سکه ۲۶۵هزار تومان شد

جدول هفتگی تغییرات ارز و طلا

دنیای اقتصاد- نوسان بهای طلا در بازارهای آسیایی تا سقف ۹۸۵,۸دلار بهای عرضه هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم را تا ۲۶۵هزار تومان در بازار چهارراه استانبول بالا برد. قیمت اونس از ۹۸۰ دلار عبور کرد

طلا رکورد زد

قیمت سکه طرح قدیم به ۲۶۵هزار تومان رسید

گروه بازارپول- نوسان بهای طلا در بازارهای آسیایی تا سقف ۸۰/۹۸۵دلار بهای عرضه هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم را تا ۲۶۵هزار تومان در بازار چهارراه استانبول بالا برد.

روز گذشته بهای اونس طلا در بازارهای آسیایی به ویژه بازار هنگ‌‌کنگ بین ۶۰/۹۷۷دلار تا ۸۰/۹۸۵دلار نوسان کرد که در ساعت ۱۴ به وقت تهران به محدوده ۹۸۰دلار بازگشت. بر این اساس طی ۳۰روز گذشته بهای اونس برای تحویل فوری با ۶۰/۷۳دلار افزایش ۱۳/۸درصد رشد داشته است. در یک سال (۳۶۵روز) گذشته قیمت طلا با ۶۸/۵۲درصد رشد در حدود ۶۰/۳۳۷دلار رشد داشته است.

روز گذشته سکه بهار آزادی با ۴هزار تومان رشد قیمت به نرخ ۲۲۵هزار تومان به متقاضیان واگذار می‌شد. سکه طرح قدیم تا رسیدن به نرخ فروش ۲۶۵هزار تومان در حدود ۸هزار تومان به بهای خود افزود. در حالی که ربع سکه بدون تغییر باقی مانده بود. نیم‌سکه نیز با ۲هزار تومان رشد به نرخ ۱۱۵هزار تومان به مشتریان فروخته شد.

براساس اخبار رسیده رشد شدید قیمت طلا در روز گذشته بیشتر به دلیل خرید یک تن طلا به ارزش ۳۴میلیون دلار توسط کشور قطر و افزایش ذخایر روسیه به میزان ۴۴تن طلا به ارزش ۵/۱میلیارد دلار بوده است.

ذخایر طلای روسیه تا حد ۴۳۸تن رسیده، در حالی که ذخیره طلای بانک مرکزی انگلیس از ۳۱۰تن فراتر نرفته است.

کشورهای روسیه و قطر که از جمله بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت هستند به دلیل تداوم افت ارزش دلار ترجیح داده‌اند، بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی خود را به صورت طلا ذخیره کنند. از سال ۲۰۰۱ بهای طلا در بازارهای جهانی ۲۴۰درصد رشد داشته است.

افزایش قیمت موادخام و کالاها در جهان بهای طلا را به زودی به هزار دلار خواهد رساند.

از سویی دیگر کاهش شدید ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن با کسب یک رکورد جدید سه ساله به برابری ۹۸/۱۰۲ رسیده که نگرانی سرمایه‌گذاران از اعلام گزارش ورشکستگی‌های جدیدتر و زیان‌های بیشتر موسسات مالی و بانک‌ها توسط بانک مرکزی آمریکا دلیل آن اعلام شده است. بحران بازارهای وام‌های مسکن (Subprime) اعلام گزارش صنعتی و تولید و همچنین افت بازارهای سهام و افزایش هزینه جبران بدهی‌ها دلایل افت دلار در مقابل ین اعلام شد.