عضو انجمن اقتصاددانان ایران عملکرد بانکی چهار ساله دولت را نامطلوب خواند و گفت: عدم‌استفاده بهینه از منابع، انحلال شورای پول‌واعتبار، تغییر مدیران بانک‌ها و ارائه بسته‌های متعدد برای بانک‌ها حاکی از نامطلوب بودن عملکرد ۴ ساله بانک‌ها است.

محمد باقر صدری در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: اگر چه تلاش‌های گسترده‌ای در چهار سال گذشته برای مناسب شدن عملکرد بانک‌ها صورت گرفت؛ اما عملکرد بانکی کشور در چهار سال گذشته از دیدگاه من مطلوب نبوده است.

وی افزود: از سوی رییس‌جمهوری کمیسیونی تشکیل شد تا در بانک‌ها به اصلاحات ساختاری و اصلاحات تشکیلاتی با مسوولیت داودی، معاون اول رییس‌جمهور وقت انجام شود و کارهایی نیز صورت گرفت؛ اما به دلیل تغییراتی که دائم در حوزه مدیریت‌های اقتصادی رخ می‌داد و تغییراتی که در شیوه مدیریت بر بانک‌ها اعمال می‌شد آن نتیجه مطلوب در آن اوج درآمدهای نفتی که باید به دست می‌آمد با همه تلاش‌ها و حسن‌نیت‌ها به دست نیامد.

صدری تاکید کرد: تغییراتی در دولت نهم در مدیریت بانک‌ها رخ داد و تمام مدیرانی که خود دولت برگزیده بود بنا به دلایلی دچار تغییرات شدند و من امیدوارم در دولت دهم آن تغییرات سریع و گاهی بی‌تامل و بی‌تدبیر رخ ندهد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه مدیرانی آمدند و گزینش‌هایی انجام شد و بعد همان مدیران با یک تصمیمات سریع کنار گذاشته شدند، ادامه داد: همه انسان‌ها در حوزه اسلام دارای حقوقی هستند؛ اما متاسفانه مدیرانی که دارای حرمت هستند سریع بر کنار می‌شدند و در مراسم‌هایی که به عنوان معارفه و تودیع ترتیب داده می‌شد آن چنان حرمت‌ها حفظ نمی‌شد و این تغییرات سریع لرزه بر اندام مدیرانی که تازه‌ آمده بودند می‌انداخت.

انحلال شورای پول‌واعتبار انحلال کانون بانک‌ها

صدری با اشاره به اینکه اقتصاد علم استفاده بهینه از منابع است؛ اما متاسفانه نتوانستیم از این منابع استفاده بهینه کنیم، گفت: اگر چه دولت نهم در برخی از حوزه‌ها مثل طرح‌های عمرانی مدت زمان طرح‌های عمرانی را کوتاه کرد، اما در خیلی از حوزه‌های دیگر مثل طرح‌های صنعتی و زودبازده به دلایل تصمیمات سریع و عجولانه و بدون شناخت دقیق بدون نتیجه‌گیری‌های اصلی که باید از این منابع به دست می‌آمد، به دست نیامد.

وی تاکید کرد: انحلال شورای پول‌واعتبار انحلال کانون بانک‌ها بود و ارائه هر بسته‌ای متاسفانه با همه حسن‌نیت‌ها فاقد آن استدلال‌های منطقی بود.

وی به سه‌قفله شدن بانک‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: وقتی به اقتصاد قفل زده می‌شود و به موقع آن قفل‌ها برداشته نمی‌شود در حقیقت به انجماد اقتصادی روی می‌آورید؛ یعنی اقتصاد را متوقف می‌کنید.

وی تصریح کرد: اگر هدف قفل شدن بانک‌ها این است که تورم را کنترل کنید و هدفی دارید که نقدینگی را جمع‌آوری کنید، اما اگر ندانید که چه زمانی و چه موقع این قفل‌‌ها باید برداشته شود به انجماد اقتصادی روی می‌آورید و نه تنها به آن هدف نمی‌رسید، بلکه بر ضد ‌آن هدف نیز گام بر می‌دارید.