیکی حرکت کند. وی با بیان این که با برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی قرار است اقداماتی انجام شود تا اوراق مشارکت به صورت الکترونیکی صادر شود، تصریح کرد: با اجرای طرح مذکور و با اقداماتی که بانک مرکزی انجام خواهد داد، دیگر اوراق مشارکت به صورت فیزیکی نیز نزد بانک‌ها قرار نخواهد گرفت.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: دلیل اجرای این طرح این است که بانک مرکزی قصد دارد اوراق مشارکت به صورت فیزیکی در سیستم بانکی وجود نداشته باشد و در واقع این امر برای سهولت در خرد کردن اوراق مذکور است.

به گفته وی بانک مرکزی با اجرای طرح فوق قصد دارد اقدامی را انجام دهد که اوراق مشارکت به صورت کاغذی منتشر نشود بلکه به صورت الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. مهرانی با تاکید بر این که اوراق مشارکت در واقع همان کاغذ است که با طرح مذکور به اوراق الکترونیکی تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: امید می‌رود تا پایان سال جاری اوراق مشارکت الکترونیکی وارد سیستم بانکی شود. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه در خصوص جزئیات بیشتر سامانه اتاق پایاپای الکترونیک، گفت: یکی از ویژگی‌های طرح مذکور، کاهش مراجعات مشتری به شعب برای انجام امور بانکی خود و همچنین افتتاح حساب است. وی با اشاره به این که با تکنولوژی مذکور مشتری می‌تواند از بانک و شعبه خود به هر بانک و شعبه دیگری دستور پرداخت را صادر کند، خاطرنشان کرد: در نتیجه دیگر نیازی نیست مشتری‌ از بانک موردنظر خود پول دریافت و برای چک رمزدار برای واریز در بانک دیگری درخواست کند.

وی با بیان اینکه ارائه سرویس و خدمات از اهداف طرح مذکور است، تاکید کرد: موارد مذکور در واقع جزء یکی از مولفه‌های مهم سامانه پایاپای الکترونیک است.