عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده نامناسب بود

رییس سازمان کار استان تهران از عملکرد نامناسب بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده این استان در سال گذشته گلایه کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدتقی حاج قاسمی در مراسم معرفی کارگران و کارگاه های نمونه استان تهران گفت: در سال ۸۵، حدود ۴۵هزار طرح ایجاد بنگاه‌های زودبازده در استان تهران مورد پذیرش قرار گرفت و جهت اخذ تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که بر اساس این طرح‌ها، قرار است ۳۷۰هزار شغل نیز ایجاد شود.

رییس سازمان کار استان تهران، رقم در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات به بنگاه های زودبازده استان تهران در سال ۸۵ را هزار و ۴۰۰میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با مبلغ یاد شده ۱۲۰هزار شغل نیز ایجاد شده است.

وی رقم مربوط به استان تهران در سال ۸۶ را نیز ۱هزار و ۴۰۰میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: در سال گذشته به جای ۴۵هزار طرح، دو هزار طرح به بانک‌ها در استان تهران معرفی شده و در سال‌جاری نیز ۱۰هزار طرح را به بانک‌ها خواهیم فرستاد.

حاج قاسمی از روند پرداخت تسهیلات به بنگاه های زودبازده استان تهران در سال ۸۶ گلایه کرد و افزود: در سال گذشته حدود ۱۰درصد رقم مقرر را به تصویب رساندیم که بانک‌ها ۸درصد آن را پرداخت نموده‌اند؛ در حالی‌که در سال ۸۵ حدود ۱۰۰درصد آن نیز پرداخت شده است.

رییس سازمان کار استان تهران افزود: در مرحله اول ۲۷۰ کارگر برجسته را در استان مورد شناسایی قرار دادیم که نهایتا به ۲۰ نفر رسیده که ۶ نفر از آنها انفرادی و ۳ گروه کاری ۲ نفره به همراه یک گروه کاری ۳ نفره و یک گروه کاری ۵ نفره هستند.

وی همچنین تعداد کارگاه‌های نمونه شناسایی شده استان تهران را ۸۳ بنگاه اعلام کرد و گفت: از این تعداد نیز ۱۲ کارگاه به انتخاب نهایی رسیده است.

صندوق قرض‌الحسنه بنگاه‌ها راه‌اندازی می‌شود

معاون امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کار و امور اجتماعی از راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه در بنگاه‌ها با کمک دولت و سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

علی‌اکبر طاهایی در مراسم معرفی کارگران و کارگاه‌های نمونه استان تهران که عصر امروز برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: شناسایی و معرفی کارگران خلاق، مبتکر و متخصص بر اساس ماده ۱۹۵ قانون کار از وظایف وزارت کار و امور اجتماعی است که هر ساله انجام می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل صندوق قرض‌الحسنه بنگاه‌ها در آینده‌ای نزدیک با کمک دولت و سازمان تامین اجتماعی گفت: توجه به آموزش، افزایش صادرات، کاهش ضایعات و ایجاد محیطی‌های سبز در بنگاه‌ها نیز مورد پیگیری است.

طاهایی تشکیل «ان جی او» کشوری را جهت شناسایی کارگر نمونه سالانه و برخی امور دیگر امری شایسته دانست و افزود: از ویژگی های کارگر نمونه می توان به اختراع، ابتکار و نوآوری اشاره کرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کار و امور اجتماعی از شناسایی بیش از ۱۷۸هزار کارگر فاقد مسکن در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد بیش از ۴۰هزار نفر مربوط به استان تهران است.