معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه مرکزی گفت: آزادسازی تعرفه‌های بیمه به معنای رهاسازی آن نیست و بیمه مرکزی نقش نظارتی خود را حفظ خواهد کرد.

یعقوب رشنوادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آزادسازی تدریجی تعرفه‌های بیمه اظهار کرد: چند هفته است که بحث آزادسازی در اتاق فکر صنعت بیمه مطرح و نظرات مختلفی درباره آن ارائه شده است و در حال حاضر مرحله توصیه‌های سیاست‌گذاری برای تدوین برنامه عملیاتی است.

وی درباره برخی نگرانی‌ها که آزادسازی را باعث رقابت منفی شرکت‌های بیمه می‌داند گفت: آزادسازی به معنای رهاسازی نیست، بلکه مشارکت فعال شرکت‌های بیمه‌ای در تعیین نرخ‌های حق بیمه است و در این زمینه بیمه مرکزی نقش نظارتی خود را حفظ خواهد کرد.

وی گفت: موضوعی که شرکت‌های خصوصی و دولتی بیمه باید به آن توجه داشته باشند فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای این آزادسازی است که مهم‌ترین بخش آن مربوط به داشتن نیروی انسانی متخصص است.

معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه مرکزی افزود: نیروی انسانی متخصص قادر است کار تعیین نرخ‌ بر اساس برآورد ریسک‌ها را به خوبی انجام بدهد، به خصوص شرکت‌های کوچک‌تر بیمه باید این آمادگی را کسب کنند، چون این کار در شرایط آزادسازی به خود شرکت‌های بیمه واگذار می‌شود و یکی از مولفه‌های مهم برای ایجاد فضای رقابتی در صنعت بیمه است.

وی از راه‌اندازی واحدهای ارزیابی ریسک با مشارکت شرکت‌های بیمه خبر داد و گفت: بیمه مرکزی به هیچ وجه قصد ندارد توانایی فنی ارزیابی ریسک را در انحصار داشته باشد و اتفاقا می‌خواهد شرکت‌های بیمه را به سطحی از توانایی برساند تا هر کدام خودشان دارای قدرت ارزیابی ریسک شوند.

رشنوادی درباره سطح فعلی تخصص ارزیابی ریسک در شرکت‌های بیمه گفت: در حال حاضر، نیروهای خوبی در زمینه ارزیابی ریسک فعالیت می‌کنند، اما به هر حال کمبودهایی وجود دارد که باید با آموزش تخصصی نیروهای موجود، آن‌ها را به دانش فنی تجهیز کرد.