نخستین کارگاه تخصصی سنجش اعتبار مشتریان بیمه با حضور شریک فنی بین‌المللی و نمایندگان برخی از شرکت‌های بزرگ بیمه دولتی، خصوصی و نمایندگان بیمه مرکزی برگزار شد. به گزارش واحد اطلاع‌رسانی شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، در این جلسه آقای بیتنر (Bittner)، مدیر پروژه نظام جامع و یکپارچه اعتبار مشتریان بیمه از شرکت Creditinfo ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون چگونگی کارکرد سیستم اعتبارسنجی در نظام بیمه‌ای به تشریح مزایای این سیستم پرداخت و گفت: جلوگیری از تبانی‌های بیمه‌ای و امکان ردیابی تقلبات بیمه‌ای در دریافت خسارت یکی از اصلی‌ترین کارکردهای این سیستم است که کمک شایانی در بهبود عملکرد شرکت‌های بیمه و اتخاذ تصمیم‌های مناسب شرکت‌های بیمه‌ای دارد.

وی در خصوص بیمه خودرو به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین خدمات بیمه در ایران اظهار داشت: در سیستم اعتبارسنجی مشتریان بیمه از طریق ارائه اطلاعاتی چون: کد ملی، شماره اتومبیل، کد ثبت شرکت و... می‌توان سوابق بیمه‌گذار را از پایگاه داده (Database) مرکزی که قبلا تدارک دیده شده استخراج کرده و بر مبنای آن تصمیم گرفت تا از دریافت خسارت از شرکت‌های مختلف بیمه‌ای جلوگیری به عمل آید.

در بخش دیگر این کارگاه تخصصی، دکتر محمد جلیلی، مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران به تشریح فواید این سیستم پرداخت و گفت: سیستم جامع و یکپارچه سنجش اعتبار، سیستمی همه‌جانبه و به روز است که آخرین تغییرات در اطلاعات را نیز مشخص کرده و در اختیار بیمه‌گران قرار می‌دهد.

خوشبختانه این سیستم راه نفوذ و سوء‌استفاده‌کنندگان از شرکت‌های بیمه‌ای را مسدود می‌کند و اجازه هیچ‌گونه دخل و تصرفی در موضوعات پرداخت خسارت را به بیمه‌گذاران نمی‌دهد. مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران اظهار داشت: اطلاعات مشتریان به صورت محرمانه حفظ می‌شود.

همچنین ایشان با بیان اینکه نقش عامل انسانی در سیستم به حداقل ممکن رسیده و عملا کلیه فرآیند به صورت مکانیزه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد که علاوه بر اطلاعات منفی در خصوص بیمه، اطلاعات مثبت مشتریان نیز ثبت خواهد شد. بنابراین شرکت‌های بیمه براساس این اطلاعات می‌توانند نسبت به مشتری خود دیدگاه جامعی داشته باشند که آنها را در تصمیم‌گیری یاری خواهد نمود.

دکتر جلیلی افزود: این سیستم به عنوان یک سیستم مشورتی تصمیم‌ساز مطرح می‌باشد و می‌تواند اطلاعات ارزنده‌ای در اختیار سیستم‌های رتبه‌بندی داخلی و اعتبارسنجی بیمه‌ها قرار دهد و ایشان قادر خواهند بود با استفاده از این اطلاعات، تصمیمات مناسب،‌ سریع و به موقع در زمینه اعطای خدمات بیمه‌ای اتخاذ نمایند. از این رو سیستم مذکور موجب تقویت بخش متولی اعتبارسنجی در صنعت بیمه شده و خلاء اطلاعاتی موجود در حوزه مزبور را برطرف خواهد نمود.

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران در خصوص امنیت این سیستم تاکید کرد: بحث امنیت این سیستم با دقت و استاندارد خاصی پیگیری شده و همانند سیستم اعتبارسنجی مشتریان نظام بانکی از تمهیدات لازم برخوردار است.

در پایان این کارگاه تخصصی نیز نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای ضمن استقبال از سیستم موردنظر عمده‌ترین مشکل خود را پرداخت خسارت‌های صوری در حوادث عنوان کردند و ابراز امیدواری نمودند با اجرای این سیستم مشکل فوق به حداقل برسد.

همچنین نمایندگان بیمه‌ای پیشنهاد کردند که در اسرع وقت ضمن برگزاری جلسه‌ای در سطح کلان و با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی و مدیران عامل بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه، فرآیند اجرایی شدن این سیستم مورد بررسی قرار گیرد.