حمیدرضا اسلامی منوچهری- رییس کل بانک مرکزی می‌گوید: نرخ تورم نقطه‌به نقطه در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ۹/۱۳درصد کاهش یافته است.

تورم نقطه به نقطه به اندازه‌گیری نرخ تورم در یک ماه موردنظر نسبت به ماه مشابه در سال قبل از آن گفته می‌شود.

براساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵/۲۹درصد در شهریورماه سال ۸۷ به ۹/۱۳درصد در پایان تیرماه سال‌جاری کاهش یافته است. دکتر محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی عقب‌نشینی گام به گام نرخ تورم نقطه به نقطه را حاصل سیاست‌های بانک مرکزی و قولی که وی به احمدی‌نژاد داده ارزیابی می‌کند، اما کارشناسان اقتصادی بحران جهانی و آثار آن که کاهش نرخ تورم وارداتی است را یکی از عوامل موثر در کاهش نرخ تورم ایران ارزیابی می‌کنند. همچنین رکود حاکم بر اقتصاد کشور و تثبیت نرخ سود تسهیلات بانکی که موجب شده تا تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی افزایش نیابد را از عوامل دیگر کاهش نرخ تورم می‌دانند. اما آنچه مسلم است، سیاست کنترل نقدینگی که از نیمه دوم سال ۱۳۸۶ از سوی بانک مرکزی اعمال شده، عامل مهمی در کاهش نرخ تورم ارزیابی می‌شود. در پایان سال ۸۷ نرخ رشد نقدینگی به ۱/۱۶درصد کاهش یافت. این در حالی بود که نرخ رشد نقدینگی در چند سال گذشته به رقم ۴۰درصد نیز رسید.

البته این بار بهمنی از عامل دیگری در کاهش نرخ تورم سخن گفته که آن را ساماندهی موسسات مالی و پولی نامیده‌ است.

به گفته وی این امر در سه سال گذشته صورت گرفته و تاثیر بسزایی در کاهش نرخ تورم داشته و به گفته وی این سیاست همچنان ادامه خواهد یافت. اگر چه نرخ تورم نقطه به نقطه در ایران گام به گام در حال عقب‌نشینی است، اما طبق آماربانک‌ مرکزی همچنان نرخ تورم دوازده ماهه که نشانگر میانگین سالانه افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی است، عددی دو رقمی را نشان می‌دهد، آخرین خبر رسمی در مورد این نرخ در کشور نشان می‌دهد متوسط نرخ رشد قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال‌جاری ۶/۲۳درصد بوده است. در پایان سال گذشته این رقم به ۴/۲۵درصد رسید که براساس ارزیابی موسسات بین‌المللی رتبه اول در منطقه خاورمیانه و رتبه سوم در کشورهای آسیایی و رتبه هشتم در جهان را برای ایران رقم زده است.

رییس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارنظر خود در مورد نرخ تورم گفته است: به آقای رییس‌جمهور قول داده‌ایم که تا شهریور ماه امسال نرخ تورم نقطه‌ای را به ۱۵درصد کاهش دهیم، این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی حاکی است، در پایان سال گذشته این بانک رقمی معادل ۲۷هزار میلیارد تومان خط اعتباری در اختیار بانک‌ها قرار داده که با توجه به رقم ۷/۴درصدی ضریب فزاینده نقدینگی، میزان نقدینگی حاصل از این خطوط اعتباری به رقم ۱۲۶هزار میلیارد تومان می‌رسد، این حجم از نقدینگی به اعتقاد کارشناسان می‌تواند عامل بالقوه‌ای برای افزایش نرخ تورم در کشور باشد که در کمین اقتصاد ایران نشسته است و می‌تواند نقش مخربی در خوش قولی رییس کل بانک مرکزی ایفا کند.