تحقق یک آرمان نیاز به طراحی، برنامه‌ریزی مناسب، زمینه‌سازی و فراهم کردن زیرساخت‌ها دارد؛ اما خودپردازها و پایانه‌های فروش هم با این که یک محصول بین‌المللی هستند، گویی در ایران با آنچه در کل دنیا وجود دارد، کاملا مغایر است. به گزارش جامع‌نیوز، باز هم روزهای پایانی سال و اعتراض همیشگی مردم نسبت به خرابی خودپردازها و دستگاه‌های فروش که جواب‌گوی نیاز آنها نیستند و هیچ‌کدام از مسوولان نمی‌پذیرند که این دستگاه‌ها یا شاید عملکرد خودشان مشکل دارد.

با توجه به این که یک هفته از اسفند ماه گذشته، اما دستگاه‌های ATM مدام پاسخ‌های ناامید‌کننده به درخواست مردم می‌دهند.

شبکه شتاب قطع می‌باشد، در دستگاه‌ به اندازه کافی موجودی نیست یا این که خود دستگاه‌ خراب است؛ این‌ها پاسخ‌هایی است که این روزها بسیاری از مردم جامعه ما آن را از دستگاه‌های ATM دریافت می‌کنند، ولی با همه این مشکلاتی که در سیستم بانکی وجود دارد، مسوولان بانکی معتقدند مردم کمتر از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند.

تبلیغات فراوان برای حذف یا کاهش استفاده از اسکناس توسط سیستم بانکی انجام می‌شود، اما مردم چگونه می‌توانند اسکناس‌ را از معاملات روزانه خود حذف کنند؛ در حالی که این دستگاه‌ها جواب‌گوی مردم در روزها و ساعاتی که به پول نیاز دارند، نیستند.

آن طور که به نظر می‌رسد دستگاه‌های ATM و پایانه‌های فروش اصلا برای روزهای شلوغ تعریف نشده است؛ چرا که مردم همه ساله در روزهای پایانی سال، روزهای تعطیل و اواخر ماه با این مشکلات رو به رو بوده و بر خلاف وعده و وعیدهایی که به مردم داده می شود، هیچ تغییری در روند این دستگاه‌های مدرن به وجود نیامده است.

بنابراین معلوم می‌شود این مردم نیستند که فن‌آوری‌های به روز را نادیده می‌‌گیرند، بلکه تجربه به آنان ثابت کرده است که نمی‌توان به آن اعتماد کنند.

نظر می‌رسد که سیستم بانکی خواسته است که فقط دستگاهی را که در تمام دنیا از آنها استفاده می‌کنند، به کشور بیاورد تا از نام قافله بانکداری الکترونیکی عقب نمانند، اما توجهی به زیر‌ساخت‌های اساسی آن ندارند و اینکه عملکرد این دستگاه‌ها‌ چگونه باید باشد و در روزهای پر ترافیک، این دستگاه‌ها چگونه باید جوابگو باشند.