بیمه ملت به هر سهم 150ریال سود داد

گروه بازار پول- مجمع عمومی عادی سالانه بیمه ملت با حضور ۸۰درصد از صاحبان سهام به ریاست سیدعبدالحسین ثابت برگزار شد و صورت‌های مالی منتهی به ۳۰ اسفند سال ۸۷ به تصویب رسید.

بر اساس مصوبه مجمع عمومی از ۲۰۹میلیارد و ۵۲۱میلیون ریال سود قابل تخصیص (سود هر سهم خالص ۱۷۴ریال) بیش از ۱۸۰میلیارد و ۶۱۴میلیون ریال به ازای هر سهم ۱۵۰ریال سود تقسیم شد.

موسسه حسابرسی فاطر به عنوان حسابرس مستقل و نادریان به عنوان بازرس قانونی انتخاب شدند. همچنین بر اساس مصوبه مجمع دستورجلسه افزایش سرمایه شرکت با لحاظ تنفس ده روزه به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده موکول شد.

صورت مالی شرکت سهامی بیمه ملت بر اساس آیین‌نامه ۵۸ بیمه مرکزی و استاندارد حسابداری ۲۸ تنظیم شده است. دکتر حجاریان، مدیرعامل بیمه ملت با ارائه گزارش هیات‌مدیره به مجمع عمومی صاحبان سهام حق بیمه صادره در سال ۸۷ را با ۱۴درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن معادل ۱۶۳۷میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: درآمدهای بیمه‌ای شرکت از ۱۶۲۷میلیارد ریال در سال ۸۶ با ۱۷درصد رشد به ۱۹۰۷میلیارد ریال در سال ۸۷ افزایش یافت.

حجاریان افزود: بیمه ملت در دوره مالی مذکور ۸۹۰میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده است که در مقایسه با مدت مشابه قبل از رشد ۶۲درصدی برخوردار است. به گفته او، در مدت مذکور هزینه‌های اتکایی با رشد ۱۶درصدی از ۴۰۷ به ۴۷۱میلیارد ریال افزایش یافت که بیش از ۸۵درصد آن سهم بیمه مرکزی بوده است.

مدیرعامل بیمه ملت ذخایر فنی بیمه‌ای این شرکت را با رشد ۳۹درصدی ۱۱۷۳میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: سال ۸۷ در آمدهای سرمایه‌گذاری با ۶درصد رشد از ۲۶۸ به ۲۸۶میلیارد ریال افزایش یافت.

حجاریان خاطرنشان کرد: با توجه به رکود حاکم بر بازار سهام و کاهش سودآوری شرکت‌ها به ویژه در بخش سود حاصل از فروش سهام و کاهش سود نقدی شرکت‌های سرمایه‌گذاری لزوم گسترش پایه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های اولیه احساس می‌شود که به همین دلیل تنوع‌سازی سرمایه‌گذاری در دستور کار هیات‌مدیره طی دو سال اخیر قرار گرفت و این سیاست همچنان در سال ۸۸ ادامه می‌یابد.

مدیرعامل بیمه ملت یادآور شد: بررسی سود قبل از مالیات این شرکت نشان می‌دهد سود قبل از مالیات از ۱۶میلیارد ریال در سال ۸۲ به ۱۰۷میلیارد ریال در سال ۸۳، ۱۰۸میلیارد ریال، در سال ۸۴ و ۳۶۴میلیارد ریال در سال ۸۵ افزایش یافته است.

دکتر حجاریان ادامه داد: پس از آن سود در سال مالی ۸۶ به مبلغ ۲۷۲ و در سال ۸۷ به ۲۱۰میلیارد ریال کاهش یافت.

وی دلایل این کاهش را تغییرات و تهدیدهای فضای کسب و کار و وضعیت نابسامان بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: سیاست‌ها و قوانین محدودکننده‌ای بر نیمی از حجم بازار بیمه‌های کشور که مربوط به شخص ثالث اتومبیل است، رخ داد و حق بیمه‌های شخص ثالث به‌رغم افزایش دیه از ۲۶ به ۴۰میلیون تومان در سه‌سال اخیر ثابت باقی مانده است. حجاریان اظهار داشت: افزایش شدت رقابت در بازار بیمه کشور، ورود شرکت‌های بیمه جدید به بازار و نرخ‌شکنی‌‌های غیرحرفه‌ای در بازار نیز موجب کاهش حاشیه سود بیمه‌گران شد.

او افزود: در شرایط موجود بیمه ملت با جذب شبکه فروش، سازماندهی شبکه خسارت و سازماندهی سیستم‌های IT توانست تولید حق بیمه خود را با ۱۴درصد رشد به ۱۶۳۷میلیارد ریال افزایش دهد.