فاطمه بهادری
همزمان با عید مبعث، صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز ملی بانک ملی با حضور وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد و جمعی از مدیران و مسوولان بانکی افتتاح شد.

در صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز ملی که در راستای تفکیک عقود قرض‌الحسنه از خدمات بانکی افتتاح شده، همه منابع قرض‌الحسنه صرف تسهیلات قرض‌الحسنه می‌شود تا یکی از دغدغه‌های سیستم بانکی یک گام به سمت برطرف شدن پیش برود؛ در عین اینکه همزمان در جلسه آینده شورای پول و اعتبار آیین‌نامه قرض‌الحسنه‌ها نیز تصویب خواهد شد.
بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در مراسم افتتاح این صندوق منابع قرض‌الحسنه سیستم بانکی را 131‌هزار و 125‌میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: 8/61درصد کل منابع قرض‌الحسنه به مصرف قرض‌الحسنه رسیده است.
منابع قرض‌الحسنه‌ای حدود ۱۰درصد از کل منابع سیستم بانکی را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: دو سال قبل متوجه شدیم که سیستم بانکی تنها39‌درصد منابع را قرض داده است، اما امروز شاهد هستیم که بانک ملی 100درصد منابع قابل استفاده را تسهیلات داده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با بیان اینکه در چند ماه اخیر نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه به سپرده‌های قرض‌الحسنه افزایش چشمگیری داشته است، افزود: یکی از برنامه‌های نظام بانکی، شکل‌گیری موسسات قرض‌الحسنه در دل بانک‌ها است.
تصویب آیین‌نامه صندوق‌های قرض‌الحسنه در شورای پول و اعتبار
همچنین محمود بهمنی در مراسم گشایش صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز ملی در بانک ملی ایران اظهار کرد: با تشکیل هیات امنای این صندوق، اختصاص تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم برای کارهای ضروری و در مرحله بعد برای اشتغال آغاز می‌شود.
بهمنی درباره مبانی قانونی این صندوق اظهار کرد: بانک ملی در سال 1307 سه مجوز بانک کارگشایی، صندوق پس‌انداز و بانک ملی را داشت، بنابراین برای اینکه منابع قرض‌الحسنه به مصرف قرض‌الحسنه برسند، این تفکیک انجام شد.
وی آغاز به کار این صندوق را با فعالیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایرانیان مغایر ندانست و گفت: از بخش خصوصی هم دعوت کرده‌ایم تا برای تاسیس بانک و صندوق‌های قرض‌الحسنه درخواست‌های خود را به بانک مرکزی ارائه کنند و در همین راستا در دومین جلسه شورای پول و اعتبار در سه‌شنبه هفته آینده موضوع تصویب آیین‌نامه فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه در دستور کار است.
رییس‌کل بانک مرکزی همچنین درباره دو پیش‌نویس قانون عملیات بانکی بدون ربای وزارت امور اقتصادی و دارایی و قانون پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: این پیش‌نویس از سه سال پیش با کمک وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال تهیه است و هم‌اکنون این پیش‌نویس برای اظهارنظر به بانک‌ها، وزارت اقتصاد، اساتید دانشگاه‌ها ارائه شده است و پس از اصلاحات مورد نظر به صورت لایحه‌ای به دولت ارسال می‌شود.
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از بخش خصوصی برای ارائه درخواست اخذ مجوز فعالیت بانک و صندوق قرض‌الحسنه دعوت شده، گفت: ایجاد صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز ملی ایران با فعالیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مغایر نیست و هر یک از آنها کار خود را انجام می‌دهند و سایر بانک‌ها نیز در این مرحله فعلا در درون خود تفکیک منابع قرض‌الحسنه را خواهند داشت.
شکل‌گیری موسسات قرض‌الحسنه در دل بانک‌ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یکی از برنامه‌های نظام بانکی شکل‌گیری موسسات قرض‌الحسنه در دل بانک‌ها است.
سید شمس‌الدین حسینی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه یکی از محورهای تحول در نظام بانکی، نهادینه کردن نظام قرض‌الحسنه خواهد بود، گفت: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت سپرده‌های قرض‌الحسنه و اقبال مردم به این نیت خیرخواهانه در جهت تسهیلات قرض‌الحسنه و نیازهای اجتماعی بهره بگیریم، یک سلسله اقداماتی در نظام بانکی کشور از حدود یک‌سال‌و نیم پیش آغاز شد. وی افزود: حدود 5هزار و 900میلیارد تومان در سال گذشته تسهیلات پرداخت شده است.
وی در بیان مسیر تشکیل نهاد قرض‌الحسنه گفت: تلاش ما بر این است که تفکیک حساب‌ها صورت گیرد که به میزان قابل توجهی این کار صورت گرفته است.
به گفته حسینی، در برنامه پنجم توسعه در راستای توسعه نظام بانکی مباحث گسترده‌ای از جمله شفافیت و کارآمدتر کردن نظام بانکی در جهت پاسخگویی به ضرورت‌های بانکی اعم از تجاری و سرمایه‌ای مدنظر قرار گرفته است، همچنین توانمندسازی بانک‌ها در امور توسعه‌ای منطبق با اصل 44 و تقویت بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای و تامین نیازهای اجتماعی از دیگر مباحث است.
فعالیت صندوق و بانک قرض‌الحسنه موازی کاری نیست
مدیرعامل بانک ملی ایران با تاکید بر اینکه فعالیت صندوق موازی کاری با فعالیت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیست، تصریح کرد: بانک ملی در بانک قرض‌الحسنه نیز سرمایه‌گذاری کرده و موازی‌کاری نیست، بلکه خدمات رسانی است و سایر بانک‌ها نیز حساب قرض‌الحسنه خود را در بانک جداسازی خواهند کرد. وی منابع قرض‌الحسنه بانک ملی را 22‌هزار و 757‌میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: از این رقم 19‌هزارو 699‌میلیارد ریال صرف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه شده است، به عبارت دیگر حدود 90‌درصد منابع قرض‌الحسنه به بخش تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص یافته است.
محمودرضا خاوری تعداد حساب‌های قرض‌الحسنه بانک ملی را ۸۴۷‌هزار فقره اعلام و تصریح کرد: این بانک حدود ۲۷‌درصد منابع سیستم بانکی و ۳۰‌درصد تسهیلات را داراست.
وی از رشد 84/8درصدی مصارف در بخش قرض‌الحسنه بانک طی سه ماه ابتدای سال جاری و 18/5درصدی در منابع خبر داد و افزود: سقف تسهیلات ازدواج بانک دو‌میلیون تومان و سقف تسهیلات بانک در بخش ودیعه مسکن و سایر موارد 10‌میلیون ریال است.


