زیان کمتر از حد انتظار Citigroup طلا را 30دلار ارزان کرد

گروه بازارپول- افت ۳۰دلاری بهای طلا در بازارهای جهانی موجب کاهش قیمت انواع سکه بهار آزادی در بازار داخلی شد. روز گذشته از قیمت سکه بهار آزادی ۳هزار تومان و از نرخ فروش سکه طرح قدیم ۳۵۰۰تومان کاسته شد و بدین‌ترتیب سکه بهار آزادی به نرخ ۲۰۷هزار تومان و سکه طرح قدیم به نرخ ۲۴۶۵۰۰تومان به فروش رسیدند.

نیم‌سکه و ربع سکه هر یک با هزار تومان کاهش به نرخ ۱۰۷هزار تومان و ۵۶هزار تومان در بازار عرضه شدند.

از قیمت فروش هر مثقال طلای ۱۷عیار نیز ۱۷۰۰تومان کاسته شد.

بهای هر اونس طلا برای فروش آنی از روز جمعه بعدازظهر از سطح ۹۴۷/۷۰دلار رو به کاهش نهاد و در پایان معاملات هفتگی به نرخ ۹۱۷دلار رسید که بیش از ۳۰دلار کاهش نشان می‌دهد. افت بهای طلا که همواره هم جهت با رشد بهای نفت حرکت می‌کرد در حالی اتفاق افتاده است که بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی به مرز ۱۱۷دلار رسیده است.

مهم‌ترین دلیل افت ارزش طلا، رشد ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو و ین ژاپن گزارش شده است.

بانک Citigroup به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا طی سه ماه نخست سال ۲۰۰۸ با زیان ۱۱/۵میلیارد دلاری مواجه شده است. آنچنانکه در تحلیل‌ها آمده است، زیان ۱۱/۵میلیارد دلاری این بانک خیلی کمتر از زیان قابل انتظار این بانک بوده به طوری که از این میزان رشد و بهبود وضعیت دلار استنباط شده است. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا که از حد ۵۹/۱ فراتر رفته بود روز گذشته با ۰۱۱۵/۰ واحد کاهش به نرخ ۵۸۱۵/۱ رسید. دلار در مقابل ین نیز با رشد ۳/۱واحدی به حد ۶۶/۱۰۳ رسید. در مقابل ارزش پوند انگلیس در برابر دلار تا حد ۹۹۷۷/۱ تقویت شد. پیامد این وضعیت رشد ۲۸تومانی بهای پوند در بازار داخلی بود. در عوض یورو ۵تومان و صد ین ژاپن ۱۵تومان ارزان شدند.