معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی ازتقاضای بخش خصوصی برای تاسیس بانک مجازی با سرمایه اولیه ۷۰‌میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین مهرانی در جمع خبرنگاران با اشاره به سرمایه اولیه ۷۰‌میلیارد تومانی برای تاسیس بانک‌های مجازی گفت: این یک اقدام مهم برای تشویق بانکداری الکترونیک در کشور است؛ زیرا سرمایه اولیه برای تاسیس بانک‌های خصوصی ۲۰۰‌میلیارد تومان است.

وی افزود: تکمیل و آماده‌سازی چارچوب‌های قانونی بانک مجازی تا پایان سال ۱۳۸۸ انجام می‌شود و از همین حالا درخواست‌هایی از بخش خصوصی برای ایجاد بانک مجازی داشته‌ایم؛ گرچه می‌پذیرم باید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم انجام شود و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی بانک مجازی زمان‌بر است؛ اما نمی‌توانیم در قالب پوسته بانکداری سنتی حرکت کنیم. او خاطرنشان کرد: اگر محدودیت‌های فعلی سیستم بانکداری از بین نرود، نمی‌توانیم در عرصه بین‌المللی رقابت کنیم. تاسیس این بانک به نوعی ما را وارد بانکداری بین‌المللی می‌کند. وی بانک مجازی را عاملی برای دستیابی به اهداف سیاسی دولت برای فعالیت در کشورهای اسلامی دانست که می‌تواند الگوی بانکداری سنتی ما را تغییر دهد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مجازی در واقع همان بانک ۱۰۰‌درصد الکترونیکی است که اعلام شده بود. ما در ایجاد بانک مجازی فقط در پی فن‌آوری نیستیم، بلکه به دنبال تغییر مدل‌های کسب و کار بانکی هستیم.

مهرانی افزود: باید به سمت تغییر نگرش استفاده از دستگاه‌های خودپرداز به سمت پایانه‌های فروش برویم؛ چرا که هدف از صدور کارت‌های الکترونیکی تنها برداشت وجه از دستگاه‌های خودپرداز نبوده، بلکه هدف خرید الکترونیکی به جای استفاده از پول نقد بوده است.

وی گفت: البته باید تاکید کرد زمانی که کلید بانکداری الکترونیکی زده شد، بسیاری معتقد بودند این نوع بانکداری به اهداف خود نمی‌رسد؛ اما امروز شاهد توسعه بانکداری الکترونیک به ویژه در دو سال اخیر بوده‌ایم. او تعداد تراکنش دستگاه‌های خودپرداز بانکی را هشت برابر تعداد تراکنش‌ پایانه‌های فروش عنوان کرد و افزود: اگر خواهان موفقیت در زمینه بانکداری الکترونیک هستیم، این رقم باید برعکس شود.