محمود بهمنی


وی میزان وثایق مورد نیاز برای دریافت تسهیلات را دو نفر کارمند اعلام کردوگفت: بانک به دنبال تعدیل این وثایق است.
مدیرعامل بانک ملی بیان کرد: مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز ملی ایران منتخب هیات امنا است و یکی از روسای ادارات بانک مدیرعامل صندوق خواهد بود.
وی گفت: جوایز حساب‌های قرض‌الحسنه دارای آیین‌نامه خاصی است که به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است، ولی هم‌اکنون گروه کارشناسی در حال انجام مطالعاتی به منظور ایجاد تغییرات در نوع و رفتار سپرده‌گذاران در بخش قرض‌الحسنه است. وی افزود :پیش بینی شده که باجه‌های بانکداری اسلامی‌در بانک ملی توسعه یابند.
مدیرعامل بانک ملی ایران در خصوص فعالیت بانک کارگشایی نیز گفت: افراد نیازمند دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه می‌توانند در قبال طلایی که در بانک کارگشایی به امانت می‌گذارند، به همان میزان نیز تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند. شعب بانک کارگشایی را در سایر شهرها نیز ایجاد خواهیم کرد.


سید شمس‌الدین حسینی


تحریم بانک ملی ایران
وی در مورد تحریم بانک ملی گفت: دو دعوا یکی مربوط به بانک ملی «پی‌ال‌سی» با تابعیت انگلیسی و مالکیت بانک ملی و یک دعوا مربوط به خود بانک ملی مطرح کرده بود؛ زیرا ابتدا بانک ملی «پی‌ال‌سی» و سپس بانک ملی ایران تحریم شد.
مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه اتحادیه اروپا هنوز تا این لحظه دلیلی برای تحریم بانک «پی‌ال‌سی» مطرح نکرده است؛گفت:
هم‌اکنون تحریم‌های بانک ملی لندن را یک سال دیگر نیز تمدید کرده‌اند با این وجود امروز بعد از ظهر (روز یکشنبه گذشته) به منظور اعتراض به این تصمیمات عازم لندن خواهم شد.


محمودرضا خاوری


به گفته وی، با این وجود فرانسه یک گام به عقب نشسته و روز جمعه گذشته ابلاغ کرد که LC‌های بانک ملی به نفع ذی‌نفعان فرانسوی را باز کرده است.
خاوری با تاکید بر اینکه بانک ملی همواره در چارچوب قوانین و قواعد عمل کرده است، افزود: به محض اطلاع از تحریم، بانک ملی ترازنامه بین‌المللی خود را کوچک کرد و آن را از یک‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون یورو به حدود ۷۴۰‌میلیون یورو کاهش داد.
مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: پیش‌نویس اصلاحیه قوانین بانکی که هم‌اکنون در حال تهیه است برای اظهارنظر به بانک‌ها ارسال شده است و سه گروه آشنا به تشکیلات بانک مرکزی، بانک‌ها و عملیات بانکی باید در مورد این لایحه اظهارنظر کنند. هیچ پیش‌نویسی عاری از نقص نیست، ولی باید نقایص آن بررسی شود و در هر حال ضمیره هر دو قانون و پیش‌نویس تهیه شده یکی است.